acceleratie

RobertH

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar (nog geen bezitter, weekje wachten) van een Octavia 1.8 T SLX 110kw uit 2000 (type 1997-2000). 100 km Proefrit gemaakt en het rijdt erg lekker. Maar hoe zit het nu rondom de acceleratie? gaat hij nou in 8,5 of 9,1 naar de 100? Op het internet lees ik telkens anders...
Verder was de koppeling versleten en daarom komt er een nieuwe plaat en drukgroep op en nieuwe remschijven + blokken achter. Overall lijkt het een zeer nette auto. Ook door een onafhankelijke monteur op de brug bekeken en ziet er allemaal prima uit.

Gr. Robert
 

Maarten

Forumguru
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop.

Als je de auto hebt ben ik benieuwd naar de foto's!
 

Ronnie

Forumguru
150 Pk is snel genoeg, kennis van mij heeft een A3 1.8T 20v, daar kun je bijna de tankmeter als toerenteller gebruiken!
 

skodaboy

Forumguru
Hallo allemaal,

Verder was de koppeling versleten en daarom komt er een nieuwe plaat en drukgroep op en nieuwe remschijven + blokken achter. Overall lijkt het een zeer nette auto. Ook door een onafhankelijke monteur op de brug bekeken en ziet er allemaal prima uit.

proficiat met de aankoop,en verder
hoeveel km's heeft de octavia op die 9 jaar tijd eigenlijk gereden?:D
 

skodaboy

Forumguru
150 Pk is snel genoeg, kennis van mij heeft een A3 1.8T 20v, daar kun je bijna de tankmeter als toerenteller gebruiken!

idd 150pk is in de dag vandaag meer dan voldoende...
je kan of mag toch bijna nergens meer die pk's gebruiken..
en het verbruik tjaa..dat ligt aan de stand van je gaspedaal en hoe hard je daar opduwd he..:crazy:

ik heb zelf een gechipte 1.9tdi (nu 133pk) wel voor mij is dat ook meer dan genoeg,want dat rijdt en trekt prima..ondanks de 100kg overgewicht van m'n 02 door de 4X4 aandrijving.
de benzine-rijder dient wakker te zijn aan de stoplichten,
het zij langs of wel voor mij...want zo'n skoda tdi is of kan toch sneller zijn dan sommige denken...:xyxthumbs:
 

___JC___

Forumguru
Als de koppeling en drukgroep versleten zijn dan weet je in ieder geval dat de 0 - 100 tijd door de vorige eigenaren veelvuldig getest is...
:grin:

Maar ff serieus, lijkt me een fijne auto met een zeer fijne motor. Mn broer heeft een tijdje met dezelfde gereden. Ik moet wel zeggen dat ik met mn dieseltje hem eruit trok bij een 0 - 100 sprint.
 

skodaboy

Forumguru
Maar ff serieus, lijkt me een fijne auto met een zeer fijne motor. Mn broer heeft een tijdje met dezelfde gereden. Ik moet wel zeggen dat ik met mn dieseltje hem eruit trok bij een 0 - 100 sprint.

euh ja,dat kan best dat je bij een 0 - 100 sprint,
een benzine-rijder eruit trekt met een "dieseltje"
een tdi heeft meer koppel dan een benzine motor en ook de trekkracht zit hem in de lagere toeren...
dus waar de 'tdi' stopt,begint de 'benzine' pas (goed) te werken..:winkie:

nu in dit voorbeeld;
de 1.8 T 20v (150 pk) heeft 210 nm koppel,(hogere toeren)
een 1.9 tdi (105pk) heeft standaard 250nm en getunend 300nm koppel (lagere toeren)
een 2.0 tdi (140 pk) standaard 320 nm,getuned 390nm koppel (lagere toeren)

toch ergens 'logisch' dat je een benzine-rijder op de 0 - 100 sprint eruit trekt??:crazy:
 

___JC___

Forumguru
euh ja,dat kan best dat je bij een 0 - 100 sprint,
een benzine-rijder eruit trekt met een "dieseltje"
een tdi heeft meer koppel dan een benzine motor en ook de trekkracht zit hem in de lagere toeren...
dus waar de 'tdi' stopt,begint de 'benzine' pas (goed) te werken..:winkie:

nu in dit voorbeeld;
de 1.8 T 20v (150 pk) heeft 210 nm koppel,(hogere toeren)
een 1.9 tdi (105pk) heeft standaard 250nm en getunend 300nm koppel (lagere toeren)
een 2.0 tdi (140 pk) standaard 320 nm,getuned 390nm koppel (lagere toeren)

toch ergens 'logisch' dat je een benzine-rijder op de 0 - 100 sprint eruit trekt??:crazy:

Over het algemeen zijn benzinemotoren sneller naar de 100 en hebben een hogere top. Een diesel heeft een heel korte 1e versnelling en je moet dus twee keer schakelen voordat je 100 haalt. Met een 1.8T hoef je maar één keer te schakelen en je kan veel verder doortrekken in zn 1e versnelling. Ik heb zelf 4 jaar in een O1 RS gereden en die was met zn 180pk sneller naar de 100 dan mijn huidige 180pk dieseltje. De top lag met 240 ook veeeel hoger dan dat van mn diesel (met 215 houdt het wel op).

Dus ja, ik vond het wel byzonder.
;)
 

RobertH

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Verder was de koppeling versleten en daarom komt er een nieuwe plaat en drukgroep op en nieuwe remschijven + blokken achter. Overall lijkt het een zeer nette auto. Ook door een onafhankelijke monteur op de brug bekeken en ziet er allemaal prima uit.

proficiat met de aankoop,en verder
hoeveel km's heeft de octavia op die 9 jaar tijd eigenlijk gereden?:D


Dank je. 131.000 km staat op het klokkie.

@ ___JC___: Weet je niet. Blijkbaar is het een bekend euvel met dit soort krachtige motoren. Met redelijk sportief rijden, maar niet gummen bij het stoplicht, komt het veel voor met deze km-stand. De plaat was trouwens versleten maar het is gebruikelijk om dan meteen de drukgroep te vervangen begreep ik.

Zal volgende week eens een paar foto's plaatsen ja.

Gr. Robert
 

___JC___

Forumguru
De koppelingen zijn niet het sterkste punt bij Skoda inderdaad. Ik heb al een nieuwe gekregen bij 60.000km.
 

TurboBooster

Forumguru
De koppelingen zijn niet het sterkste punt bij Skoda inderdaad. Ik heb al een nieuwe gekregen bij 60.000km.

Ik rij nog steeds in een O1 1.8 Turbo die door mij bij 80.000 km is gechipt.
Intussen bijna 120.000 km en de koppeling werkt nog steeds goed.
0 / 100 gaat in 7.6 seconden. Topsnelheid onbekent, bij 240 op de teller was het voor mij genoeg.

TB.
 
Bovenaan Onderaan