Achteraf verlaagde O2's aanwezig?

Wiseguy

Actief lid
Hallo allemaal,

Eerder heb ik al een thread geopend met de vraag om een advies.... nu wil ik echter weten of er ook mensen hier op het forum zijn uit de regio Eindhoven of Uden die een standaard onderstel van een O2 hebben laten verlagen met het plaatsen van alleen andere veren.

Ik heb begrepen dat de meest voorkomende verlaging er een is van 3 cm. Ik weet ook niet of je minder kan verlagen, eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.

Onlangs heb ik door mijn dealer bij PON na laten vragen wat het sportonderstel van de Octavia nou precies inhoudt. PON heeft deze vraag doorgespeeld naar Skoda zelf en die kwamen met de volgende mededeling:

Het sportonderstel van de O2 is een verlaging van 1,5 cm t.o.v. het normale onderstel op basis van andere veren i.c.m. ander dempers.

Nou is het nogal flink aan de prijs (ong. € 950,00) om zowel de dempers als de veren te laten vervangen en wil dus graag alleen op basis van andere veren de auto verlagen, iets dat geregeld wordt gedaan heb ik begrepen.

Aangezien ik nu een sportonderstel onder mijn O2 heb liggen, zou ik graag eens een keer in een O2 rijden die achteraf een verlaging heeft laten uitvoeren van het STANDAARD onderstel met alleen maar veren (dus niet ook de dempers vervangen).

Mijn volgende leasebak zal waarschijnlijk een 2.0TDI Attr. BE worden, maar een sportonderstel is niet mogelijk op deze uitvoering. Achteraf verlagen wel. Ik heb het sportonderstel altijd heel erg prettig gevonden en wil dan ook graag de volgende O2 verlagen, maar ik twijfel een beetje of 3cm niet teveel van het goede gaat worden.

Vandaar mijn vraag.... is er hier iemand die dit met zijn huidige O2 heeft laten doen? Zo ja, dan zou ik graag een keertje willen proberen hoe dat rijdt en of het dus geen zogenaamde "Stuiterbak" is geworden....

Ik zou namelijk niet graag willen dat mijn kiezen er bij ieder klein bobbeltje in de weg uit trillen als ik een verlaging van 3cm uit laat voeren.... zou toch zonde zijn nietwaar?

Ik hoor het graag van jullie. Een eventueel advies over hoeveel de auto te verlagen is op basis van alleen veren, is uiteraard ook erg welkom.
 

Porettuhcs

Senior Member
Hallo Wiseguy

Ik heb zelf een een combi met van fabriek af een sportonderstel. Deze had ik verder laten verlagen met alleen veren van Apex. Idd had. Ik heb dit weer laten herstellen. Waarom.... mijn vrouw vond het drie keer niks en zij rijdt het meest met de auto en ik hoorde meer geluidjes.... en ik heb een hekel aan geluidjes. Ik had de auto laten verlagen bij een (achteraf minder) tuningsbedrijf die waren vergeten om "spacers" of zoiets ergens bij de toplagers te monteren (schijnt nodig te zijn bij de van fabriek af geleverde sportdempers en niet bij de standaarddempers.... ik heb ben helemaal niet technisch maar dit is mij verteld door een automonteur) Dus hoorde ik steeds het klunken van de toplagers.... nu had dit dus veranderd kunnen worden maar mijn vrouw zoals ik al eerder zei vond het 3 x niks en nu heb ik dus 4 Apex veren in de schuur liggen...

Ik moet wel zeggen het weggedrag en de looks waren magnifiek !
 

___JC___

Forumguru
Ik heb de bewuste apex veren nog wel onder mn combi zitten (inmiddels ruim 2 jaar en 65.000km). Nadeel is dat ie vrij stuiterig wordt. Ik kan me daar weleens wat aan storen maar alles went zullen we maar zeggen. Ik heb geen geluiden of dat soort dingen. Werkt allemaal perfect.

Je mag met alle liefde een keer een stukje rijden maar ik had wel het sportonderstel en dus aangepaste dempers.
 

Wiseguy

Actief lid
Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Hoeveel hebben jullie de auto verlaagd middels die APEX veren? Voor allebei geldt dat het dus de "sport-dempers" betrof i.p.v. standaard dempers.

Nou is het sportonderstel standaard al 1,5cm verlaagd... door het onderzetten van andere veren, wordt dan de verlaging in totaal: X cm's van de nieuwe veren + 1,5cm van de sportveren? Of X cm's van de nieuwe veren -/- 1,5cm van de sportveren?

Wellicht dat er nog andere forumgangers zijn die hun standaard onderstel verlaagd hebben?

Is de minimale verlaging 30mm? of is het ook mogelijk om minder te verlagen?
 

Desperado

Forumguru
De standaard verlaging met alleen veren is volgens mij 35 mm.
Of het minder kan weet ik niet.
Wss wel, maar dan zou je er ook andere schokbrekers bij moeten nemen.
 

Porettuhcs

Senior Member
Wat ik had begrepen was dat de 1,5 cm van het sportonderstel "vervalt" en dat de auto ongeveer 3,5 cm lager (dan met standaard onderstel) wordt door de Apex veren. Maw. Je nieuwe BE gaat dan 3,5 cm naar beneden.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben 4cm lager dan een standaard Octy dus 2,5cm tov een Octy met sportonderstel.

Maar als je minder dan 3cm wilt verlagen kan je dan niet beter het sportonderstel (achteraf) nemen?
 

Wiseguy

Actief lid
sport onderstel achteraf kost alleen al € 990,00.... en dat heb ik bij mijn huidige O2 voor het hele sportPAKKET betaald..... maar goed.... als het niet anders kan, dan zal het daar wel op uitdraaien....

Voor alleen andere veren ben ik ongeveer € 330,00 kwijt.... dus het scheelt nogal zal ik maar zeggen.... :D
 
Met alle respect voor Apex zou ik (en heb ik ook gedaan) kiezen voor een A-merk veren. Dan kom je al snel bij bijv. H&R of Eibach uit.

Ik heb zelf de H&R 35 mm eronder laten leggen. I.c.m 18" LM-velgen kun je dan niet meer spreken over een zeer comfortabele wegligging. Voor mij is de wegligging nu nóg beter als voorheen, maar ik kan me voorstellen dat anderen het wat te stug vinden. Bovenal ziet een verlaging er een stuk beter uit.

Succes ermee!
 

Wiseguy

Actief lid
@LangeNeef: Ik zat zelf te denken aan de RS4 (oud model) of RS6 velgen in 18" en dan een verlaging middels veren.... maar dat wordt dan dus een echte stuiterbak begrijp ik.... :( Da's wel jammer....

Dat is wel minder om te horen zeg..... misschien dan toch maar gaan voor het sportonderstel van Skoda (veren en dempers) en dan die alsnog 18" eronder leggen.....

Ben je toevallig ook wel eens in de buurt van Eindhoven (wellicht voor je werk of zo?), misschien dat ik dan eens een keertje mag (mee)rijden om te ervaren hoe de auto dan rijdt? :D
 

___JC___

Forumguru
Met alle respect voor Apex zou ik (en heb ik ook gedaan) kiezen voor een A-merk veren. Dan kom je al snel bij bijv. H&R of Eibach uit.

Dat kan maar kan je dan aangeven wat er beter zou zijn aan H&R of Eibach veren te opzichte van Apex? Een veer doet niets anders dan in- en uitveren.

Als je een stuiterbak wil voorkomen moet je verlagen met andere veren EN dempers. Dan moet je inderdaad wel richting een merk als Eibach gaan voor de dempers. Dan krijg je dus ook de verlaging maar minder last van stuiteren vanwege de nieuwe dempers. Nadeel, het is 4 keer zo duur.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb ook a-merk veren, maar dan in een blanco doos.
dat scheel geld
dat zogenaamde b merk is dus gewoon een a-merk in een goedkope verpakking.
 
Ik heb me in mijn keuze voor H&R vooral laten leiden door de ervaringen op octavia-forum.de. Dit is een enorm groot forum met Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse Octavia-bezitters.

In Duitsland verlaagt iedereen zowat zijn auto en de ervaringen met Apex waren daar niet positief. De ervaringen met H&R overigens wel. Vandaar mijn keuze.

@Wiseguy: een stuiterbak is het zeker niet; wel stevig geveerd. Ik kom helaas niet (vaak) in Eindhoven. Rij eens een proefritje bij een dealer met een O2 met een sportonderstel. De verlaging daarna wordt echt niet heel veel stugger, hoor! Gewoon doen!
 

Wiseguy

Actief lid
@LangeNeef: LOL.... op dit moment heb ik een O2 met sportonderstel.... :D Ik wil hierna nog eens een O2 gaan leasen, maar dan de 2.0TDI Attr. BE en daar kan af-fabriek helaas geen sportonderstel op worden gemonteerd.... Achteraf kan je natuurlijk wel verlagen... maar het sportonderstel van Skoda kost dan net zoveel als het hele sportpakket dat je af-fabriek kan bestellen (alleen zitten daar ook het klein-eerpakket, LMV en sportstoelen bij)....

Nou kan dat verlagen achteraf d.m.v. alleen de veren of i.c.m. dempers. En daar zit nogal een groot prijsverschil in (bijna 3x zoveel).... bovendien is verlagen met veren (voor zover ik weet) minimaal 30mm, terwijl het sportonderstel van Skoda 15mm verlaagd is t.o.v. het normale onderstel. Dus is dat 2x zoveel en dan ben ik dus bang dat het een stuiterbak wordt, temeer omdat ik er graag 18" LMV onder wil leggen.

Vandaar dat ik graag zou willen weten hoe een 30mm verlaagde O2 rijdt.... :-) Dan kan ik zelf bepalen of het wel of niet TE hard afgeveerd is.... :D
 

___JC___

Forumguru
Ik heb me in mijn keuze voor H&R vooral laten leiden door de ervaringen op octavia-forum.de. Dit is een enorm groot forum met Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse Octavia-bezitters.

In Duitsland verlaagt iedereen zowat zijn auto en de ervaringen met Apex waren daar niet positief. De ervaringen met H&R overigens wel. Vandaar mijn keuze.

Maar wat waren dan de verschillen want daar ben ik echt benieuwd naar.
 

AsK2

Lid
Beste Wiseguy,

Helaas woon ik niet in de regio Uden/ Eindhoven, maar kan je wel het volgende vertellen.

Ik heb onlangs mijn Octavia II BA met standaard onderstel laten verlagen met Weitec veren. Dat heb ik gedaan voor de looks (auto stond vrij hoog op de poten bij aflevering), maar ook omdat ik de auto een beetje vond deinen in de bochten.
De zaak is nu 3 cm. verlaagd en ik ben zeer tevreden met het visuele resultaat en de wegligging. Hij ligt strakker op de weg en mijn vrouw, die toch erg kieskeurig is met dit soort dingen, kan geen verschil in comfort merken met de oorspronkelijke vering.
In totaal was ik rond de € 400,- kwijt inclusief uitlijning.

Ik voeg een foto bij zodat je zelf kunt oordelen.
Succes verder met het nemen van een beslissing.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 167b.JPG
    Afbeelding 167b.JPG
    56,1 KB · Weergaven: 78
Een nadeel van verlagen is wel dat je velgen kleiner lijken. Zeker met een zwarte auto..


Vind ik persoonlijk wel meevallen:

Vóór verlaging:

IM002511.jpg



Ná verlaging:

IM002987.jpg
 
Bovenaan Onderaan