Accu vervangen

Frnsvdw

Senior Member
Beste allemaal,

Kreeg een melding dat accuspanning laag was na 3 dagen stilstand.
Is het dan nodig de accu te vervangen of kan ik het af met opladen van de accu?
Stel dat de accu vervangen moet worden, kan dit zomaar polen los accu eruit nieuwe er in en polen weer vast?
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.
OR 2014 1.6 TDI
Gr Frans

hemi24

Forumguru
Lastig te beoordelen op afstand…
Zonder externe verbruikers zou een gezonde accu na 3 dagen stilstand geen probleem mogen geven!
Nieuwe accu dient softwarematig aangemeld/ingeleerd te worden.
Als je de systemen afsluit en in rust laat gaan, is het een kwestie van oude accu afkoppelen en vervolgens nieuwe aansluiten.

Frnsvdw

Senior Member
Hoe doe je dit zoals je zegt:
Als je de systemen afsluit en in rust laat gaan, is het een kwestie van oude accu afkoppelen en vervolgens nieuwe aansluiten.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Bijvoorbeeld je radionavigatie eerst uit zetten en vervolgens het contact afzetten.
Motorkap openen en eerst even lekker koffie gaan drinken voordat je de accupolen loshaalt.

Frnsvdw

Senior Member
Dan gebeuren er geen rare dingen, zoals computer ontregeld of iets dergelijks?

Pindasaus

Forumguru
Probeer eerst eens de accu helemaal vol te laden voordat je naar een nieuwe kijkt. Met een acculader gaat dat beter dan door te rijden.

Na het eventueel vervangen van de accu, moet de nieuwe accu aangemeld worden in de auto. Dat is nodig om de auto hem correct te laten laden. De auto spanningsloos laten tijdens de accuwissel kan, maar dan vergeet hij mogelijk dingen als de begin- en eindpunten van het gasklephuis.

Laatst bewerkt:

Frnsvdw

Senior Member
Dank je,
Zal eerst de accu maar gaan opladen, als dit niet afdoende is, dan denk ik dat dit de garage dan maar voor mij moet gaan doen.

In de octavia 3 zit een start stop met daar op de accu dus wat ekectronica gemonteerd. Dat moet je mee nemen in het laadcircuit. Dus de plus van je lader gaat op de plus pool van de accu maar de min moet aan het massapunt rechtsboven op de carrosserie, vlakbij de accu zit dat..

Frnsvdw

Senior Member
Er zit bij deze geen start/stop gewoon met sleutel starten.
Werkt in deze hetzelfde?

leon-cupra

Forumguru
Start/stop is dat de motor uitgeschakeld wordt als je vb aan de lichten staat (als de wagen in neutraal stond).
Zelf ook door stilstand melding gekregen van bijna platte batterij. Batterij verminderde enorm snel door de koude (1nacht buiten gestaan). Batterij terug opgeladen , terug wat meer gereden met de wagen en geen melding meer.
Zou dat eerst proberen vooraleer je een nieuwe batterij plaatst.

Start stop bedoel ik niet een knop welke onderdeel maakt van het KESSY systeem mee, maar dat de motor uit gaat als je de koppeling in vrij zet bij stilstaan.

zilveren rechtopstaande aansluitpunt pal boven de accu, zit ook een massakabel aan.

1671833946181.jpeg

Bovenaan Onderaan