Accu loskoppelen ja of nee?

gjhu

Senior Member
Ivm een vervuilde rechter voorstoel ga ik deze vervangen. Heb precies dezelfde stoel qua stekkers ed.
Is het verstandig de accu los te koppelen bij het vervangen (ivm airbags e.d) en zo ja, werkt alles na het opnieuw aansluiten van de accu dan weer zonder foutmeldingen/met behoud van vcds aanpassingen?
 

Pindasaus

Forumguru
Als de auto ziet dat er een airbag of gordelspanner los is geweest, blijft het airbaglampje branden. Om dat te voorkomen kan je de accu loskoppelen, de auto even op contact zetten en een half uur wachten.

Of na het opnieuw aansluiten van de accu alles weer goed ingesteld staat, weet ik niet. Op de website van Ross-Tech staat namelijk dat het loskoppelen van de accu reden is voor een Throttle Body Alignment. Bij de procedure om de accu te vervangen staat dat dan weer niet. Ik heb mijn accu eens los gehad en dat gaf geen problemen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Veiligheidshalve is t altijd verstandig om de accu los te halen als je iets met de airbags gaat doen. 99+% van de keren gaat t goed, maar als t misgaat, heb je grote ellende. En idd, als er een airbag los is geweest met contact aan, dan komt er een fout die echt gereset moet worden. Maar dat gebeurt in principe niet als je de auto niet op contact hebt gehad tijdens de werkzaamheden.

En ik heb ook weinig problemen gehad na loskoppelen van de accu. Soms komen er een paar foutmeldingen, maar niets dat niet weggaat met een klein stukje rijden, of bijvoorbeeld even helemaal L en R te sturen. Niet schrikken dus als er een paar foutlampjes oplichten direct nadat je dit gedaan hebt. Pas als er na een ritje nog wat overblijft is er wel een VCDS of OBDeleven bij nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

gjhu

Senior Member
@Tees Bedankt! Helemaal duidelijk. Dus niet stressen als er wat lampjes zijn na het terug plaatsen. Even een blokje rijden dus.
 

gjhu

Senior Member
Als de auto ziet dat er een airbag of gordelspanner los is geweest, blijft het airbaglampje branden. Om dat te voorkomen kan je de accu loskoppelen, de auto even op contact zetten en een half uur wachten.

Of na het opnieuw aansluiten van de accu alles weer goed ingesteld staat, weet ik niet. Op de website van Ross-Tech staat namelijk dat het loskoppelen van de accu reden is voor een Throttle Body Alignment. Bij de procedure om de accu te vervangen staat dat dan weer niet. Ik heb mijn accu eens los gehad en dat gaf geen problemen.
Nog even een vraagje @Pindasaus . Waarom accu los en dan op contact zetten?
 

Tees

Donateur
Ik vermoed om t laatste beetje stroom uit de BCM te trekken (zitten nog wat condensatoren en zo in die nog een stroom vasthouden). Op deze manier is de BCM gegarandeerd spanningsvrij.
Throttle body alignment heb ik alleen ooit gedaan na het schoonmaken van het gasklephuis, dan moet t echt. Verder is t volgens mij nergens voor nodig, misschien bij oudere auto's, maar niet voor moderne.
 
Als je de accu terug aankoppelt krijg je wel een zwik aan foutmeldingen..
Als het goed is gaan alle lampjes uit als je even een blokje om het huis rijd..

Let wel op de juiste volgorde; bij demontage: eerst - dan +. Bij montage eerst + dan -
Hiermee voorkom je vonken en piekspanningen.
 

gjhu

Senior Member
Nogmaals dank allen. Het is gelukt. Accu eraf gehaald en na de klus weer erop. Blij dat ik wist van de foutmeldingen! Zo!!! Het dashboard leek wel een kerstboom en allerlei foutmeldingen. Van startstop tot snelheidsbegrenzing en parkeerhulp. Maar zoals hierboven al aangegeven, blokje door de buurt gereden en alle meldingen waren weg en alles werkt weer als vanouds!
 
Bovenaan Onderaan