Acculampje brandt bij lopende motor

Hallo,

Gisteren begon al rijdend op de snelweg het acculampje te branden: dynamo problemen?

Ik ben gewoon doorgereden naar huis, was er bijna, en heb een paar keer met tussenpozen van een uur geprobeerd te starten: dat ging goed.
's Avonds heb ik de multimeter er eens bijgepakt om de spanning op de accu te meten:
Motor uit: 12,0V
Motor Aan, zonder licht/verwarming/etc: 14,2V
Motor Aan, met licht/verwarming/achterruitverwarming 13,6V

Acculampje brandde nog steeds, maar gezien de meetwaarden lijkt de dynamo gewoon te werken.

Vanmorgen echter was mijn accu leeg. Deze heb ik vandaag (in de hoop dat deze defect zou zijn) vervangen, maar helaas nog steeds dat meldingslampje...

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Het is een Skoda Octavia Combi 1 uit 1999, inmiddels 250k op de teller met een hoop aankomende kosten. Heb nog wel een jaar APK eruit weten te persen en zou hem graag "oprijden" dus zit niet zo zeer te wachten op dure reparaties.
 

Ronnie

Forumguru
Je zou zeggen dat de dynamo nog in orde is....
Bij de "oudere" auto's kan een simpele test nog: Motor starten, massa (min) pool even van de accu aftrekken en kijken of de motor doorloopt. Niet te lang de pool eraf laten anders gaan de diodes van de dynamo eraan.
Blijft de motor doorlopen is de dynamo O.K.. Hij levert dan de benodigde ampères.
Daarna even het X relais nakijken, bovenste rij, 2e van links in de relaisplaat. Tevens nog even de hoofdzekering
bovenop de accu nakijken.
 
Hoi Ronnie, dank voor je snelle reactie.

Ik zal morgen even de truuc proberen door de min pool los te halen (hangt nu sowieso los om niet de accu leeg te trekken)

Waar zit precies de relaisplaat en hoe kan ik deze nakijken? Is een continuiteitsmeting voldoende?

De hoofdzekering bovenop de accu ziet er overigens goed uit, de 3 groene zekeringen doorgemeten en zijn goed, de rest oogt goed (metalen platen naar de rode en zwarte kabels)
 

Cordoba

Forumguru
Heb je gecheckt wat je accuspanning is na vervangen van de accu, en heb je getest of de accuklemmen wel goed vast zitten. (dus ook niet willen draaien om de accupolen)

Een andere mogelijkheid is dat de Zenerdiode (spanningsregeling) kuren heeft, en soms wel, soms niet functioneert.
 
Ik heb even gedaan wat Ronnie voorstelde: minpool er kort af bij draaiende motor. Resultaat: motor slaat af

Accuspanning motor uit na vervanging 12.6V, Motor aan 18.4V (lijkt mij te hoog?)

gezien er een spanning stijging is bij draaiende motor, alleen deze te hoog is, lijkt het probleem te zitten in de spanningsregeling. Is dit onderdeel van de dynamo en zo ja, is dit eenvoudig te vervangen?
 

Ronnie

Forumguru
dynamo dus op 't eind....
Spanningsregelaar kun je vervangen, afhankelijk van het type dynamo kost zo'n € 35,-, dynamo van de sloop kost zo'n € 50,- optie 2 is dan het gemakkelijkst.
 

Cordoba

Forumguru
Spanningsregeling is onderdeel van de dynamo. Soms vrij makkelijk los te verwisselen, soms moet de boel echt uit elkaar, gewoon per type dynamo verschillend. Mogelijk dat @Joske @Monteurtje of misschien @bartvag je kunnen helpen als ze de juiste gegevens van je motor en dynamo hebben. (zal wel eerder in dit topic staan, maar maak het ze makkelijk en vermeld het nog een keer)

Edit: ik zie dat Ronnie het ondertussen al beantwoord heeft.:thumbsup:
 
Heren, super bedankt voor de ongelooflijk snelle reacties.
Ik ga op zoek naar een vervangende dynamo. Anders is het voor deze octavia einde oefening ben ik bang. Iedere 1000 km leek er iets stuk te gaan (zijraam LV mechanisch niet meer open/dicht te krijgen, gordelslot bijrijder kapot...) dus hij heeft zijn beste tijd wel gehad denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
@Ronniebiggs Soms heb je een periode dat je alleen maar geld in een auto pompt, maar mijn ervaring is dat je daarna vaak weer een periode krijgt dat er niets aan de hand is. De ellende is alleen dat de problemen altijd in de herfst/winter zijn, als het eigenlijk geen weer is om buiten te sleutelen. Zo heb ik de laatste 2-3 maanden meer dan 700 euro in mijn Fabia gestoken: eerst een paar versleten banden, een week later een echt kapotte band zodat ik de andere 2 banden ook maar heb vervangen (nog iets van 3 mm profiel), vervolgens een kapotte lambdasensor, en weer even later een overleden accu (bijna 12 jaar oud, dus was verwacht).
 
@Cordoba: uiteraard begrijp ik dat. Het is natuurlijk een verbruiksvoorwerp. Ik heb alleen de auto twee jaar terug aangeschaft voor 1250 euro, dus dat ik er al twee jaar mee gereden heb is al prachtig. Bandjes heeft hij al gehad. Vorige maand voor de APK had ik 1300 euro aan kosten, heb 700 uitgegeven om hem APK klaar te krijgen. Vond dat mans zat. Daar zat de aankomende distributie nog niet eens bij... Voor mij was hij al total loss, als ik hem nu niet goedkoop kan fixen dan vind ik het wel mooi geweest.
 

eriktv

Forumguru
Ik had dit onlangs ook met onze O1 ASV/110pk TDI van 2003 (300k gelopen). Dynamo was naar z'n grootje door een kapotte vrijlooppoelie. Helaas hierdoor even later ook multiriem en -spanner moeten vervangen, waardoor het geheel nog prijzig werd (revisiedynamo €140 bij B. de Haas in Tsjechië/rest €230 in NL). Maar... enige echte euvel dat we hebben gehad in 100.000 km.
 

Cordoba

Forumguru
@Ronniebiggs Jij begrijpt het wel, maar er zijn er genoeg die denken dat je er alleen maar (heel veel) geld in blijft stoppen, die begrijpen niet dat het vaak met vlagen gaat. De kunst is natuurlijk om een auto weg te doen, net voor je een hele periode met veel onkosten krijgt. Wat je ook nogal eens ziet: iemand steekt eerst 1000 euro aan reparatie/vervanging in een auto, en vervolgens is er een kapot lampje of een kapotte zekering of een andere onbenulligheid en dan is 5 euro teveel, en moet de auto weg.
 

EdK

Forumguru
https://www.robarcko.nl/nl/1/contact.aspx

erg goede ervaringen mee voor een bootmotor waar de dynamo defect van was.
Had mee en hebben hem eerst getest voor men begon over reviseren of nieuwe
Dat vanwege tijd en dat hij voor een boot was en 100% bedrijfszeker moest zijn is er voor een nieuwe gekozen
voor een Yanmar motor en kosten een 120 eurie

Meen ook dat ze gewoon versturen dus mocht het te ver zijn voor je dan telefonisch contacten
 
Kleine (of grote..) update: Ik heb een andere dynamo, mijn eerder geposte link marktplaats, gehaald en vandaag ingebouwd. Moest een bus vervangen en een ander bout halen, maar hij doet het weer! lampje is weer uit.
Nu brandt alleen het lampje van de airbag... kan dat zijn doordat de boordcomputer een tijd geen spanning heeft gehad?
 

Joske

Forumguru
of omdat je de auto op contact gezet hebt terwijl de accu afgekoppeld was? :)

even laten uitlezen én resetten zodat je terug een werkend systeem hebt!
 

EdK

Forumguru
Nu brandt alleen het lampje van de airbag..
Is dit bepaald vanuit dat je de reparaties hebt gedaan en contact bij deur hebt aangezet ?
Of ook na een stukje rijden ( enkele Km's ) dat hij nog brand ?

Bij mij blijft lampje airbag ook wel eens wat langer branden dan normaal en dan na een 1 a 2 Km gaat hij alsnog uit.
 
Het lampje blijft bij mij branden. Heb 60 km aan een stuk gereden en nog steeds.
Ik had zoals Ronny zei geprobeerd de min Pool van de accu te halen bij een draaiende motor. Na die actie bleef het airbag lampje branden. Hoorde van de man bij wie ik de dynamo gehaald had dat dat bij auto's met een ECU voor fouten kan zorgen. Blijkt ook wel, lampje blijft branden. Enige remedie is een reset.

Is dit overigens iets wat alleen via een vagcom kan? Of is dit zelf ook te doen met een keydance of iets in die richting?
 
Bovenaan Onderaan