Accu probleempje

Freakin

Actief lid
Vanmorgen de auto aangetroffen met een lege accu. Niks werkte meer, op het klokje tussen de tellers na.

Mobiliteitsservice gebeld en die stuurden de ANWB. Diagnose: accu op.

Vandaag naar mn dealer gereden (na het starten door de anwb) en een nieuwe accu laten plaatsen (190 euro, kassssssaaaaaa). Er bleek echter meer aan de hand te zijn: er is een lekstroom van 0.3amp geconstateerd. De veroorzaker konden ze niet vinden (in de korte tijd dat ik daar was). Er is meer onderzoek voor nodig.

Door priveomstandigheden kon ik de auto niet achter laten bij de dealer.

Volgens de dealer trekt de lekstroom de accu binnen een dag weer leeg.

Iemand ervaring met dit probleem? Tips? Truuks?

Thanks!
 

Antera

Donateur
dat word idd helaas zoeken geen makkelijke opgave om dit te localiseren. ik zou er eens een amperetang aanhangen en een voor een de zekeringen en keer verwijderen om te kijken of de lekstroom dan ineens weg valt
 

Freakin

Actief lid
@MarijntjeTDI : Ja, dat klopt. Maar die zit er al een maand of 2 in inmiddels.

De dealer had het trouwens wel over een terugroep aktie van een Swing autoradio die de accu leeg zou trekken, maar die van mij is een Stream MP3 (ipv een Stream zonder MP3 die er eerst in zat).

Het kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat de radio het niet is.

Het kan zo veel zijn.. :smiley29:

edit: woeiii, mn 100e bericht :)
 

MarijntjeTDI

Actief lid
1: Meet je laadstroom, als die niet goed is kun je er oneindig accu's in blijven zetten
2: Hang de multimeter tussen je accupool en je aardkabel, trek daarna je zekeringen (1 per keer) valt de 0,3 A weg dan heb je je verbruiker gevonden.

Hoop dat je er wat aan hebt.
 

Freakin

Actief lid
Sorry voor de late reply, ik heb 9 dagen in het ziekenhuis gelegen :( en heb de auto in al die dagen dus niet aan geraakt.

Het positieve daarvan is wel dat ik de auto in die 9 dagen dus volledig heb kunnen testen (de dealer zei namelijk dat de accu met die 0.3amp lektstroom al binnen 1 nachtje leeg zou zijn).
Vandaag de auto dus geprobeerd te starten en..... wroeeeemmmmm... die deed het gewoon!

Brengt mij wel tot het volgende dilemma:

1) Er is niks mis, de dealer had het fout en de auto werkt gewoon prima.
2) Er is wellicht wel wat mis met lekstroom zoals geconstateerd bij de dealer, maar dat probleem heft zich na een x aantal minuten/uren vanzelf op en de accu blijft genoeg capaciteit houden.

Wat zal ik doen? De auto na laten lopen (en dat kan best kostbaar worden omdat ie wellicht enkele dagen aan de meter moet),
Of zal ik het er op wagen en de auto zoals gewoon gebruiken en zien waar het schip strandt (als ie al strandt...)?

Bedankt!
 

turboturbo

Forumguru
Wat zal ik doen?
Ik zou de hier 2 x gegeven doe-het-zelfje even doen (zekeringen 1 voor 1 eruit). Weet je in ieder geval weer iets meer. Je wilt gewoon geen lekstroom, ook al is het maar heel weinig. Dan ben je ergens in het voorjaar na een nachtje restvorst weer aan de beurt.
En de laadstroom even nameten (die moet dacht ik minimaal 14 volt zijn?)
 

Antera

Donateur
ik zou het even laten voor wat het is. het kan goed zijn indien je en origineel alarm erin hebt zitten of wat dat soort aangaat dat er inderdaad wat stroom getrokken word met sleutel uit het contact.

Wat je ook kan doen en kan nooit geen kwaad kijken met welke zekering de stroom wegvalt. Je weet dan meteen wat er op die zekering zit en kan dan misschien wat meer zeggen
 
heeft de dealer geen foutje gemaakt? , bijv sleutel nog in slot, of binnenverlichting nog aan omdat de deur open stond,en dus binnenverlichting aan was,deze gaat bij mij uit na een bepaalde tijd,als je deze laat branden.
trouwens 300mA lekstroom daar is een accu niet zomaar leeg van , neem bijv een accu van bijv 60Ah , daar kan je dus 60 : 0.3 = 200 uur mee doen.
ik zou rustig afwachten en kijken hoe het gaat met je accu ,en anders meten en dan zekering een voor een eruit
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Ja zo kan dit topic eindeloos gevuld worden met mogelijkheden wat het allemaal wel niet kan zijn. Meet nou gewoon en trek de zekeringen een voor een.
dan weet je waar je moet zoeken....
 

Freakin

Actief lid
Bedankt voor de reacties mannen

Ik ben zelf niet in de gelegenheid om e.e.a door te meten, simpelweg omdat ik de apparatuur daar niet voor heb. Vandaar ook m'n vraag wat jullie zouden doen: naar de dealer terug of het probleem (dat er misschien niet eens is) even aankijken.

Ik heb besloten het nog even aan te zien. Ik heb de auto gister ook gebruikt en weer startte deze prima (daarna nog een paar keer gestart om te testen zonder problemen). Mocht het probleem wel terugkeren, wat eigelijk al had moeten gebeuren volgens de dealer bij een daadwerkelijk lek, dan kan ik altijd nog naar de garage.

Ik gok het er nu gewoon even op dus :-)

Nogmaals bedankt :)
 

Antera

Donateur
mocht je in de buurt wonen waai maar een keer aan zal ik het eventueel wel voor je bekijken
 

hemi24

Forumguru
Wellicht een domme gedachte, maar is de lekstroom die de dealer dacht te "meten" niet gewoon het verbruik van de binnenverlichting geweest en was de accu inderdaad domweg "op"?!?
 

hemi24

Forumguru
Daarom ook dat idee van mijn kant, ik kijk nergens meer van op tegenwoordig, dus ook niet van monteurs die een lekstroom "detecteren" met een openstaand bestuurdersportier...
 
vandaar mijn opmerking , zo werd namelijk bij mijn O2 door bekende banden/accu-boer ook gemeten of de er een lekstrooom was, en die kwam verdacht veel in de buurt van jouw waarde nl, 0.2 A
dus met de deur open
 

Freakin

Actief lid
UPDATE UPDATE UPDATE

Nou, mijn gok pakte verkeerd uit: gister stond ik weer met een compleet lege accu :confused:.

De auto toch maar weer naar de dealer gebracht en die kwam er achter dat de radio (0,3 amp lekstroom) en een onbekend stekker kastje in het dashboard de boosdoeners waren.

De radio (Stream MP3) heb ik zelf geplaatst na deze te hebben overgenomen van een ander. Deze heeft enkele maanden goed gefunctioneerd maar blijkt nu dus stuk. Gelukkig heb ik de oude Stream nog liggen dus die plaats ik straks terug.

Mijn vraagtekens heb ik echter bij het onbekende kastje dat achter de radio tussen de stekkers zit. Deze lekt 0,1 amp aan stroom. De dealer denkt dat het iets van een carkit kastje is. Ik heb echter geen flauw idee omdat ik het kastje niet geplaatst heb..

Zie foto van het kastje.

Mijn vraag is dan ook alsvolgt:

- Weet iemand wat voor kastje het is?
- Kan ik het kastje er zo tussen uit halen?

De stekker die in je radio geklikt word normaal gesproken bestaat uit 2 x 4 kabels
De stekker die loopt vanuit het dashboard naar dat kastje bestaat ook uit 2 x 4 kabels. Kan ik proberen die gewoon over te zetten?
 

Bijlagen

  • foto2.jpg
    foto2.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 61
  • foto1.jpg
    foto1.jpg
    48 KB · Weergaven: 58

MarijntjeTDI

Actief lid
Zie wel dat de stekker van de auto bij jou anders is als die van mij. Bij mij komt er een quadlockstekker van de auto en bij jou lijkt het wel een ISO stekker.
 

Freakin

Actief lid
Hmm, ja..
Het lijkt wel alsof die stekker uit het dashboard vervangen is voor een ISO en na het tussengebouwde blokje weer een quadlockstekker word. Of heb ik het mis?
 
Bovenaan Onderaan