achter speaker bij plaatsen

john38

Lid
hallo
ik wil mijn eigen even voor stellen. ik ben john kom uit 's-hertogenbosch ben vanaf okt. 2010 in het bezit van een mooie skoda fabia 1.4 16v van 2005 met 68.000 km op de teller.
Wat mijn vraag is ik heb het weekend een parrot in laten zetten en wilde er voor achter kabels bij trekken om achter ook speaker te kunnen plaatsen,laatst was ik bij de skoda dealer bij ons om de radio eruit te laten halen want die zat geklemt en vroeg dat aan de monteur of dat kon en hij zegt dat het mogelijk is,de radio die erin zit is de symphony standard van skoda.ik heb dus gekeken een zag aan de stekker 8 kabeltjes zitten,ik heb in de deur een speaker en bij elke deur zit ook ter hoogte van de spiegel ook een speakertje(tweeter)zegt men,waar sluit ik nu dan de speaker voor achter aan??????? :crazy:

EdK

Forumguru
de tweater zit paralel in de deur gestekkerd over de speaker
Dus ik zou maar eens kijken of je al geen speaker / tweaters in je achterdeuren hebt zitten.
Of dat er al ergens bekabeling ligt

john38

Lid
hallo edk
ik heb dat al na gekeken ik heb geen tweeters in de achter deur zitten en ik kan geen bekabeling vinden niet achter in de kofferbak tenminsten,als ik kabel wil trekken weet jij dan toevallig welke kleuren ik moet gebruiken,of waar ik het kan vinden ergens

Monteurtje

Forumguru
Als je in de achterportier GEEN speakers hebt dan moet je zelf kabels vanaf de radio naar de portieren trekken. Daar heb je gewoon speaker kabels voor. ZWART en ROOD.
De kabels voor de achter speaker die in de ISO stekker voor de radio zitten moet je eruit halen en de nieuwe kabels erin doen.
Daar zijn ook luidsprekersetjes voor. Kun je bij de dealer bestellen. Daar zitten dan speakers (tweeter en lage tonen) en kabels bij. Beetje raar dat die monteur zei dat dat moeilijk gaat. Het is dus wel mogelijk.

john38

Lid
hallo monteurtje

Bedankt voor de tip,ga er zekker na kijken of er wel kabels lopen naar achter,en ik zal een informeren wat zo'n speaker setje kost bij de skoda

gr john

Gieliovd

Forumguru
Het gaat wel degelijk moeilijk... je moet je halve auto slopen wil je die kabel kunnen trekken.

Zijn al tientallen topics over. Speakers achterin, 12V achterin...

joergarms

Senior Member
Als je nog nooit kabels getrokken hebt in je auto, dan kan het best lastig zijn. Wat haal je weg, hoe demonteer je het één en ander.
Als je al vaker audio e.d. ingebouwd hebt, dan is het qua moeilijkheid niet bijzonder, het kost je gewoon wat tijd als je alles netjes wilt doen.
Wat de luidsprekers betreft, koop niet de originele Skoda speakers voor achterin.
Die zaten er bij mij standaard in en heb ik redelijk snel na aankoop van de auto vervangen door iets stevigere exemplaren van Kenwood.
Maar er zijn nog genoeg andere merken die vervangingsspeakers leveren.
Bezuinig ook niet op het speakerdraad, kies het niet te dun...

john38

Lid
nou ik heb vaker speakers achter in gebouwd dus dat zal wel lukken,maar mij gaat het erook om waar tap ik de speakers voor achter af,het blokje dat in de radio zit voor de speakers zit vol maar er moeten 4 vrij zijn voor achter,dus ik moet er achter zien te komen welke ik moet hebben

EdK

Forumguru
Wat ik gedaan heb toendertijd is een verlengsetje gekocht in een toko als bv halfords
en hier ben ik in de draden gaan knippen en de draden die ik getrokken had voor de spaekers erin mee gesoldeerd en met krimpkous afgemonteerd.
Voordeel ervan dat bij inlevering je nog steeds niet de bestaande bedrading hebt beschadigd en het één en ander makkelijk is te verwijderen voor jou of de nieuwe eigenaar.

Mbt de stekker verbinding en welke draad wat is
Doe eens een search op Google met bewoording iso stekker en dan plaatjes selecteren.
Weet zeker dat je wat gaat vinden hieromtrent !

Bakkertje

Forumguru
Wat john volgens mij bedoeld is waar hij de draden van de voorbereiding voor de achterspeakers ergens kan vinden, dus waar kan hij het uiteinde van de kabel vinden? Ik denk ergens bij de deurstijl onder de dorpel, maar dat weet ik niet zeker. Misschien kan EdK hier het verlossende antwoord in geven ;)

EdK

Forumguru
ja bakkertje dat had ik in een eerder bericht ook al geopperd, maar krijg de indruk dat dit dus niet zo is
Dan blijven er twee mogelijkheden over
je trekt nieuwe bekabeling zelf offf je gaat de bekabeling volgen en kijken waar je uiteindelijk uitkomt.

Ronnie

Forumguru
Ik heb een Fabia 1 Elegance van 2005, ook hier lag geen kabel in voor speakers achter.(helemaal niets, ook niet vanaf de radio tot de Bstijl ofzo)
Als volgt opgelost:
1 keer 4 mtr 10 aderige kabel gekocht bij de electronica hobbywinkel (€5,-)
De draad tekken vanaf de radio, achter dashkastje langs naar beneden via de Astijl, dan over de dorpels voor en achter naar boven naast de achterbank, dan achter de bekleding van de kofferruimte uit laten komen.
Bezetting 10 aderige kabel: 2x LA, 2x RA, L+R sign.versterker in, L+R min, schakeldraad versterker( voor eventuele subwoofer), massadraad.
Zo hoef je maar 1 draad te trekken en heb je meteen alle aansluitingen achter in de auto.

Bijlagen

• Symphony.jpg
    Symphony.jpg
    5,6 KB · Weergaven: 83
  • Woofer.jpg
    Woofer.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 91
Bovenaan Onderaan