Accu dood of dynamo slecht ?

Gisteravond kwam mijn vrouw thuis gelopen, de auto had ze verderop in de wijk achtergelaten.
Ben er heen gefietst, accu leeg terwijl ze net een klein stukje in het dorp gereden had.
Conclusie: Dynamo stuk (snaar is nog goed), thuis even een accu die normaal in mijn boot staat erin gelepeld en hiermee de auto naar huis gereden. Het betreft de originele accu.

Nu wil ik zo gaan meten, wat zijn de juiste voltage en ampère waarden ?

TNX

Chris
 

Zwapp

Forumguru
Als de dynamo stil staat of niet goed functioneerd zal je bij een goede cq geladen accu rond de 12volt moeten uitkomen, bij een draaiende dynamo tussen de 13 a 14 volt, hiermee kun je zien of je dynamo nog goed meedoet.
Amperages weet ik zo niet... eventueel bij de dealer kunnen ze je goed vertellen wat de huidige capaciteit nog is van de accu, of je kan alles zelf uitrekenen...

Succes
 

Spierings

Forumguru
Dynamo controleren met alle verbruikers ingeschakeld en lopende motor. Meestal is hij stationair dan tussen 12.5 en 13.5v en bij een beetje gas geven zal deze ergens tussen 13 en 14.5v zitten.

Hoeveel ampère hij laad is lastig te controleren, of je moet een ampère tang hebben die je over de kabel zet. Maar met de voltage weet je meestal voldoende.

Een accu uit 2007 is al weer 8 jaar oud, en ik zou deze bij twijfel zeker vervangen. Grote kans dat hij zijn beste tijd gehad heeft. En kan ook jouw klacht veroorzaken.
 

EdK

Forumguru
of je moet een ampère tang hebben die je over de kabel zet.
moet je wel een ampéretang hebben die met gelijkspanning overweg kan.
De tangen die meest gebruikt worden kunnen in algemeen alleen maar met wisselstroom werken.

Beschik zelf over een Fluke tang en doet het prima in mijn dagelijkse werk, maar toen ik even dacht de stroom te meten op een boot wat de zonnepanelen op dat moment leverde.....tsja toen kwam ik erachter dat dat met de ampéretang niet ging
 

oco1979

Forumguru
Gemiddeld ga een batterij 4 a 5 jaar mee,dan ga die naar beneden of stuk.
Meet de alternator: 13,8 V of meer is goed.
Doe een ritje met de wagen,30min en dan wagen even laten staan.
Zet voltmeter terug op en starten.
Mag niet lager dan 10V zakken

of

uit meten met vb midtronic accutester.
 
Allen bedankt voor de reacties.
Ik heb de laad spanning doorgemeten, zonder en met alle verbruikers aan, zijn de waarden ok.
Heb er inmiddels een nieuwe accu ingezet.
Groet,
Chris
 

Cordoba

Forumguru
Accu van 2007 die aan vervanging toe is, is niet bijzonder, maar naar hedendaagse maatstaven ook niet speciaal. In de vorige eeuw mocht je blij zijn als je 5 jaar haalde met een accu, tegenwoordig zijn er veel accu's die zonder problemen de 10 jaar halen, en ook ouder komt vaker voor. Een half jaartje terug de accu van mijn Fabia vervangen, die het net voor zijn 12e verjaardag opgaf, en ik hoorde van een collega dat zij het ook had met een accu van 12 jaar, en ook bij de accuboer, was op dezelfde dag een andere accu van vergelijkbare leeftijd vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Oorzaak dat een originele vaak beter lijkt, is dat er nogal wat bedrijven zijn die bij vervanging een (goedkopere) lichtere accu monteren, en dat heeft nogal consequenties voor de levensduur van de accu.

Accu's komen al jaren uit dezelfde fabrieken (zijn er nog maar een handvol), die onder diverse merknamen dezelfde accu's leveren, met soms een andere kleur 'jas' om zo de merken zich meer te laten onderscheiden. In de tijd dat je in een schuurtje achter het huis een accufabriekje kon beginnen, kon je nog wel eens een slecht fabrikaat treffen, maar die tijd is echt geweest.
 

Kogamyata

Senior Member
In 2000 verving ik de originele accu van 01-91er 405 diesel, door 'goedkope met maar 1 jaar garantie' gekocht bij bandenbedrijf. Wel telkens electrolyt controleren en evt. bijvullen, dus oud systeem. In 2010 verkocht ik hem met nog steeds dezelfde accu en 450.000 op de klok. Dus voor mij geldt: "Origineel", hahaha. Bij de Fabia is de binnenventilator vervangen door Niet Originele voor 1/3 van de Origine prijs. Ook de originele EGR is al vervangen door"Gebruikte". Ik wil maar zeggen...:D
 

kansberg

Forumguru
@Helmond42 : +1

Origineel is niet per definitie beter. En zeker wat accu's aangaat wordt er door de diverse fabrikanten nogal eens bezuinigd op dit artikel. Ik kan me de tijd nog herinneren dat er in bijna elke nieuwe Kia een nieuwe accu geplaatst werd voor aflevering, omdat de fabrieksexemplaren echt drama waren. Lang geleden, okay, maar toch. En ook de Delco's van Opel waren destijds niet de beste.

Wat wel héél belangrijk is in de nieuwere auto's is dat er de juiste accu geplaatst wordt. Zo heeft een auto met start/stop systeem een andere accu nodig dan zijn broertje of zusje zonder deze optie.

Waar ik regelmatig mee te maken heb, is dat men vraagt om een zo groot mogelijke accu. Handig, maar als de dynamo deze niet voldoende kan voeden komen ook daar problemen mee. Vooral de lichtere auto's kunnen een dergelijke accu niet aan. Een juiste accu heeft dus de voorkeur.
 

Spierings

Forumguru
Origineel hoeft niet altijd beter te zijn, maar soms heb je geen andere optie ivm energie management. Nu zal dat bij Skoda nog wel meevallen, maar bv bij Audi moet bij de luxere/duurdere modellen merk amperage en code van de codesticker op de accu ingeleerd worden bij het vervangen. Dit om het juiste karakter van die accu te programmeren en met de juiste afwijking.
Origineel zijn ze gewoon duurder omdat er meer bedrijven tussen zitten welke er ieder geld bovenop zetten.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Je hebt het verkeerd begrepen, een orginele batterij is duurder dan een after markt ........

Klopt;
maar is dat niet wat ik bedoel.

zal het beter verwoorden.

merk yyyy leverd batterijen aan automerk xxx als eerste batterij(originele)

diezelfde merk yyyy verkoopt ook deze batterijen als after markt onder de zelfde naam.

merk yyy bevestigd dat de kwaliteit after markt iets minder is dan eerste batterij in de wagen.

Was daar verwonderd van als ik dat hoorde.

Nu ja das ter info deze,doe er mee wat je wil.

Iedereen nog mee :D
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
@oco1979 Laat je niet gek maken door @EdK , hij is de enige echte en originele grappen maker van ons forum. Sommige uitspraken moet je 2x lezen voor dat je reageert :banghead:
Ik ben zelf wel blij met de vrolijke uitspraken, lachen is heel gezond tijdens het oplossen van problemen :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan