Accu af fabriek

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,
Welk type accu zit er in een Fabia Combi Greenline (1.2L TDI) af fabriek?
D.w.z. hoeveel Ah en afmetingen.
Kan dat niet zelf nagaan op de accu, want ik krijg de afdekplaatjes die er op zitten er niet eraf.
Hoor graag en groeten,
Peter.
 

Cordoba

Forumguru
Via chassisnr. kun je het ook achterhalen via dealer of goede garage. Accuboeren gaan bijna altijd de fout in, met het leveren van de juiste vervangings accu. Afmetingen zijn er eigenlijk maar 2 mogelijkheden, waarbij de grote versie (voor grotere accubak) volgens mij alleen voor de diesels wordt gebruikt bij de Fabia.
 

Joske

Forumguru
ik zie 3 types accu die gebruikt zijn in een Fabia 2 (heb bouwjaar 2011 genomen, aangezien niet vermeld in startpost)

36Ah / 175A
44Ah / 220A
61Ah / 330A
 

Noord26

Forumguru
Ga je hem zelf wisselen? Omdat je de afdekplaatjes er niet af krijgt? Staat overigens netjes in je boekje welke accu er in zit en hoe los te halen.

;)
 

Lau

Lid
Beste allemaal,

Ook ik ontkom vermoedelijk niet aan het spoedig moeten vervangen van de accu in mijn 2011 FabiaII 1.2TDi Combi Greenline voorzien van een start/stop systeem.

Heb al wat navraag gedaan:
- garage / dealer zegt dat er standaard een 380A / 68Ah accu inzit, welk merk accu geleverd wordt is niet bekend, er zijn meerdere toeleveringsbedrijven, het kan weer een Varta worden (origineel geleverd in 2011) maar even goed ook een van een andere leverancier, geleverde accu's zijn wel altijd goedgekeurd door importeur en fabrikant.
- prijs ruim €300,- inclusief BTW (behoorlijk prijzig omdat start stop systeem een speciale accu zou vereisen, die tevens weer in de auto 'softwarematig' aangemeld moet worden).

Graag ontvang ik advies / ervaringen omtrent o.a.:
- Wie heeft onlangs een soortgelijke accuwissel gedaan, ervaringen en voor welke prijs?
- Noodzaak om naar officiële dealer te gaan of zijn er ook andere goede adressen (NBr)?
- ik gebruik het start stop systeem niet, kan het eenvoudig uitgeschakeld / gedemonteerd worden, zodat er een minder dure accu in zou kunnen?
- feitelijk is alle info welkom!

groet
Lau
 

turboturbo

Forumguru
@Lau het klopt helaas, de speciale accu moet aangemeld / ingeleerd worden dus dat moet sowieso bij de dealer.

Óf je moet een hele goede accuboer vinden die dit voor je kan doen maar dan zou ik dat heel goed uitzoeken vantevoren zodat je én een juiste type accu krijgt (start/stop) én dat die correct ingeleerd wordt.

Ik denk dat een goede tuner / VAG specialist wel iets met je vraag kan vwb start/stop uitschakelen, vandaar de tip van Edk.
 

Cordoba

Forumguru
@Lau Start/stop betekent dat er geen gewone accu in zit, maar een gel-accu. Je vraag is natuurlijk niet nieuw, volgens mij is er ook een speciaal topic over. Als ik het goed heb moet de accu aangemeld worden in het systeem vanwege de capaciteit en de eigenschappen van de accu zelf. Als het je zou lukken om bij een goede accuboer exact dezelfde accu te vinden, zou je hem dus niet aan hoeven melden. Wel een kanttekening daarbij: als ik het goed heb, houd de ECU bij hoe de accucapaciteit in de loop van de tijd terugloopt, bij vervanging weet ik niet of de ECU dit automatisch (geleidelijk) weer compenseert, of dat de geregistreerde capaciteit alleen maar naar beneden kan zolang er geen nieuwe accu is aangemeld. Zoek even naar het juiste topic op het forum, en informeer bij een goede accuboer (en dat is meestal niet de lokale Kwik-shit vestiging).
 

skodasuperb94

Forumguru
Heren (en dames),

Deze week dit ook aan de hand gehad en er enige tijd ingestoken om eea op een rijtje te krijgen.
Voor mijn SII 2.0 TDI van 2013 met start/stop moest ik dus een nieuwe accu hebben, let op het bouwjaar, AGM accu's zouden dus zeker een jaar of 7 moeten meegaan, die van mij dus niet.

Ik ben eerst naar een nieuwe accu gaan zoeken, de standaard accu (een varta AGM 68Ah/380A din met PN:7P0 915 105)
wordt dus niet meer gemaakt en omdat ik aan de maatvoering van de accu vast zit ben ik uitgekomen op de Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah(20h) 278x175x190x190 van accudienst.nl voor €155,-.
Volgens hun site moet deze accu dus idd ingeleerd/aangemeld worden bij de auto voor een optimale werking, zij kunnen dit dus ook doen maar had geen zin om daar heen te rijden.

Met de nieuw geïnstalleerde accu naar de dealer, welke mij dus doodleuk vertelde dat dit dus niet hoeft en zij dit ook nooit gedaan hebben bij nieuwe accu's?.
Hun lezing, als er geen foutmeldingen zijn is het goed (sterke onderbouwing).
Gezien alles wat ik zo links en rechts op internet gevonden had over het al dan niet aanmelden van AGM accu's en de daarbij behorende (verkorte) leven's duur, had ik in het argument van de dealer niet echt veel vertrouwen.

Ben vervolgens bij een vriend van mijn in de garage met zijn Autel Maxisys systeem aan de gang gegaan, ik heb hier dus wel degelijk mogelijkheden gevonden om aan te geven welke accu er in de auto aanwezig is en parameters aan te passen, dit gaat dan onder meer om type accu (AGM, WET, EFB), soort dynamo, plaats accu, merk accu, Ah, etc.

Bij mij stond het merk fout aangegeven, de rest was in orde.
Het lijkt er dus toch op dat mbt het intelligente laad systeem en alles wat daarbij hoort, de instellingen van essentieel belang zijn voor een goede werking en lange levensduur van de accu.
 

cortrans

Forumguru
Ook bij mij heeft de oude accu enkele maanden geleden het leven gelaten.
Ik heb dan wel geen start/stop systeem, maar ik ben bij een accu boer binnen gestapt, die eerst een schakeling maakte met een speciaal apparaat zodat de boordcomputer onder stroom bleef staan, en dus niet opnieuw ingeleerd hoefde te worden.
Kosten voor een nieuwe accu inclusief montage, €79,-
 

Lau

Lid
Voor ongeveer €200,- een nieuwe Varta E39 start-stop accu in een 2011 FabiaII 1.2TDi Combi Greenline.

Nog her en der wat onderzoek en navraag gedaan met als resultaat de volgende bevindingen:

-De oorspronkelijke 2011 accu was een Varta AGM met code 7P0 915 105 - 12v 68Ah 380A DIN.
-De prijsopgave van garages / internet verschillen enorm.
-Skoda dealer kon niet aangeven wat ze zouden leveren (enige prijsvergelijking is dan ook niet mogelijk).
-VAG Nuenen was zelfs nog duurder dan de Skoda dealer.
-Sommige zeggen dat ook een EFB (vb Varta E45) voldoet, ik heb echter de AGM versie aangehouden.

Uiteindelijk bij accudienst.nl de Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah 760A (en) met identieke afmetingen 278x175x190x190 voor €156,- aangeschaft, code 570 901 076 D85 2, aanmeldcode 570 901 076 D, garantie 3 jaar.

Voor €41,- de accu bij mijn garage (niet Skoda dealer) in 15 minuten laten omwisselen inclusief softwarematig aanmelden.

Nu weer 7 jaar op deze accu?

groet
Lau
 

andrehj

Forumguru
Een gewone accu voor een Fabia 1.2 TDI kost misschien 90 euro. En diverse praktijktests hebben al lang uitgewezen dat het start-stop-systeem alleen in de officiële meetcyclus een meetbaar voordeel oplevert. Daarbuiten levert het niets op, alleen extra slijtage aan startmotor, turbo en cilinderkop (door het wegvallen van koeling en smering).
De conclusie is dus dat het voor de gewone weggebruiker alleen maar financieel nadeel en potentieel veel reparatie-ellende oplevert.
Dus de vraag is: Kun je een start-stopsysteem uitcoderen en dan ook een gewone accu monteren?
 
@Lau Start/stop betekent dat er geen gewone accu in zit, maar een gel-accu. Je vraag is natuurlijk niet nieuw, volgens mij is er ook een speciaal topic over. Als ik het goed heb moet de accu aangemeld worden in het systeem vanwege de capaciteit en de eigenschappen van de accu zelf. Als het je zou lukken om bij een goede accuboer exact dezelfde accu te vinden, zou je hem dus niet aan hoeven melden. Wel een kanttekening daarbij: als ik het goed heb, houd de ECU bij hoe de accucapaciteit in de loop van de tijd terugloopt, bij vervanging weet ik niet of de ECU dit automatisch (geleidelijk) weer compenseert, of dat de geregistreerde capaciteit alleen maar naar beneden kan zolang er geen nieuwe accu is aangemeld. Zoek even naar het juiste topic op het forum, en informeer bij een goede accuboer (en dat is meestal niet de lokale Kwik-shit vestiging).

Nee;
In mijn O3 zit gewoon een AGM accu. geen gel. gel accus zijn beperkt geschikt als start accu. Ze kunnen echter wel weer tegen diepe ontlading. Maar gel accus vind je echt niet in voertuigen met een start stop systeem. Interne weerstand van gel accus is ook hoger. Startvermogen lager. Capaciteit wel hoger en ze kunnen tegen diepere ontlading. Daarom zijn gel accus erg populair bij campeerders.
 

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Ik kan me vergissen, maar heb volgens mij ook gelezen dat voor start-stop systemen de accu uit een combi van gel en gewone accu bestaat. Naar aanleiding van je opmerking even wat gegoogled en ik kom op de site van Victron onderstaande teksten tegen, ik denk dat ik AGM en Gel-accu als één en hetzelfde type heb gelezen. Een AGM accu is ook geen standaard accu, en dat zie je ook wel aan de prijs die echt een stuk hoger ligt dan van een conventionele accu met dezelfde capaciteit.

VRLA AGM-accu

AGM staat voor Absorbent Glass Mat. In deze accu’s is de elektrolyt door middel van capillaire werking geabsorbeerd in een glasvezel mat die geklemd is tussen de platen.

AGM-accu’s zijn allround accu’s geschikt voor hoge ontlaadstroom en langzame ontlading. De Victron AGM-accumodellen zijn door de lage interne weerstand ideaal voor toepassingen met een hoge stroomafgifte, zoals omvormers, boegschroeven, lieren en startmotoren.

VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid. Dit houdt in dat de accu’s gesloten zijn. Alleen als gevolg van verkeerd laden en/of kapotte cellen zal er gas via een veiligheidsventiel ontsnappen. VRLA accu’s zijn onderhoudsvrij gedurende hun gehele levensduur.

VRLA GEL-accu

De Victron GEL-accumodellen bieden de beste duurzaamheid bij diepontlading en een in het geheel langere levensduur.

VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid. Dit houdt in dat de accu’s gesloten zijn. Alleen als gevolg van verkeerd laden en/of kapotte cellen zal er gas via een veiligheidsventiel ontsnappen. VRLA accu’s zijn onderhoudsvrij gedurende hun gehele levensduur.

In vergelijking met AGM accu’s hebben Gel accu’s over het algemeen een langere levensduur, zowel bij ‘float’ als bij ‘cycling’ gebruik.
 

Arjann

Forumguru
Voor €41,- de accu bij mijn garage (niet Skoda dealer) in 15 minuten laten omwisselen inclusief softwarematig aanmelden.

groet
Lau

Had je die prijs vooraf afgesproken? Vind het eerlijk gezegd knap aan de prijs voor 15 min bij een niet Skoda dealer.
 

Kogamyata

Senior Member
Voor ongeveer €200,- een nieuwe Varta E39 start-stop accu in een 2011 FabiaII 1.2TDi Combi Greenline.

Nog her en der wat onderzoek en navraag gedaan met als resultaat de volgende bevindingen:

-De oorspronkelijke 2011 accu was een Varta AGM met code 7P0 915 105 - 12v 68Ah 380A DIN.
-De prijsopgave van garages / internet verschillen enorm.
-Skoda dealer kon niet aangeven wat ze zouden leveren (enige prijsvergelijking is dan ook niet mogelijk).
-VAG Nuenen was zelfs nog duurder dan de Skoda dealer.
-Sommige zeggen dat ook een EFB (vb Varta E45) voldoet, ik heb echter de AGM versie aangehouden.

Uiteindelijk bij accudienst.nl de Varta Start-Stop Plus E39 accu 12V 70Ah 760A (en) met identieke afmetingen 278x175x190x190 voor €156,- aangeschaft, code 570 901 076 D85 2, aanmeldcode 570 901 076 D, garantie 3 jaar.

Voor €41,- de accu bij mijn garage (niet Skoda dealer) in 15 minuten laten omwisselen inclusief softwarematig aanmelden.

Nu weer 7 jaar op deze accu?

groet
Lau
Zouden we ook nog even mogen vernemen of nu start/stop werkt en ...hoe dat ie 't verder doet, want dat is hier van groot belang, dunkt me.
 

Kogamyata

Senior Member
Ook bij mij heeft de oude accu enkele maanden geleden het leven gelaten.
Ik heb dan wel geen start/stop systeem, maar ik ben bij een accu boer binnen gestapt, die eerst een schakeling maakte met een speciaal apparaat zodat de boordcomputer onder stroom bleef staan, en dus niet opnieuw ingeleerd hoefde te worden.
Kosten voor een nieuwe accu inclusief montage, €79,-
Betekent dit dat indien je start/stop uitschakelt, je met 'n gewone accu van, zoals jij hebt, € 79,- kunt volstaan?
 
Bovenaan Onderaan