@Lau Start/stop betekent dat er geen gewone accu in zit, maar een gel-accu. Je vraag is natuurlijk niet nieuw, volgens mij is er ook een speciaal topic over. Als ik het goed heb moet de accu aangemeld worden in het systeem vanwege de capaciteit en de eigenschappen van de accu zelf. Als het je zou lukken om bij een goede accuboer exact dezelfde accu te vinden, zou je hem dus niet aan hoeven melden. Wel een kanttekening daarbij: als ik het goed heb, houd de ECU bij hoe de accucapaciteit in de loop van de tijd terugloopt, bij vervanging weet ik niet of de ECU dit automatisch (geleidelijk) weer compenseert, of dat de geregistreerde capaciteit alleen maar naar beneden kan zolang er geen nieuwe accu is aangemeld. Zoek even naar het juiste topic op het forum, en informeer bij een goede accuboer (en dat is meestal niet de lokale Kwik-shit vestiging).
VRLA AGM-accu
AGM staat voor Absorbent Glass Mat. In deze accu’s is de elektrolyt door middel van capillaire werking geabsorbeerd in een glasvezel mat die geklemd is tussen de platen.
AGM-accu’s zijn allround accu’s geschikt voor hoge ontlaadstroom en langzame ontlading. De Victron AGM-accumodellen zijn door de lage interne weerstand ideaal voor toepassingen met een hoge stroomafgifte, zoals omvormers, boegschroeven, lieren en startmotoren.
VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid. Dit houdt in dat de accu’s gesloten zijn. Alleen als gevolg van verkeerd laden en/of kapotte cellen zal er gas via een veiligheidsventiel ontsnappen. VRLA accu’s zijn onderhoudsvrij gedurende hun gehele levensduur.
VRLA GEL-accu
De Victron GEL-accumodellen bieden de beste duurzaamheid bij diepontlading en een in het geheel langere levensduur.
VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid. Dit houdt in dat de accu’s gesloten zijn. Alleen als gevolg van verkeerd laden en/of kapotte cellen zal er gas via een veiligheidsventiel ontsnappen. VRLA accu’s zijn onderhoudsvrij gedurende hun gehele levensduur.
In vergelijking met AGM accu’s hebben Gel accu’s over het algemeen een langere levensduur, zowel bij ‘float’ als bij ‘cycling’ gebruik.
Voor €41,- de accu bij mijn garage (niet Skoda dealer) in 15 minuten laten omwisselen inclusief softwarematig aanmelden.
groet
Lau
Zouden we ook nog even mogen vernemen of nu start/stop werkt en ...hoe dat ie 't verder doet, want dat is hier van groot belang, dunkt me.Voor ongeveer €200,- een nieuwe Varta E39 start-stop accu in een 2011 FabiaII 1.2TDi Combi Greenline.
Nog her en der wat onderzoek en navraag gedaan met als resultaat de volgende bevindingen:
-De oorspronkelijke 2011 accu was een Varta AGM met code 7P0 915 105 - 12v 68Ah 380A DIN.
-De prijsopgave van garages / internet verschillen enorm.
-Skoda dealer kon niet aangeven wat ze zouden leveren (enige prijsvergelijking is dan ook niet mogelijk).
-VAG Nuenen was zelfs nog duurder dan de Skoda dealer.
-Sommige zeggen dat ook een EFB (vb Varta E45) voldoet, ik heb echter de AGM versie aangehouden.
Uiteindelijk bij accudienst.nl de Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah 760A (en) met identieke afmetingen 278x175x190x190 voor €156,- aangeschaft, code 570 901 076 D85 2, aanmeldcode 570 901 076 D, garantie 3 jaar.
Voor €41,- de accu bij mijn garage (niet Skoda dealer) in 15 minuten laten omwisselen inclusief softwarematig aanmelden.
Nu weer 7 jaar op deze accu?
groet
Lau
Betekent dit dat indien je start/stop uitschakelt, je met 'n gewone accu van, zoals jij hebt, € 79,- kunt volstaan?Ook bij mij heeft de oude accu enkele maanden geleden het leven gelaten.
Ik heb dan wel geen start/stop systeem, maar ik ben bij een accu boer binnen gestapt, die eerst een schakeling maakte met een speciaal apparaat zodat de boordcomputer onder stroom bleef staan, en dus niet opnieuw ingeleerd hoefde te worden.
Kosten voor een nieuwe accu inclusief montage, €79,-