Accu leeg

Goedenavond,

Ik heb sinds kort af en toe de accu leeg op vreemde momenten. Auto rijdt vaak (korte) afstanden, nu begint ineens mijn dashboardverlichting (onderste deel snelheidsmeter) af en toe te knipperen en wil hij ineens niet meer starten. Ook heeft hij soms moeite met verbinden met de radio (aftermarket unit erin gezet van davilon DVL-4090). Kan die zoveel lekstroom opleveren uit het niets, of moet ik het in de verlichting zoeken? Accu laadt gewoon op en dynamo is ook goed voor zover wij kunnen ontdekken.. iemand hier ervaring mee/tips voor? Ik ben enigszins handig maar ik moet niet gaan solderen oid..

Duijzer

Donateur
Als de accu goed is en bijlaadt, heb je waarschijnlijk lekstroom. Aftermarket toevoegingen zijn dan de eerste verdachte na binnenverlichting die aan blijft staan of zo. Het probleem is dat het maar af en toe is. Je kunt lekstroom meten, maar dan weet je nog niet waar het zit. Optie zou zijn om tijdelijk de radio los te koppelen en te kijken of het probleem dan weg is. Is het dan weg, dan moet je het in de radio zoeken, als het weer optreedt is het in ieder geval niet de radio...
Maar check vooral ook even kofferbakverlichting, binnenverlichting achter, een oplader die nog in de kofferbakaansluiting zit of dergelijke.

Tees

Donateur
Ik lees niet dat je de accu getest hebt, dat zou ik als eerste doen. Lekstroom is idd ook een mogelijkheid, de beste manier om daar achter te komen is de auto tot rust laten komen (30 min contact uit), met een stroomtang de stroom meten bij de massadraad en en één voor één zekeringen trekken om te kijken waar de lekstroom vandaan komt. Is wel ff een klusje, maar wel de betrouwbaarste manier om erachter te komen.

Bovenaan Onderaan