Achteraf inbouwen cruise control

Huff

Lid
Na in mijn baas zijn bmw met cruise control gereden te hebben ben ik overtuigd van het gemak/nut hiervan.

Wat opzoekwerk leert mij dat er genoeg cruise control hendels te koop zijn.
De meeste info die ik terugvind is duitstalig en aangezien mijn Duits niet geweldig is is me niet alles duidelijk.

Blijkbaar is het niet in alle O2's mogelijk om dit in te bouwen, welke dan wel en welke niet?
Is het een kwestie van hendel vervangen, programmatie aanpassen en klaar?
Heeft iemand hier op het forum dit al eens gedaan?

Ik heb een 02 Combi, 1.6FSI, bouwjaar 2006 met Sportpack.

vdijk

Lid
kan je dealer je niet hierbij helpen of anders een autospeciaalzaak ?
Een van de twee heeft er toch wel ervaring mee.

succes alvast

Ik heb het wel laatst bij mijn Seat gedaan.

Richtingaanwijzer met extra knoppen gemonteerd.
Kabelboompje van stuur naar computer
1 kabel in zekeringkast solderen
En met Vagcom activeren.

Je moet dan wel een elektr. gasklep hebben.
(en dus bij op contact zetten het lampje epc op het instrumentenpaneel)

Check anders even: (en stel daar even de vraag m.b.t. jouw model en type auto)
http://www.fullspeed.to/marja

Fabia

† In Memoriam
Hoi, hoe kom jij nu als Seat rijder hier verzeild? Skoda in gedachten? Btw, er staat 1x http:// teveel in je URL.

Waar http te veel??:smiley29:

Ik rijd prive in mijn Seat Toledo en MGF.
En heb een Skoda Octavia HB Elegance met wat opties besteld voor het werk.

Huff

Lid
@ Edgecrusher,

Van welk bouwjaar is je Toledo? Benzine of diesel?

Ik heb een mailtje gestuurd naar Marja, bedankt voor de link.

nemo

Senior Member
Wow, vanaf 150 euro??? Dat vind ik best een aantrekkelijke prijs om mijn Fabia wat te tunen.

Jammer dat ze in Zwolle zitten. Ik ga eens uitzoeken of dat hier in de buurt ook kan, voor die prijs!

Zie het als een voorbeeldfoto, ze kunnen natuurlijkniet alle types laten zien, maar met een mailtje kun je er snel genoeg achterkomen of het ook voor jouw O2 kan.

vdijk

Lid
heb zelf geen behoefte om een mail te sturen, want CC is reeds aanwezig in mijn O2.
Ik maak er geregeld gebruik van.

purk

Senior Member
ik geloof dat bij de golf (en dus ook octavia denk ik) vanaf 2006 je bij de diesels alleen een schakelaar en stuurkolom regelapparaat hoeft te zetten ( is als set te kopen ) en deze even vrij te geven in het motorregelapparaat.

Modellen daarvoor zul je ook nog een kabeltje moeten aansluiten.

Huff

Lid
Ik heb van Marja nog altijd geen antwoord gehad maar ben ondertussen via Briskoda (Stu) al heel wat wijzer geworden. Ik heb enkel de hendel nodig en deze ga ik morgen ophalen (€40). Wordt normaal gezien gewoon installeren en programmatie wijzigen.
Ik hou jullie op de hoogte en zal misschien een stap voor stap handleiding maken.

Huff

Lid
Vandaag dus alles ingebouwd maar krijg het niet aan het werk.

Ik had als eerste de programmatie aangepast (controller 16 van 000012 naar 000042).
Daarna gecontroleerd of ik geen foutmeldingen kreeg en ik kreeg een melding ongeveer als volgt; cruise control niet gevonden.

Na installatie van de nieuwe hendel krijg ik geen foutmelding meer dus lijkt me dat de programmatie + hendel OK zijn of vergeet ik misschien iets?

Voor de rest werkt alles van de hendel wel, knipperlichten en grootlicht.

Huff

Lid
Zo, gisteravond toch nog lekker kunnen rond"cruisen" :D

Ik heb niet de tijd gevonden om overal foto's van te maken, het heeft zo al lang genoeg geduurd. Als ik het nu nog eens opnieuw zou moeten doen is het een half uurtje werk.

Geen foto's maar wel tekst:

Benodigdheden
  • Knipperlichthendel met cruisecontrol, onderdeelnummer is 1K0 953 513 A
  • De juiste stuurcontroller, onderdeelnummer hiervan kan je uitlezen met diagnose software of je kan op de controller zelf gaan kijken (zie hieronder). Er moet ook een zwart/wit draadje op de zwarte stekker van de controller zijn aangesloten.
    In mijn O2 zit 1K0 953 549 BC, deze werkt dus al zeker, van andere controllers weet ik het niet dus dat is een kwestie van proberen.
  • Steek/ringsleutel 10mm
  • Set platte schroevendraaiers
  • 12mm torxschroefbit
  • Diagnose software waarmee je kan recoden
  • Stift

Werkzaamheden

Eerst de batterij afkoppelen met steek/ringsleutel 10mm, dan zetel helemaal achteruit zetten en stuur zo laag mogelijk en zo ver mogelijk naar voor.

Airbag verwijderen: Draai je stuur 90° om, achteraan voel je een gat in het stuur. Kleine platte schroevendraaier er een beetje insteken en clip naar boven duwen (van de stuurkolom weg dus). Ik heb hier zelf een hele tijd mee zitten worstelen maar als je het een keer gevonden hebt spreekt het voor zich. Schroevendraaier niet te diep steken en de clip zit helemaal bovenaan. Daarna stuur 180° omdraaien en aan de andere kant ook de clip losklikken. Nu kan je de airbag naar voren schuiven en de connector losklikken door het witte gedeelte van de connector naar achteren te duwen (klik).

Stuur loshalen: Stuur terug rechtzetten en sleutel uit contact halen.
Met een stift markeren hoe het stuur stond zodat je dit later hetzelfde kan terugplaatsen. Torxschroefbit 12mm gebruiken om het stuur los te schroeven.
Hou het stuur tussen je benen geklemd zodat niet alle kracht op het stuurslot komt te staan. Als het stuur eraf is met stift volgend draaiend gedeelte weer markeren (sleepringen).

Afdekkappen stuurkolom verwijderen: Plastiek gedeelte van de hendel voor het stuur los te zetten er af halen door de 2 torxschroeven los te draaien (best met de juiste torxschroefbit maar kan ook met platte schroevendraaier).
Platte schroevendraaier tussen bovenste en onderste gedeelte van de afdekkap steken, nu kan je het bovenste gedeelte omhoog duwen/klikken. Dit gedeelte hangt dan nog met een soort doek vast, dit kan volgens mij niet zo 1 2 3 los.
Vooraan zie je nu twee torx schroeven zitten, deze losdraaien, onderaan aan de hendel voor het stuur los te zetten zit ook nog een schroef, als de nog loszit dan is de kap los.

Stuurcontroller losdoen/vervangen: Keine schroefje aan de voorkant van de stuurcontroller losdraaien (en niet kwijt doen) dan zwart deksel onderaan stuurcontoller rondom losklikken en daarna print van de stuurcontroller voorzichtig loshalen. Dit kan je doen door een kleine platte schroevendraaien tussen print en behuizing te steken. Dan behuizing van de stuurcontroller losklikken, deze zit met 2 pennen vastgeklikt (zie je het makkelijkst als je echt van onderaf kijkt, hoofd op het tapijt dus :tongue: )
Nu kan je ook de behuizing (doorzichting plastiek) van de sleepringen van de stuurkolom afschuiven.

Hendel vervangen: Knipperlicht hendel moet je naar voren toe schuiven om deze los te krijgen, hij zit ook nog met een clip aan de linkerkant vast. Ik heb twee platte schroevendraaiers gebruikt om dit los te krijgen want het zat blijkbaar toch wel vast.

Zo en nu dan alles terug monteren met de nieuwe onderdelen, vergeet geen schroefjes :tongue:

Programmatie: Ikzelf heb het programma VAG-Check gebruikt maar met VAG-COM of VAS of ... gaat het ook.
Eerst in controller 1 (motor) functie 11 (login) en dan code 11463 ingeven (11463 is om cruise te activeren, 16167 om te deactiveren)
Dan in controller 16 (stuurcontroller) functie 7 (recode) bit 2 veranderen.

Waarde bit 2:
0 - geen boordcomputer en geen cruise
1 - met boordcomputer en geen cruise
2 - geen boordcomputer en met cruise
3 - ???
4 - met boordcomputer en met cruise
5 - ???

Als er bij jou nu bijvoorbeeld waarde 002021 staat wil dit zeggen dat jij een boordcomputer hebt (Maxidot) en geen cruisecontrol. Je moet dus nu waarde 002041 programmeren.

Nog vragen, mail of PM me.

Deze "handleiding" is gebaseerd op eigen ervaring, je kan me niet verantwoordelijk stellen voor enige schade (aan jezelf of aan je auto :icon_smile_dead: ). Gebruik je gezond verstand voor je ergens aan begint

Batterij afkoppelen is niet perse nodig, maar wel advies.
In ieder geval dan niet op contact zetten, want dan moet je weer de foutcode resetten.

Anto

Lid
Zal dit eens bekijken. Vroeg me af of het enkel de hendel is die dient geplaatst te worden samen met activatie vag-com? En of er nog wa kabels dienen getrokken te worden.

Bovenaan Onderaan