sleutellaar
Nieuw lid
Hallo forumleden,
Sinds oktober 2008 heb ik een Skoda Fabia van 2000. Na vier weken was plotseling de accu te leeg om nog te starten. Accu opgeladen, auto gestart en dynamospanning gemeten; 14,2 V laadspanning. Ook een amperemeter er tussen gezet en geeft een laadstroom aan. Na zo'n drie weken was de accu weer leeg. Ik twijfelde aan de accu; laten doormeten en was goed. Desondanks toch een nieuwe accu aangeschaft. Ook die was na drie a vier weken weer leeg. Daarna regelmatig de accuspanning gemeten; na een grote rit is accuspanning normaal, 12,85V. Na twee dagen is accuspanning 12,2V en na vier a vijf dagen is accuspanning 11,87V. Ook een aantal malen de afgenomen stroom gemeten door tussen accupool en aansluiting een amperemeter te plaatsen; direct bij aansluiten 0,2 Ampere, na enige seconden 0,02 Ampere. De laatste waarde komt mij niet schokkend over; de accu zou het zo'n 2000 uur= ongeveer 80 dagen "uithouden".
Wij rijden onregelmatig met de auto, soms drie a vier dagen niet en vaak kleine ritjes.
Ik heb al op het forum gezocht maar niet echt iets kunnen vinden waar ik moet zoeken.
Een garage kon mij niet 1,2,3 vertellen wat het zou kunnen zijn behalve al de genoemde zaken: accu en dynamo. Ook zij moeten gaan zoeken.
Ook wil ik het zelf graag opsporen.
Ik vermoed een lekstroom maar waarvandaan?
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
groetjes sleutellaar
Sinds oktober 2008 heb ik een Skoda Fabia van 2000. Na vier weken was plotseling de accu te leeg om nog te starten. Accu opgeladen, auto gestart en dynamospanning gemeten; 14,2 V laadspanning. Ook een amperemeter er tussen gezet en geeft een laadstroom aan. Na zo'n drie weken was de accu weer leeg. Ik twijfelde aan de accu; laten doormeten en was goed. Desondanks toch een nieuwe accu aangeschaft. Ook die was na drie a vier weken weer leeg. Daarna regelmatig de accuspanning gemeten; na een grote rit is accuspanning normaal, 12,85V. Na twee dagen is accuspanning 12,2V en na vier a vijf dagen is accuspanning 11,87V. Ook een aantal malen de afgenomen stroom gemeten door tussen accupool en aansluiting een amperemeter te plaatsen; direct bij aansluiten 0,2 Ampere, na enige seconden 0,02 Ampere. De laatste waarde komt mij niet schokkend over; de accu zou het zo'n 2000 uur= ongeveer 80 dagen "uithouden".
Wij rijden onregelmatig met de auto, soms drie a vier dagen niet en vaak kleine ritjes.
Ik heb al op het forum gezocht maar niet echt iets kunnen vinden waar ik moet zoeken.
Een garage kon mij niet 1,2,3 vertellen wat het zou kunnen zijn behalve al de genoemde zaken: accu en dynamo. Ook zij moeten gaan zoeken.
Ook wil ik het zelf graag opsporen.
Ik vermoed een lekstroom maar waarvandaan?
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
groetjes sleutellaar