accu regelmatig leeg

sleutellaar

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Sinds oktober 2008 heb ik een Skoda Fabia van 2000. Na vier weken was plotseling de accu te leeg om nog te starten. Accu opgeladen, auto gestart en dynamospanning gemeten; 14,2 V laadspanning. Ook een amperemeter er tussen gezet en geeft een laadstroom aan. Na zo'n drie weken was de accu weer leeg. Ik twijfelde aan de accu; laten doormeten en was goed. Desondanks toch een nieuwe accu aangeschaft. Ook die was na drie a vier weken weer leeg. Daarna regelmatig de accuspanning gemeten; na een grote rit is accuspanning normaal, 12,85V. Na twee dagen is accuspanning 12,2V en na vier a vijf dagen is accuspanning 11,87V. Ook een aantal malen de afgenomen stroom gemeten door tussen accupool en aansluiting een amperemeter te plaatsen; direct bij aansluiten 0,2 Ampere, na enige seconden 0,02 Ampere. De laatste waarde komt mij niet schokkend over; de accu zou het zo'n 2000 uur= ongeveer 80 dagen "uithouden".
Wij rijden onregelmatig met de auto, soms drie a vier dagen niet en vaak kleine ritjes.
Ik heb al op het forum gezocht maar niet echt iets kunnen vinden waar ik moet zoeken.
Een garage kon mij niet 1,2,3 vertellen wat het zou kunnen zijn behalve al de genoemde zaken: accu en dynamo. Ook zij moeten gaan zoeken.
Ook wil ik het zelf graag opsporen.
Ik vermoed een lekstroom maar waarvandaan?
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

groetjes sleutellaar
 

tlpeter

Actief lid
Uit de reclame van de anwb:

Blijft het kofferbqk lampje branden ?
Je hebt duidelijk sluipverbruik !
 

Ronnie

Forumguru
Aftermarket radio ingebouwd? VAG bebruikt de constante plus en de geschakelde plus andersom (gewisseld) in de ISO stekker. Je kunt de zekering voor de radio verwijderen en dan eens meten....
Op duitse fora is dit oorzaak nr 1!
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb een aftermarket radio steken in mijn fabje en ik heb inderdaad de twee polen (gele en rode) draad moeten wisselen , geen problemen met mijn accu en met mijn radio .
 

sleutellaar

Nieuw lid
Bedankt voor de antwoorden.
De radioaansluitingen heb ik gelijk al verwisseld: aansluitingen in ansluitblok omgewisseld.
Verlichting dat constant zou blijven branden heb ik ook al gecontroleerd.
Op het forum heb ik al eens iets gelezen over vocht in de kabelboom linksonder de motorruimte, stuurhoeksensor etc.; ik heb de elektrische schema's nog niet goed bekeken welke installatie na uitschakelen van het contact nog spanning houden die wellicht ook echt stroom vragen.
Er moet iets anders zijn dat na uitschakelen van het contact constant stroom blijft vragen, alleen wat is dit.
Ik hoop dat iemand zo'n ervaring heeft gehad en kan vertellen wat de oorzaak was.
Blijf net zolang zoeken totdat ik het heb gevonden.

mvg, sleutellaar
 

wonderwater

Nieuw lid
Brand het accu lampje in je dashboard als je het contact aan zet? Zo niet, dan kan er een breuk in de draad vanaf je dynamo zitten. Deze veroorzaakte bij mij soort gelijke problemen.
 

Erik_NL

Forumguru
... Ik vermoed een lekstroom maar waarvandaan?
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Ervaringsbericht:
telkens als wij een paar weken afwezig waren geweest bleek de accu leeg
de auto stond met open ramen en onafgesloten in de verwarmde garage

de eerste keer was de auto 20 maanden oud. Accu opgeladen
Een jaar later opnieuw een lege accu. Accu vervangen.
Weer een jaar later opnieuw een lege accu. Toen was het advies de auto af te sluiten. Accu opgeladen.
Opnieuw een jaar later weer lege accu. Men vond dat de centrale vergrendeling/alarminstallatie lekstroom trok. Het regelapparaat daarvan is vervangen. Kostenpost 600 €. Geen coulance.
Zes dagen later weer een lege accu. Restant lekstroom door de handset gemeten. Accu vervangen en handset afgekoppeld.

Vertrouwen weg, andere dealer genomen. Drie jaar later en 50.000 km verder geen lege accu meer gehad.
 

sleutellaar

Nieuw lid
hallo Erik,

Vandaag weer een helemaal lege accu, na vier dagen stilgestaan te hebben.
De sluipstroom bedraagt nu constant 0,2 A. Bij inschakelen centrale deurvergrendeling bedraagt de stroomsterkte 13A! Bij uitschakelen 8A?
Wat bedoel jij met de handset die je hebt afgekoppeld?
Waar zit de handset in de auto?

groetjes, sleutellaar
 

joergarms

Senior Member
Als je ontzettend makkelijk van dit probleem wilt afkomen, dan heb ik wel een tip.
Monteer een massa schakelaar op de grote groep gebruikers.
Enig nadeel is dat de tijd in je display dan niet blijft staan.
Hoe je radio erop reageert scheelt per radio.
Maar zodra jij die schakelaar omzet, kan er geen enkele miliampere meer ontsnappen.

Ik heb dat ooit bij mijn eerste Nissan Patrol gedaan, die heeft een 24 volt systeem, maar ook daar liepen de 2 accu;s spontaan leeg.
Na die schakelaar gemonteerd te hebben kon ik in de winter gewoon 3 minuten gloeien en dan lekker starten.

Ik hoop dat je een oplossing gaat vinden, accu's zijn niet goedkoop.
 

denoord07

Nieuw lid
Bij koude dagen is accu leeg

Bij wat dagen vorst en na 2 dagen stilstaan van me Fabia1, kreeg ik de auto niet gestart.Met hulp dmv accukabels deed hij het weer, dit kwam na 2 dagen weer voor.
Zit een nieuwe accu in sinds Maart 2009.
Met normaal weer geen problemen met starten etc.
Wie weet wat dit kan zijn???
 

Ronnie

Forumguru
Is het een benzine of een diesel? Na contact afzetten 15 min wachten en dan een multimeter (10 AMP. stand) tussen accuplus en afgekoppelde accukabel zetten en kijken of er een lekstroom is.
Alle lampen binnen uit? Ook de kofferbak ?? Radio uit?
Komt trouwens regelmatig voor dat nieuwe accu's ook al niet best zijn......
 

Erik_NL

Forumguru
Wat bedoel jij met de handset die je hebt afgekoppeld?
sorry dat ik nu eerst reageer, ik had dit onderwerp niet meer gevolgd
Bedoeld werd: lekstroom via de handsfree/oplaadeenheid voor de GSM, ook al zat de telefoon er niet in.
Sinds deze werd afgekoppeld geen problemen meer gehad.
 

Barry1976

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij lag het aan een boutje, waarmee de dynamo bevestigd zat.
Hier zat een kunststof kapje overheen, welke was weggesmolten.
Hierdoor geen massa meer.
Boutje vervangen, probleem opgelost.
Lang leve de ANWB
 

denoord07

Nieuw lid
Thx,zal het tegen de dealer zeggen.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan