Accu perikelen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachte mederijders van Skoda

Ik heb geruime tijd overlast van een leeglopende....accu.
Dit zonder naar mijn mening een stroomafname via het normale cirquit.
Gezien het feit dat niet dagelijks met de o2 wordt gereden heb ik via de W.W. hulp ingeroepen.
Deze vertelde mij dat de capaciteit van de accu na "koude meting'" minder dan 50 % bedroeg
De laadstroom was in orde. De accu heeft inmiddels twee jaar in de auto gestaan binnen een garantietermijn van 3 jaar na aanschaf via de W.W.
Twee maal is de accu door de genoemde instantie gecontroleerd. doch gezien het feit dat deze niet "volledig dood kon worden verklaard" heeft er geen omwisseling van de spanningsdoos plaatsgevonden .
Dit omdat het toeleveringsbedrijf een defecte accu met deze fout niet onder de garantiebepaling wenst in te nemen.

Aldus...

Nu mijn vraag.
Kan er ergens....een lekstroom optreden die deze omstandigheid van leegloop veroorzaakt?

Welke maatregelen ter controle en opheffing storing kan ik aan wenden?

Bij de laatste controlebeurt bij de dealer is de accu 24 uur aan de lader geweest en toen was het probleemloos starten.
Nu de o2 ruim een week niet heeft gereden doet de zelfde storing en "dode accu" zich weer voor.

Wat is wijsheid, wie weet een juiste oplossing.
Een nieuw accu is natuurlijk een goed advies doch is een eventuele lekstroom te definieren?

Ik zie uw antwoord in deze met belangstelling tegemoet

Robert
 

Monteurtje

Forumguru
Je kan altijd laten controleren of er te veel stroom afname is. Er is altijd een klein beetje stroomverbruik. Max. 50 mA bij auto met alarm. En rond de 30 mA zonder alarm.
Dit kun je meten. Als de auto helemaal in rust is. Als die te veel stroomverbruik heeft dan is het zoeken waar dat weg komt.
 

Spierings

Forumguru
Zoal al aangegeven kun je de lekstroom gewoon laten meten. Dan weet je of er iets meer aan de hand is.

Indien een verbruiker zullen ze wel even bezig. De ene keer is het zo gevonden en andere keer is het lang zoeken.

Zijn er dingen naderhand ingebouwd?
 

Zwapp

Forumguru
Zijn er sinds het probleem dingen veranderd aan of in de auto of is er een onderdeel vervangen of iets?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al aangegeven kun je de lekstroom meten, maar dat is nog vrij lastig: een auto moet een heel poosje stilstaan voor je dit kunt meten, en als je dan een portier opentrekt, dan moet je weer opnieuw wachten, doordat bijv. de brandstofpomp dan is aangeslagen.

Een andere optie is om de auto met volle accu neer te zetten en in elk geval de massakabel van de accu los te halen: dan kan er geen lekstroom lopen. Als ie dan een week stilstaat en na aansluiten start ie direct, dan heb je een lekstroom die het probleem veroorzaakt. Is de capaciteit van de accu in die week zover teruggelopen dat ie niet meer start, dan is het zonder meer de accu. Overigens een accu waarbij één cel kapot begint te gaan, heeft meestal geen enkel probleem om de auto direct weer te starten nadat ie is stil gevallen, maar naarmate de auto langer stilstaat verliest die slechte cel spanning, en wordt starten dus steeds moeilijker. het voorbeeld van een week noem ik omdat je aangeeft dat ie als ie een week stilstaat niet meer start, maar naarmate de accu slechter wordt, wordt die kritieke periode korter.
 

LdN

Forumguru
Gewoon een meting aan de accu met een midtroncs unit laten doen, die meet de impedantie (inwendige weerstand) van de accu.
Je kan dan heel eenvoudig zien of een accu defect is of niet omdat de inwendige weerstand dan ver buiten de acceptabele range valt.
Overigens uit wat je beschrijft lijkt mij gewoon dat de accu kapot is, een accu hoeft niet "dood" te zijn om toch kapot te zijn.
Een accu met een (beperkte) inwendige kortsluiting ontlaad zichzelf.
 

dhe019

Actief lid
Gewoon de minpool lostrekken en een multimeter tussen zetten met stroommeting. Als er teveel stroom is dan rustig beginnen met het lostrekken van zekeringen (één voor één, gelijk weer terugstoppen overigens) tot je de dader hebt.

Heb ik wel eens gedaan bij een Volvo. Die had een schakelaar in het handschoenenvakje die defect was en soms aan bleef staan. Ging je naar de dealer: Pakken ze natuurlijk eerst het onderhoudsboekje uit het handschoenenvakje...
 

Cordoba

Forumguru
@dhe019 Dat werkt dus niet bij een moderne auto: er zijn allerlei functies actief tot wel een uur nadat je de auto stil gezet hebt en afgesloten, dus zul je ook onterechte verdachten vinden als je lukraak zekeringen gaat verwijderen.
 

Spierings

Forumguru
Zoals @Cordoba aangeeft werkt dat ook niet bij een moderne auto. Deze manier is goed om je millimeter slopen. De zekering zal ongetwijfeld door de hoge stroom doorbranden.

Bij een moderne auto kun je beter werken met een meetklem welke je over de accukabel zet.
 

oco1979

Forumguru
Gewoon een meting aan de accu met een midtroncs unit laten doen, die meet de impedantie (inwendige weerstand) van de accu.
Je kan dan heel eenvoudig zien of een accu defect is of niet omdat de inwendige weerstand dan ver buiten de acceptabele range valt.
Overigens uit wat je beschrijft lijkt mij gewoon dat de accu kapot is, een accu hoeft niet "dood" te zijn om toch kapot te zijn.
Een accu met een (beperkte) inwendige kortsluiting ontlaad zichzelf.

volledig mee eens.
Niets aan toe te voegen.
 
Beste mensen
Hartelijk dank voor de vele reacties en de duidelijke zienswijze over het door mij gestelde vervelende voorval.
Meerdere reacties hebben mij van goede info voorzien en zal ik binnenkort een bezoek aan de dealer brengen en de "storing' aldaar voorleggen.
Op de vraag of er later iets is ingebouwd kan ik negatief reageren.

Het is bijzonder prettig te ervaren dat er binnen dit prachtige forum de nodige kennis en kunde aanwezig is om een vraagstuk te belichten

Ondanks de accuproblematiek ben en blijf ik mijn O2 2.0 fsi van 2005..... trouw...

Simply and Clever.
 

Antera

Donateur
IS er een andere radio in gegaan zoals een RNS510/Columbus? dat kan ook voor een powerdrain zorgen. Ik zou idd eerst eens nagaan wat er veranderd is eventueel. Het kan ook zomaar zijn dat je een slechte accu hebt en die de problemen veroorzaken
 
nee, er zit een van fabriekswege gemonteerde radio in.
evenzo een carkit die naar voorschrift mee schakelt via contactslot
geen onderdeel vervangen in het electrische systeem
 
Beste forumleden.............

Hierbij een positieve aanvulling op het bovenstaande topic..............

In het kader van wps...is een medewerker van de gele vloot...op mijn verzoek ter plaatse geweest.

Deze heeft de gehele electrische "afdeling' bekeken, doorgemeten en naar lekstroom etcetera zijn gedachten bepaald.

Ook de eventuele fouten die door u allen zijn verwoord in de reacties zijn de revue gepasserd.

Wat blijkt het euvel te zijn geweest?

Juist ja u meldde het al..

Een totaal "dode accu' vermoedelijk een kleine sluiting of defecte cel...
Terwijl de accu bij de dealer tot het maximum werd opgeladen.

Binnen het garantieplan gekoppeld aan de aanschaf van de boosdoener is besloten een nieuwe prikdoos met hybid indicatie te plaatsen.

Mede gelet op het feit dat er in hoofdzaak, kleine ritten met de auto worden gemaakt........

En ziedaar het start brand en geeft na controle een juiste indicatie van hoe een Skoda behoort te werken.

Met lof aan de ondersteuning van de Wegenwacht, ben ik wederom in staat met de bejaarde fsi
mijn weg te vervolgen.

Dank voor al uw respons

Roelof
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Even een algemene opmerking over het vervangen van accu's: vaak wordt door accuboeren bijv. kenteken gevraagd en op basis daarvan een accu geadviseerd. Je ziet regelmatig dat een veel lichtere accu als vervanging gemonteerd wordt dan het origineel. Op die manier lijkt een accuboer heel goedkoop (ten opzichte van een bedrijf dat de juiste accu monteert), kun je een poosje rijden zonder problemen, en kom je vroegtijdig terug om opnieuw de accu te vervangen. Doordat een lichtere accu gemonteerd wordt, wordt die ook vaak voor een veel groter percentage leeggetrokken, en dat heeft een enorme invloed op de levensduur van de accu.
(bij mijn 'antieke' F1 heb ik in december de originele bijna 12 jaar oude 60Ah accu vervangen, bij verschillende bedrijven kreeg ik een offerte voor een 45 Ah accu. Dat is tientjes goedkoper op de korte termijn, maar als je weet dat zo'n accu het waarschijnlijk na 3-4 jaar opgeeft, en mogelijk al veel eerder moeilijk krijgt bij koude winters, zul je daar niet voor kiezen.

@Valkenier Overigens wel weer een voorbeeld van een dealer die een terechte claim probeert te ontlopen.
 
e@geachte heer Cordoba

In mijn beleving heeft de dealer part nog deel aan de problematiek
Hij heeft de oude accu niet geleverd
Evenzo de nieuwe onder garantie geleverde door de Wegenwacht.

De dealer heeft tijdens de APK keuring op mijn verzoek de accu geladen.
Mijns inzien heeft dit geen reden om zich onder de door u gemelde claime te onttrekken.

Tot slot heb ik niet ervaren binnen de dienstverlening van de Anwb medewerker dat deze een accuboer is.
De accu's die door deze dienst worden geleverd zijn afkomstig van een gerenomeert toeleveringsbedrijf........
Zulks met een garantietermijn van drie jaren
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Monteurtje omdat de betreffende dealer eerder al aangegeven heeft dat ie de accu heeft getest en geen afwijking gevonden, en dat een accu die slechts 50% presteert van wat ie zou moeten doen, geen reden is voor vervanging.

@Valkenier: dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat de dealer 2 jaar terug de accu had geleverd.:bloos:

Edit/correctie:
... De accu heeft inmiddels twee jaar in de auto gestaan binnen een garantietermijn van 3 jaar na aanschaf via de W.W.
Twee maal is de accu door de genoemde instantie gecontroleerd. doch gezien het feit dat deze niet "volledig dood kon worden verklaard" heeft er geen omwisseling van de spanningsdoos plaatsgevonden .
Dit omdat het toeleveringsbedrijf een defecte accu met deze fout niet onder de garantiebepaling wenst in te nemen.
....
Bij de laatste controlebeurt bij de dealer is de accu 24 uur aan de lader geweest en toen was het probleemloos starten.
Nu de o2 ruim een week niet heeft gereden doet de zelfde storing en "dode accu" zich weer voor.

Het is dus de WW/ANWB die zijn verantwoordelijkheid probeerde te ontlopen.


Excuses, Gert
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan