Accu defect?

2one

Nieuw lid
Beste leden,

3 maanden geleden heb ik een tweedehands accu in mijn auto gezet omdat de andere het had opgegeven. Nu zit ik sinds vorige week met het probleem dat de auto niet start. Toen heb ik mijn accu een nacht (12 uur) aan de lader gehad en het starten lukte weer: 4 keer. Na de 4 keer weigerde de Felicia te starten. Is de accu het probleem of ligt het ergens anders?

Alvast bedankt voor de hulp.
 

RayDelft

Forumguru
Wat bedoel je met start niet? Draait de starmotor wel goed rond en start hij niet? Of begint de starmotor na een paar keer proberen ook traag te lopen en stopt hij tenslotte?
Als de starmotor vlot ronddraait is de accu in orde. Doet hij dat na enkele keren niet of nauwelijks dan is de accu niet in orde.
Met een tweedehands accu zou ik daaraan dan het eerste denken. Of probeer het met startkabels en een andere accu, slaat hij dan wel vlot aan, dan is je accu ter ziele.
 

The bone collector

Senior Member
Ik zou zeggen een, opnieuw een slechte accu. Koop een nieuwe, dan ben je zeker.

Uiteraard kan het ook je alternator zijn, als de batterij niet meer bij laadt, krijg je hetzelfde effect.
 

2one

Nieuw lid
Ik ga nu sowieso een nieuwe halen als de accu de oorzaak is. Ik demonteer mijn accu, ga hem weer opladen en laat hem nameten. Iemand ervaring met Yuasa accu's? of blijft een varta nog het best?
 

Ronnie

Forumguru
Nameten hoeft niet, accu is defect. Vergelijk het met een bierglas vol schuim: Er zit bier in (12 volt), maar als je het opdrinkt proef je er niets van....(geen amperes)!
 

Chatslet

Forumguru
Inderdaad, gewoon een knappe halen en zeker geen gebruikte. De gemiddelde levensduur van een accu is zo'n 3 tot 5 jaar en de prijs voor een nieuwe accu ligt tussen de 80 en 100 euro. Een gebruikte accu is wat dat betreft dus weggegooid geld want dan weet je zeker dat je binnen 2 jaar weer aan de beurt bent.
 

The bone collector

Senior Member
Een echte goeie accu durft het soms wel tot een jaar of 8 uithouden, beetje afhankelijk of er veel korte afstanden gereden worden of niet.
 

hemi24

Forumguru
Een echte goeie accu durft het soms wel tot een jaar of 8 uithouden, beetje afhankelijk of er veel korte afstanden gereden worden of niet.

Inderdaad, was er laatst toevallig bij, toen de accu het begaf van de Golf IV Variant TDI van de schoonvader; ANWB opgetrommeld en inderdaad, met ruim 250k op de teller: de originele accu nog onder de kap met de sticker van de fabriek met de productieweek in 2003 er nog netjes op..!
Auto staat 's nachts wel altijd netjes droog in de garage, denk ook dat dit een positieve invloed heeft op de levensduur: scheelt toch wat vorst en vocht...
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, accu gaat - zeker tegenwoordig - wel iets langer mee. Ter illustratie mijn accu verleden:
- huidige Fabia nog steeds de originele accu (meer dan 9 jaar oud)
- vorige auto originele accu vervangen rond 9 jaar
- auto daarvoor ingeruild met originele accu (ruim 5 jaar oud)
- auto daarvoor ingeruild met originele accu (3 jaar oud)
- auto daarvoor ingeruild met originele accu (5 jaar oud)
- auto daarvoor accu vervangen, maar moet gokken op welke leeftijd, zal waarschijnlijk iets van 6-8 jaar zijn
- mijn eerste auto de accu vervangen na 6,5 jaar

Ik zal waarschijnlijk langer met een accu doen dan gemiddeld, maar ik denk dat dit voldoende aangeeft dat 3-5 jaar voor een accu-leven aan de korte kant is.

Edit: mijn auto's staan altijd buiten, en maak soms ook vooral redelijk korte ritten (5-20 km). Mijn 1e auto was ook een Golf diesel en die accu haalde net de 200k niet.
 

hemi24

Forumguru
Hangt natuurlijk ook samen met de manier waarop de auto gebruikt wordt.

@Cordoba: Statistisch gezien kun je zolangzamerhand wel wat geld reserveren voor een nieuwe accu...

De accu in de Golf van mijn schoonvader was prima, totdat hij de auto stop zette bij ons op de camping: spontaan defect. Schijnt te maken hebben met platen die op hoger leeftijd porreus kunnen worden en zo van het ene op het ander moment wat kunnnen afbrokkelen en daarmee als het ware inwendige kortsluiting geven, waarmee de capaciteit afneemt.

Dus met een accu op hogere leeftijd kan elke drempel of hobbel betekenen dat je de auto de eerstvolgende keer niet meer kunt starten.
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24: statistisch gezien heb je volkomen gelijk, maar ik had er vorig jaar al rekening mee gehouden. De vorige keer bij m'n Cordoba was het in één keer afgelopen met de accu en daarvoor altijd in één tik starten. Verhaal van de accuboer, was kromtrekken van de platen in de accu waardoor sluiting ontstaat tussen de platen (en dus te lage accuspanning). Kromtrekken zou kunnen door effect van accuzuur en het lopen van de stroom waardoor de accuplaten aan één zijde wat materiaalverliezen en door de inwendige mechanische materiaalspanning in de platen vervolgens kromtrekken. Als de ene plaat anders krom trekt dan de plaat ernaast heb je dus kans op kortsluiting. Het verhaal lijkt op dat van jou, en ik denk dat beide oorzaken (afbrokkelen en kromtrekken) in de praktijk voorkomen. Overigens was de eigenlijke accu bij mijn 1e Golfje nog prima bij vervanging, maar één accupool was inwendig losgeroest/losgescheurd van de bijbehorende accuplaat. Dit was ook duidelijk te zien: als ik over een erg hobbelige weg reed, begon het licht ook te flikkeren. (doordat het een diesel met mechanische inspuiting was, bleef ie wel rijden).
 

Chatslet

Forumguru
Hangt ook inderdaad af van hoe de auto gebruikt word maar ik zou daar toch maar mee uit kijken. Een accu kan het misschien wel langer uithouden en dan lijkt alles in orde te zijn maar als het dan een keer een nachtje flink is wezen vriezen gaat het starten ineens wat moeizamer en als als je een paar keer hebt moeten voorgloeien misschien wel helemaal niet meer. Afgelopen winter waren zo'n beetje alle accu's uitverkocht :)
 

Cordoba

Forumguru
Hier in de regio afgelopen winter toch een paar stevige nachtvorstjes (ik heb iets van -18 ofzo gezien op de boordcomputer).

@Chatslet: ik heb geen diesel meer, dus ook niet voorgloeien. Op voorhand een nieuwe accu halen, is ook niet praktisch: misschien gaat de huidige accu langer mee dan de auto, en dan zit je met een nieuwe accu die je waarschijnlijk moeilijk verkoopt. Bovendien als je de accu niet gelijk monteert, maar bijvoorbeeld thuis neer zet, voor het geval dat, loop je de kans dat je een ritje maakt en op grote afstand strand met een overleden accu, en een nieuwe accu thuis. Accu bij voorbaat vervangen, vind ik een beetje zonde, omdat het vooral gokken is hoe lang een accu mee gaat. Ook van accu's waarvan de garage vertelde dat ze binnen een maand zouden overlijden, gewoon nog jaren mee rond gereden. Overigens is 2 keer niet starten, zonder aanwijsbare oorzaak (zoals lichten laten branden of iets dergelijks, of slechte dynamo) voor mij genoeg reden om een accu te vervangen, omdat je dan toch binnen dagen/weken een keer op een slecht moment komt stil te staan.
 

Chatslet

Forumguru
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, als dat gezeur begint, meteen vervangen die hap. Vooral met een diesel merk je het al vanneer de startmotor wat trager rond draait en lichten minder fel gaan branden als je de achterruitverwarming oid aan zet. Als je geluk hebt gaat het dan nog een paar jaar goed, of niet en dan sta je een half uur op de ANWB te wachten en dat is altijd met regen/sneeuw/hagel of als je ergens op tijd moet zijn.
 

benquattro

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter.
M auto stond 2 dagen stil en startte niet meer, dacht direct batterij vervangen en heb dit toen gedaan.
Maar nu merk ik (3weken verder) Dat ze weer slechter start (tot bijna niet).
Heb ook een yuasa batterij erin gedaan, en heb de boel ook nagemeten (meet 14.5V bij stationair).
Nu juist rijd ik naar het werk en merk op dat de kachelventilator ietsje sneller draait bij hoger motortoerental.
Lees hier veel problemen met diodebrug/spanningsregelaar op dit forum, dus begin nu stilaan te vermoeden dat tijdens het rijden de batterij soms teveel spanning krijgt waardoor deze na een korte periode het begeeft.

Felicia alternator voltage regulator thread - Skoda Favorit, Skoda Felicia, Skoda Fun and Skoda Forman - BRISKODA.net - The Skoda Forum and Community
 

2one

Nieuw lid
Toevallig dat je nu na een paar maand reageert...Heb de accu afgelopen Juli vervangen voor een gloednieuwe Varta. In de tussentijd zijn er al in totaal 8 lampen doorgebrand en gisteren na het inzetten van nieuwe koplampen wil de auto niet meer starten. Dus de auto aangedrukt, gestart en 20 minuten mee gereden...RESULTAAT: vanmorgen wou ie niet starten; de startmotor draaide heel zachtjes rond. Dit toont erg veel overeenkomsten met jouwn probleem...
 

buurmanpaul

Nieuw lid
Ja dat lijk me een zeer goede aktie, kan ook zijn dat je een los contact hebt van een van de fases van de dynamo, als die contact maakt, (af en toe) komt er een spanningspiek in je boordsysteem, vinden je onstekingscomputer en lampen niet fijn, en kunnen de pijp aan maarten gaan geven daardoor.
Dus meet eens langdurig met een goede snelle spanningsmeter of je boordspanning wel stabiel is, en wat de vorige schrijft, denk ook aan je spanningsregelaar.
Makkelijkste remedie is gewoon de complete dynamo te vervangen, als blijkt na meting dat die stukkend is.
(spanningsregelaar zit meestal vastgebouwd aan je dynamo)
 
Bovenaan Onderaan