Accu loopt leeg, amundsen gaf problemen, raammotor storing

Hallo allemaal, ik wil jullie graag wat voorleggen en vragen om advies. Het volgende is er aan de hand.

Ik heb een Skoda Octavia 1.6 TDI van 2010. 185000 km mee gereden. Probleemloos tot vorige week. Vorige week kreeg ik ineens kleine problemen rondom de Amundsen radio. Namelijk de volumeknop op het stuur deed niet meer, de radio viel regelmatig ineens uit (waarna die met de aanknop gewoon weer verder ging alsof er niets aan de hand is) en na het verwijderen van de sleutel uit het contactslot ging de radio niet automatisch uit.

Vervolgens was afgelopen vrijdag de accu leeg. Wegenwacht erbij, rondje gereden en auto weggezet maar de volgende dag was accu helemaal leeg. Maandag, na starten met startkabels, naar de garage. Het vreemde was dat toen en tot op heden de radioproblemen weg waren/zijn. Volume en contact deed en doet het gewoon weer. Bij de garage hebben 3,5 uur (!) gezocht en toen in ieder geval geconstateerd dat er een storing zit in de raammotor rechtsachter. Ze vroegen toestemming om deze te mogen vervangen voor 250 euro. Samen met de onderzoekskosten zou ik dan ruim 500 euro kwijt zijn. Ik had hier geen goed gevoel bij. 3,5 uur zoeken en iets vervangen wat helemaal losstaat van radio en niet de garantie dat daarmee mijn oorspronkelijke (lek)probleem voorbij zou zijn. Ik heb de onderzoekskosten van 260 euro met grote tegenzin betaald en heb de auto meegenomen.

Gisteren met de Skoda naar verschillende werkadressen en daarbij geen problemen ontdekt behalve de raambediening rechtsachter. Voor de zekerheid had ik de nacht daarvoor een pool van de accu losgehaald zodat die in ieder geval zou starten.

Ik heb nu de accu weer aangesloten en de stekker van de raammotor losgehaald om te kijken of de accu nu ook leegloopt. Als dat niet het geval is denk ik dat de raammotor vervangen moet worden. Overigens ik had eerder nooit ontdekt dat de raammotor kapot was.

Mijn vraag aan jullie is of jullie nog tips of advies hebben wat ik zou kunnen doen om de stroomstoring/lekstroom op te lossen. Volgens de wegenwacht en de garage is de accu nog goed. Dank je wel voor het meedenken.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou beginnen met doormeten. Kijk of je lekstroom heb, en wat er gebeurd als je bijvoorbeeld de stekker van je raammotor eruit haalt. Of van je radio.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb gistermiddag de accu weer aangesloten en aangesloten gelaten tot nu toe. Daarnaast heb ik gistermiddag de stekker van de raammotor losgekoppeld.

Vanavond de auto gestart en hij sloeg zonder merkbare problemen aan. Vervolgens motor uitgezet en niet mee gereden.

Kijken wat de auto morgenvroeg (na de strengere vorst doet). De stekker van de raammotor ligt nog steeds los.
 
Vanochtend auto gestart en deze startte zonder problemen. Met andere woorden ik dacht dat het echt aan de raammotor zou liggen. Dat doet het misschien ook wel, maar vanmiddag kwam ik er ook achter dat de motor van de ruitensproeier voor en achter niet doet.

De ruitenwisser gaat wel zo'n vijf keer aan maar de motor van de ruitensproeier draait niet. Als de spuitmondjes bevroren zouden zijn dan zou de motor nog wel draaien maar die hoor ik niet.

Met andere woorden ik ben op zoek naar een specialist in de omgeving Zwolle. Help!
 
Bovenaan Onderaan