Accu Vervangen met behoud van geheugen

Octavia III combi 5E5 TDi uit 2017

Ik merk dat mijn Accu wat zwakker wordt en wil die vervangen.
Auto heeft een start stop systeem en ik zag dat je de nieuwe accu moet aanmelden. Dat heb ik bekeken in mijn OBD Eleven, en dat is geen probleem.

Ik wil ook de spanning tijdens het wisselen vd accu er op houden, en heb daarvoor een OBD 12 V memory saver kabel gekocht, die je dan aansluit op de OBD plug en de andere kant op een tweede kleine Accu. (Daarmee zouden alle settings etc behouden blijven)

Als ik naar de Accu aansluiting kijk dan zie ik dat er aan de negatieve pool een sensor zit met een connector er aan. (daar wordt dus een en ander gemeten)

In de workshop manual kan ik echter helemaal niets vinden over het wisselen vd Accu etc ??

Heeft iemand hier al eens eerder de Accu vervangen en de spanning er opgehouden via de OBD plug?
Of heeft iemand een workshop manual met een procedure??

Alvast bedankt!!

Frans
 

Tees

Donateur
Je kan ook prima wisselen zonder de spanning erop te houden hoor. Krijg je een paar foutmeldingen, maar zeker als je een OBDeleven hebt, kan je die meteen wissen.
 
ik zag dat iemand hier op het forum problemen had na het wisselen, vandaar dat ik dat wil voorkomen.
 

EdK

Forumguru
VW dealer heeft een half jaar terug de accu vervangen van me Caddy en koppelde ook een accu met een OBD kabel eraan op de stekker in wagen.
Maar nadat ik vroeg wat voordeel was vertelde hij dat alle instellingen zouden blijven staan, maar dat het alleen mogelijk was op deze wijze als er een identieke accu terug werd geplaatst en dus derhalve ook niet ingeleerd hoefde te worden hierdoor !?
 

GvA14TSI

Donateur
Ik heb vorig jaar de accu’s vervangen van mijn O3 en van de O2 van mijn zoon. In beide gevallen zonder de spanning er op te houden. Met OBD11 ingeleerd en na een blokje rondrijden zijn alle foutmeldingen weg, helemaal geen problemen gehad.
 

Pindasaus

Forumguru
Oliebol heeft al de spullen om de spanning erop te houden. Dan hoeven wij hem er toch niet van te overtuigen om dat niet te doen? :pieker:

Ik verwacht dat de procedure van de accuwissel niet afwijkt van een gewone accuwissel, behalve dan dat je de hulpaccu aangesloten houdt gedurende de hele wissel.

Alle accu's mogen niet leeg zijn bij de wissel, om te voorkomen dat de volle accu de lege bijlaadt en er te veel stroom loop door de OBD-poort. Ook mag de motor niet voorgloeien als de hulpaccu is aangesloten, wat kan gebeuren als je de auto op slot zet en er weer af haalt - of de auto op contact zet. Het aandraaimoment van de accuklemmen is 6 Nm, aldus de workshop manual van de Fabia. Dat is heel weinig. Bij mijn vorige auto was het 10 Nm. De accupolen mogen niet ingevet worden.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Klopt @Pindasaus! Polen niet invetten, hooguit ná monteren van de accukabels de bovenkant invetten met accuvet (al zal zuurvrije vaseline vast ook prima werken) om indringing van vocht te beperken.
 

hemi24

Forumguru
Even paar minuten wachten nadat je de motorkap hebt geopend, zodat alle systemen in de zogenaamde bus-rust gaan…
 
Ja je zal inderdaad even moeten wachten. Ik had ook gelezen dat de brandstof pomp gaat lopen als je de bestuurdersdeur open doet. Dus eigenlijk gewoon een tijdje wachten. Hij staat in de garage, dus gewoon even een koffie drinken zodat de computer alle verbruikers heeft uitgezet.
Waar ik nog niet achter ben, is of de plug van de accu sensor los moet. (aangezien er 12V omgepoold op de sensor staat op het moment dat je accu loskoppeld.
 

Tees

Donateur
Volgens mij doet de sensor op de minpool van de accu niets anders dan stroom meten, zodat ie weet wat wanneer S/S ingeschakeld moet worden en hoeveel de dynamo moet bijladen (oftewel battery management).
Op het moment dat je een andere accu via de OBD-plug aansluit en de hoofdaccu afkoppelt, dan loopt er geen stroom meer door die sensor, en dus registreert ie niets. Lijkt me dat dat geen kwaad kan, en dat daar niets van in de war raakt.

Ik heb een beetje t idee dat je dit heel gebeuren veel te ingewikkeld maakt, in de tijd dat je deze berichten hebt gepost had je de accu al vervangen kunnen hebben, ingeleerd en foutcodes gewist ;)
 

LdN

Forumguru
Hoezo een omgepoolde 12V op de sensor? De (+) blijft de (+) en (-) blijft (-) de accuspanning en de spanning via de OBD poort staan in feite parallel er draait dus niets om. Overigens is de sensor een stroommeting die geen elektrische verbinding heeft met de feitelijke hoofd aansluiting van de accu en om zowel de laadstroom als de ontlaadstroom te kunnen meten kan deze sensor stroom in beide richtingen meten.
Inderdaad de accupolen niet invetten ook niet na de montage van de accuklemmen en nooit zuurvrije vaseline gebruiken. De bekende witte corrosie die zich opbouwt op de (-) pool wordt niet veroorzaakt door invloeden van buiten maar ontstaat door kruipend electrolyt t.g.v. de electronen stroom uit de accu zelf en bouwt zich toch wel op ook onder de vaseline. Het gevolg is een vieze vette laag waar de witte corrosie en vuil van buiten af in gekleefd zit en die moeilijk te verwijderen is. Het beste kan je de polen gewoon droog houden. Als je er dan toch wat op wilt doen gebruik dan een spray van drogende was.
 
Correct, Ik maakte een denkfout. De stroommeting gebeurt aan de min pool en niet aan de plus pool vd Accu. Dus ompolen kan niet. Ik zorg er ook voor dat de spanning aan de OBD kant lager is dan de huidige accu, met een diode er tussen. Dan kunnen er geen grote stromen meer lopen tussen de twee accu's.
Bedankt voor het meedenken.
 

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd wat je nu precies met die diode denkt te gaan doen..?
Beide gevallen gaat het om 12V toch?

:lezen:

Volgens mijn j ben hoe je eigen eerste wereldprobleem aan het creëren.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Stroom die door de pluspool loopt gaat ook door de minpool (alleen de andere kant op). Ompolen is denk ik niet de juiste term. Als je een tweede accu aansluit dan kan er een stroom richting de normale accu lopen. Maar dat is niet zo gek, als de dynamo de accu laadt gaat de stroom ook richting de accu. Als je geen verbruikers aan hebt staan zal er niet veel stroom lopen. Een accu aansluiten op de obd poort is denk ik niet normaal. Mogelijk heeft de dealer daar een stroombegrensde voeding voor? Zou jammer zijn als er iets in rook opgaat.
 
12V op de OBD plug zetten wordt algemeen gedaan, ook door dealers, verschillende professionele filmpjes bekeken, en er is voldoende spul te koop op het internet. (Ook via de sigaretten plug). Ik wil er alleen niet te veel geld aan uitgeven, voor iets dat je maar een paar keer gebruikt.
Ik heb vandaag even naar het type sensor gekeken bij de accu, en dat is een Hal sensor, (is dus geïsoleerd) dus daar zit geen probleem, ik had op een ander filmpje gezien dat ze de connector van die sensor loshaalden. (bij een mercedes geloof ik)
Maar dat is in dit geval dus niet nodig.
Ik kan eventueel de stroom begrenzen, (daar heb ik nog wel wat voor liggen) maar er zit een zekering in de OBD kabel, en als alle echte gebruikers uit staan, dan loopt er maar een paar mA en moet het geen probleem zijn.
 
Vandaag de Accu vervangen, spanning van ~11V via een diode op de OBD poort gezet en de stroom begrensd tot 700mA.
Er liep minder dan 5mA op het moment dat de Accu losgekoppeld was. Alle data is netjes behouden, geen foutmeldingen, en de nieuwe Accu ingesteld in de ECU.
Ik heb een kleine scooter accu gebruikt en een spanning / stroom regelaar die ik had liggen (die gebruik ik om te verzinken)

20230929_155844~01.jpg
 
Bovenaan Onderaan