achter schokdempers

robstef

Nieuw lid
Ik heb een skoda octavia 1.9 TDI uit 2006. 233000 km

De auto heb ik in 2011 gekocht.
Bij het over een drempel rijden kraakte de achterkant.
Bij het bedrijf waar ik hem gekocht had zeiden ze dat het matriaal keuze was.


De auto is pas geleden gekeurd en kwikfit waar hij gekeurd is melde dat de wiel ophanging vervangen moet worden voor de volgende apk.
Rubbers zijn versleten.

Sinds de keuring slijten de banden scheef af.
Ik heb nog gekeken of ik zelf de ophanging kon vervangen door de oauto even op as steunen te zetten maar vond het zo n gedoe.
Sinds ik dat gedaan heb slijten ze minder snel scheef af.

Zelf heb ik het idee dat de schokdempers vast staan.
Is dat mogelijk?

En is het moeilijk om deze te vervangen??


Ik hoop dat iemand mij kan helpen
 

VWim

Forumguru
het is een beetje een warrig verhaal.

Als ik het goed begrijp, recent APK, voor die tijd nooit problemen met scheef afslijten van de banden, maar sindsdien wel.

Verder heb je, om na te gaan of je rubbers zelf zou kunnen vervangen, de auto op assteunen gezet en sindsdien slijten ze minder stel.

Daarnaast heb ik geen idee wat je bedoelt met schokdempers die vast staan.

om toch af te sluiten met een tip: Als je beschikt over het juiste gereedschap, voldoende ervaring, het juiste gereedschap en een gezonde dosis technisch inzicht dan zijn dergelijke klussen allemaal wel zelf te doen. Als ik echter je vragen lees twijfel ik oprecht aan de hoeveelheid ervaring en inzicht waarover je beschikt.

Succes!
 

robstef

Nieuw lid
het is een beetje een warrig verhaal.

Als ik het goed begrijp, recent APK, voor die tijd nooit problemen met scheef afslijten van de banden, maar sindsdien wel.

Verder heb je, om na te gaan of je rubbers zelf zou kunnen vervangen, de auto op assteunen gezet en sindsdien slijten ze minder stel.

Daarnaast heb ik geen idee wat je bedoelt met schokdempers die vast staan.

om toch af te sluiten met een tip: Als je beschikt over het juiste gereedschap, voldoende ervaring, het juiste gereedschap en een gezonde dosis technisch inzicht dan zijn dergelijke klussen allemaal wel zelf te doen. Als ik echter je vragen lees twijfel ik oprecht aan de hoeveelheid ervaring en inzicht waarover je beschikt.

Succes!
 

Vlaar032

Senior Member
1 Ding: laat je auto daar nooit meer keuren...:facepalm: Als ze niks vinden vervangen ze rustig al je remleidingen en dan gooien ze het er zo slordig onder dat je het beste daarna de auto weg kan doen. Een loodgieter doet het beter.
De banden: slijten die aan de binnenkanten harder dan aan de buitenkant (staan ze ahw scheef op de weg door de onafhankelijke achterwiel ophanging) dan is het gewoon een stel schokdempertjes en misschien een paar hulpveren erbij als je vaak wat zwaars achterin hebt.
 

robstef

Nieuw lid
VWim,

Bedankt voor je reactie.

Door dat de wielen van de grond zijn geweest heb ik het idee dat de schokdempers zijn uit getrokken,maar niet goed meer in geschoven zijn daardoor de wielen scheef zijn gaan staan.
Pas toen ik de auto op de krik en as steunen heb gehad drukte deze ze weer wat in.
Ik ben 25 jaar geleden automonteur geweest dus enig technische inzicht heb ik wel voor het vervangen van schokdempers.

vr grrob
 

VWim

Forumguru
Ik lees mijn posting nog eens door en zie dat er wel de nodige typvoudjes in staan... Maar goed, het is begrijpelijk kennelijk.

Over je ervaring kan ik geen inschatting maken, dat weet je zelf vast beter.

Schokdempers die ingeschoven zijn en niet goed ingeschoven zijn kan ik me geen voorstelling bij maken. Als je veren te kort zijn zou een veer scheef kunnen zitten, maar dat is technisch onmogelijk met originele veren waar geen delen van afgebroken zijn. Die zijn simpelweg te lang om scheef te kunnen raken door aan het einde van de schokdemper te komen.

Wat ik wel vreemd vindt is die scheve slijtage, nog meer benieuwd ben ik echter hoe je dat nu precies meet. En nog meer, over hoeveel kilometer is dat gemeten?
 

Antera

Donateur
Hoeveel kmters hebben de dempers.veren al gelopen? Het kan goed zijn dat deze aan hun eind zijn en niet meer doen wat ze moeten doen. Ook kan er een winding afgebroken zijn van een van de veren waardoor deze scheef gaat staan. Ook veel voorkomend. Daardoor gaat de auto ook niet recht over de weg namelijk
 
Bovenaan Onderaan