Achteraf inbouwen opendak Octavia II combi model 2011 EBL

Jeronimo

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Octavia II combi model 2011 EBL besteld. Achteraf zou hier een Webasto opendak in worden gebouwd. Nu kreeg ik net te horen dat dit niet mogelijk zou zijn omdat in het nieuwste model een alarm is ingebouwd met bewegingsensor. Deze is ingebouwd in het dak en om het open dak in te bouwen moet men de bekabeling van deze sensor verlengen. Omdat dit niet mogelijk is zou het ook niet mogelijk zijn om het open dak in te bouwen.

Heeft iemand van jullie ervaring met het achteraf in laten bouwen van een open dak. En dan met name bij het 2011 combi EBL model (met alarm).

Ik zie jullie reactie tegemoet.

Jeroen.

Sand3r

Senior Member
Volgens mij lopen de kabels via de zijkanten en niet midden over het dag.
Wie heeft je dit antwoord gegeven?

Sowieso zijn er genoeg auto's met alarm en achteraf geplaatst opendak.
Dus gewoon door vragen.

Jeronimo

Nieuw lid
Antwoord is gekomen van de leasemaatschappij. Ze geven aan dat dit specifiek te maken heeft met het nieuwe model Octavia combi en dan met name doordat de draden van de sensoren voor het alarm in het dak moeten worden verlegd.

Ik vind het een raar verhaal en ben dan ook benieuwd of er iemand is met dezelfde uitvoering waar achteraf een open dak is ingebouwd. Of iemand die hiermee ervaring heeft.

Sand3r

Senior Member
Haha de expert(die leasemaatschappij).. ik zou maar eens elders informeren. De leverende dealer bijvoorbeeld. Of een inbouwer.

Achteraf inbouw in een 2011 of 2010 Octavia zal niet zo heel veel gebeuren. En waarschijnlijk ben jij de eerste op het forum..

Jeronimo

Nieuw lid
Ik heb inmiddels contact gehad met Webasto. Probleem zit hem in het feit dat op de plaats waar het dak gemonteerd wordt de sensor van het alarm zit. Deze sensor durven/willen ze niet verplaatsen omdat ze bang zijn dat er dan problemen met de elektronica ontstaan.

Het verbaasd me dat ik blijkbaar de eerste ben die tegen dit probleem aanloop.

Opendak vanaf fabriek zit denk ik op dezelfde plaats ingebouwd, ik ben benieuwd waar men in dat geval de sensor heeft geplaatst. Het lijkt mij dat er een standaard kabelboom inzit die niet specifiek verlengd wordt voor een open dak af fabriek.

Ben benieuwd of er mensen zijn met een open dak af fabriek en of in dit geval de sensor voor het alarm op een andere plaats zit.

Ik rij in zo'n geval met open dak af fabriek, maar waar kan ik de sensor aan herkennen ????

Skoda005.jpg

Gr,

Tom

Jeronimo

Nieuw lid
Ik heb geen idee waar de sensor zit. Vanmiddag krijg ik mijn auto geleverd en kan ik met eigen ogen het probleem zien.

Tom, heb jij een 2010 of 2011 model. Want ik begrijp uit het verhaal dat het specifiek gaat om het 2011 model waar alarm is ingebouwd.

Jeronimo

Nieuw lid
Ik krijg eenzelfde model. Alarm is standaard onderdeel in de EBL. Blijkbaar zit er dus in het dak een sensor met hellingmeter e.d. t.b.v. het alarm.
Zodra ik een foto heb plaats ik deze op het forum.

nomad

Senior Member
Komt ie: Je radarunit (want dat is het) zit aan de binnenkant van de dakbekleding ter hoogte van je handremgreep. Op die plaats kan ie mooi de hele auto monitoren. Ga je dat ding verplaatsen, dan loop je het risico dat je sensor geen beweging opmerkt in het voorste deel van de auto.

Op zich geen drama, want een beetje alarm heeft ook een glasbreuksensor en zal dus wel gaan loeien als je ruit ingeslagen wordt.

Ik denk dat het wel mogelijk is, maar dat je goed moet kijken waar je je radarunit plaatst. Meer naar voren is dan een betere optie dan naar achteren. Kwestie van testen. Even je verlichtingspaneel eruit halen en je kan bij de radar.

Jeronimo

Nieuw lid
Ik heb inmiddels die nieuwe O2 en hij rijdt fantastisch. Ik kan geen sensoren ondekken, dus ik ga er idd vanuit dat ze achter de roosters bij het brillenvak zitten.

Verder nog geen bericht op het gebied van het open dak. Zodra ik terugkoppeling heb van de leverancier meld ik me weer.

Gr,
Jeroen

Danman

Lid
ik heb een O2 station Greenline BL, met daarin ook een opendak achteraf laten inbouwen.
Mijn dealer gaf ook aan dat dit niet ging ivm het klasse III alarm, maar na aandringen bleek het toch wel te kunnen....
hij zit er dan ook in en het alarm werkt ook.
hoe de bedrading loopt weet ik niet...

@Danman:
Af fabriek alarm wordt vanaf modeljaar 2011 standaard geleverd op een Elegance BL. van welk jaar is jouw O2? Overigens wordt bij Skoda niet gesproken over een klasse III alarm, deze moet in NL gekeurd worden en dat is het af fabriek alarm niet.

Danman

Lid
klopt, het alarm is ook niet af-fabriek.
De O2 is van augustus dit jaar, maar is een Greenline, dus geen Elegance...

Bovenaan Onderaan