Achteraf Adaptive Cruisecontrol inbouwen

SNARFB

Senior Member
Weet iemand of het mogelijk is om ACC achteraf in te bouwen in m'n OIII. De radar is al aanwezig i.v.m. Front Assist. Moet er nog wel een nieuwe bedieningshendel-set worden ingebouwd (180 euro). Zou het dan een kwestie zijn van een 'bitje omzetten' of is er nog meer (hardware) voor nodig?

andrehj

Forumguru
Omdat de OIII hier al op voorbereid is lijkt het me goed te doen. Eventueel zul je nog ergens een stuurapparaat moeten wisselen of wat bedrading toevoegen. Maar om dit zeker te weten moet je in ETKA gewoon even jouw auto vergelijken met een soortelijke, maar dan voorzien van ACC.
Wat zegt Google?

ertromp

Forumguru
Naar aanleiding van een sessie gisteren met @Antera in Breda heb ik vanochtend nog gekeken in een serie schema's van de O3 maar je moet zeker een stuurapparaat J428 hebben voor die ACC.
Dat is uit te vinden middels VCDS of VCP of die ook aanwezig is.
Kijk je naar het stuk communicatie van die J428 regelunit dan zie je dat er met diverse stuurunits gecommuniceerd wordt. Zie al die J nummers. Er zal naar verwachting zeker het nodige gecodeerd moeten gaan worden. Al met al een klus waar eerst een hoop uitzoekwerk voor nodig zal zijn en die niet in een uurtje geklaard zal zijn.
Zo heb ik gisteren mogen aanschouwen hoe @Antera bezig is om zo'n ogenschijnlijk simpele voorziening als die driving profiles knop achteraf in te bouwen. Softwarematig middels VCDS is e.e.a. te activeren maar je wilt graag achteraf de knop inbouwn zodat je als bestuurder op je Discovery het nodige kunt selecteren. Daar stuit je ook op allerlei problemen waarvan je eerst denkt dat het wel standaard voorhanden is in de O3. Maar het zal me niets verbazen of @Antera zal tzt wel oplossingen hebben want wat is ie handig met al dat soort zaken

Control units which communicate directly with the adaptive cruise control unit -J428-Control units which communicate indirectly with the adaptive cruise control unit -J428-
Control unit in dash panel insert -J285-Control unit for front display and information control panel -J523-
Steering column electronics control unit -J527-Convenience system central control unit -J393-
Entry and start authorisation control unit -J518-Automatic gearbox control unit -J217- (only if an automatic gearbox is fitted)
Trailer detector control unit -J345- (only if a towing bracket is fitted)Airbag control unit -J234-
Steering angle sender -G85-Control unit for electromechanical parking brake -J540-
ABS control unit -J104-Active steering control unit -J792- (only if active steering is fitted)
Engine control unit -J623-

Overview of signals transmitted directly or indirectly from the control units to the adaptive cruise control unit -J428-
Engine control unit -J623-
t Engine speed
t Switch position of brake light switch
t Engine control unit mode
t Accelerator pedal signal
Automatic gearbox control unit -J217-
t Selector lever position
t Gearbox emergency running mode
t Gearbox information
Steering column electronics control unit -J527-
t Fault messages
t Operating lever signals
Onboard supply control unit -J519-
t Windscreen wiper function status
t Turn signal activation status
t Outside temperature
Trailer detector control unit -J345-
t Brake light activation status
Steering angle sender -G85-
t Steering wheel angle
ABS control unit -J104-
t ASR/EBC/ESP control
t ESP passive cycle
t Wheel speed
t Yaw rate/direction of rotation
t Brake overheated
t Brake pressure
t Fault messages
t Speed generation switchover between front-wheel and four-wheel drive
Convenience system central control unit -J393-
t Brake light activation status
t Key number for remote control key
Control unit for front display and information control panel -J523-
t Status display
t Change to default settings (user preference)
Control unit in dash panel insert -J285-
t Fault messages
t Displayed speed
t Country version

Overview of signals transmitted directly or indirectly from the adaptive cruise control unit -J428- to the control units
Adaptive cruise control unit -J428-
t adaptive cruise control mode
t Specified acceleration (negative for deceleration)
t Permissible control deviation
t Activation request for instrument cluster displays, lighting and warning tone
t Forced activation of ESP
t Default settings (warning tone, time delay)

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik ben bezig met iemand zijn golf 7 deze te voorzien van de acc achteraf. De sensor in de neus voor de acc is anders dan die van de auto met front assist. Daarnaast zal er wat ongecodeerd moeten worden en vermoedelijk wat draden getrokken moeten worden en een nieuwe hendel plaatsen. Daarnaast zullen diverse module ongecodeerd. Moeten worden wat denk ik het meeste werk is. Daar zijn we nu al 3 maanden proberen uit te zoeken hoe en wat en dat valt nog tegen. De eigenaar wil eerst ook alles zeker hebben alvorens alles aan te schaffen.

Mocht jij je o3 daarvoor beschikbaar willen stellen om deze ombouw te wagen werk ik daar graag aan mee.

Met de tijd gaat dot zeker komen als het betaalbaar is. Ben nu eerst bezig met de mode knop en heb daar net de schema's van en ga daar nog wat meer duidelijkheid in verschaffen om dat naderhand werkend te maken.

Probeer dit te laten weten.

frisok

Senior Member
Ik heb een O3 in de lease. Wil best auto ter beschikking stellen voor het uitzoeken/proberen, maar leasemaatschappij gaat vast niet akkoord als garantie zou vervallen... Tempting... Tempting...

Recent was ik bij een Audi dealer en die gaf aan dat PON het mogelijk zou gaan maken dan wel al maakte om het achteraf in te bouwen. Weet niet of het lariekoek is, maar de dealer is een van de grootste in nederland en de verkoper was goed op de hoogte van andere zaken omtrent vag auto's.

Antera

Donateur
Ben benieuwd of de dealer het uberhaupt naderhand wil gaan doen. Zoals die duitser het heeft gedaan petje af zal wel heel veel werk geweest zijn vermoed ik

andrehj

Forumguru
Hier heeft iemand een auto met front assist aangepast en ACC toegevoegd. Incl beschrijving van sensoren. Heel verhaal, wel stoer.
http://www.skodacommunity.de/skoda-...t/?s=84d69c2581c753e923306f4434683fa5a8debc3e
Je hebt de link niet goed gelezen. Deze thread is "gekaapt" door iemand anders die erin in geslaagd om de "goedkope" ACC van de O3 te verwisselen met de dure ACC van Audi, die het boven de 160 ook nog doet.
De oorspronkelijke vraag (FA upgraden naar ACC) is nooit beantwoord.
Zie ook deze post.

Bakkertje

Forumguru
My 2cts: in m'n Passat zit af fabriek ACC en de bediening daarvan gaat deels via de discovery media (Amundsen) en deels via de knoppen op het stuur. Wellicht kan @Antera hier wat mee.
Op het stuur zitten de knoppen voor het activeren en het aanpassen van de afstand tov de voorligger.

NewO3

Forumguru
Je hebt de link niet goed gelezen. Deze thread is "gekaapt" door iemand anders die erin in geslaagd om de "goedkope" ACC van de O3 te verwisselen met de dure ACC van Audi, die het boven de 160 ook nog doet.
De oorspronkelijke vraag (FA upgraden naar ACC) is nooit beantwoord.
Zie ook deze post.

Ok dank voor je toelichting.

Bovenaan Onderaan