Zo, gisteravond toch nog lekker kunnen rond"cruisen"
Ik heb niet de tijd gevonden om overal foto's van te maken, het heeft zo al lang genoeg geduurd. Als ik het nu nog eens opnieuw zou moeten doen is het een half uurtje werk.
Geen foto's maar wel tekst:
Benodigdheden
- Knipperlichthendel met cruisecontrol, onderdeelnummer is 1K0 953 513 A
- De juiste stuurcontroller, onderdeelnummer hiervan kan je uitlezen met diagnose software of je kan op de controller zelf gaan kijken (zie hieronder). Er moet ook een zwart/wit draadje op de zwarte stekker van de controller zijn aangesloten.
In mijn O2 zit 1K0 953 549 BC, deze werkt dus al zeker, van andere controllers weet ik het niet dus dat is een kwestie van proberen.
- Steek/ringsleutel 10mm
- Set platte schroevendraaiers
- 12mm torxschroefbit
- Diagnose software waarmee je kan recoden
- Stift
Werkzaamheden
Eerst de batterij afkoppelen met steek/ringsleutel 10mm, dan zetel helemaal achteruit zetten en stuur zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar voor.
Airbag verwijderen: Draai je stuur 90° om, achteraan voel je een gat in het stuur. Kleine platte schroevendraaier er een beetje insteken en clip naar boven duwen (van de stuurkolom weg dus). Ik heb hier zelf een hele tijd mee zitten worstelen maar als je het een keer gevonden hebt spreekt het voor zich. Schroevendraaier niet te diep steken en de clip zit helemaal bovenaan. Daarna stuur 180° omdraaien en aan de andere kant ook de clip losklikken. Nu kan je de airbag naar voren schuiven en de connector losklikken door het witte gedeelte van de connector naar achteren te duwen (klik).
Stuur loshalen: Stuur terug rechtzetten en sleutel uit contact halen.
Met een stift markeren hoe het stuur stond zodat je dit later hetzelfde kan terugplaatsen. Torxschroefbit 12mm gebruiken om het stuur los te schroeven.
Hou het stuur tussen je benen geklemd zodat niet alle kracht op het stuurslot komt te staan. Als het stuur eraf is met stift volgend draaiend gedeelte weer markeren (sleepringen).
Afdekkappen stuurkolom verwijderen: Plastiek gedeelte van de hendel voor het stuur los te zetten er af halen door de 2 torxschroeven los te draaien (best met de juiste torxschroefbit maar kan ook met platte schroevendraaier).
Platte schroevendraaier tussen bovenste en onderste gedeelte van de afdekkap steken, nu kan je het bovenste gedeelte omhoog duwen/klikken. Dit gedeelte hangt dan nog met een soort doek vast, dit kan volgens mij niet zo 1 2 3 los.
Vooraan zie je nu twee torx schroeven zitten, deze losdraaien, onderaan aan de hendel voor het stuur los te zetten zit ook nog een schroef, als de nog loszit dan is de kap los.
Stuurcontroller losdoen/vervangen: Keine schroefje aan de voorkant van de stuurcontroller losdraaien (en niet kwijt doen) dan zwart deksel onderaan stuurcontoller rondom losklikken en daarna print van de stuurcontroller voorzichtig loshalen. Dit kan je doen door een kleine platte schroevendraaien tussen print en behuizing te steken. Dan behuizing van de stuurcontroller losklikken, deze zit met 2 pennen vastgeklikt (zie je het makkelijkst als je echt van onderaf kijkt, hoofd op het tapijt dus
)
Nu kan je ook de behuizing (doorzichting plastiek) van de sleepringen van de stuurkolom afschuiven.
Hendel vervangen: Knipperlicht hendel moet je naar voren toe schuiven om deze los te krijgen, hij zit ook nog met een clip aan de linkerkant vast. Ik heb twee platte schroevendraaiers gebruikt om dit los te krijgen want het zat blijkbaar toch wel vast.
Zo en nu dan alles terug monteren met de nieuwe onderdelen, vergeet geen schroefjes
Programmatie: Ikzelf heb het programma VAG-Check gebruikt maar met VAG-COM of VAS of ... gaat het ook.
Eerst in controller 1 (motor) functie 11 (login) en dan code 11463 ingeven (11463 is om cruise te activeren, 16167 om te deactiveren)
Dan in controller 16 (stuurcontroller) functie 7 (recode) bit 2 veranderen.
Waarde bit 2:
0 - geen boordcomputer en geen cruise
1 - met boordcomputer en geen cruise
2 - geen boordcomputer en met cruise
3 - ???
4 - met boordcomputer en met cruise
5 - ???
Als er bij jou nu bijvoorbeeld waarde 002021 staat wil dit zeggen dat jij een boordcomputer hebt (Maxidot) en geen cruisecontrol. Je moet dus nu waarde 002041 programmeren.
Nog vragen, mail of PM me.
Deze "handleiding" is gebaseerd op eigen ervaring, je kan me niet verantwoordelijk stellen voor enige schade (aan jezelf of aan je auto :icon_smile_dead: ). Gebruik je gezond verstand voor je ergens aan begint