Achterbank vergrendeling stuk, hoe kan ik de bank alsnog naar voren klappen?

RuudvH

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Bij mijn Fabia II kan ik de leuning van de achterbank niet meer naar voren klappen, aan beide kanten lijkt de verbinden tussen knop op de rugleuning en vergrendelhaak kapot. Is er een alternatieve manier om alsnog de achterbank te ontgrendelen zodat ik de defecte onderdelen kan gaan vervangen? Ik vond elders op dit forum een afbeelding, maar die was van een Fabia 2006, maar dat blijkt in de praktijk toch aardig anders te zijn; het heeft mij in ieder geval niet geholpen om dit probleem op te lossen, ik zit die met een achterbank die op geen enkele wijze, ook niet deels, naar voren geklapt kan worden :( ....
Wie o wie kan mij hiermee helpen?

Alvast bedankt
Ruud

Canon-Eye

Forumguru
Die achterbank is toch in twee delen die onafhankelijk van elkaar om kunnen klappen?
Dan is het best raar dat het tegelijk aan beide kanten niet meer werkt...

RuudvH

Nieuw lid
raar? Ach, als er één stuk kan gaan, dan kunnen er ook 2 stuk gaan, het is tenslotte geen nieuwe auto meer...
Maar ik hem hem zo gekocht, kwam er echter pas later achter dat dit het geval was en garantie voor een tweedehands auto van deze leeftijd reikt vaak tot de eerste stoeprand..... Ik ben er nu alleen wel achter dat het vervelend is dat die leuning niet naar voren kan dus wil ik dat proberen te verhelpen, maar dat ding (beide delen) zit muurvast in de vergrendeling

Laatst bewerkt door een moderator:

Okki

Donateur
Zit er toevallig niet nog een extra beveiligings knop op om de knop te vegrendelen?

Ik weet dat sommige auto's dit hadden (meestal wel sedans, zodat je niet via de achterbak te auto in kan)

RuudvH

Nieuw lid
Niet dat ikzelf heb kunnen vinden, maar als iemand anders dat weet dan hoor ik dat natuurlijk graag?!

Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Zitmeubilair van een Fabia I (1999-2007) en een Fabia II (2007-2014) is volgens mij gelijk, alleen de stukken die er op aansluiten (zoals rollo/hoedenplank en de zijstukken achter) kunnen wel iets anders zijn. Je kunt proberen om de zittingen naar voren te klappen, en dan de vergrendeling op de scharnier-as van het ruggedeelte aan beide zijden los te halen. Als je geluk hebt krijg je dan net genoeg speling om het ruggedeelte in beweging te krijgen. (Om het scharnier los te krijgen, heb je een platte schroevendraaier nodig om de metaalkleurige vergrendeling om te klappen)

RuudvH

Nieuw lid
Ik heb de boosdoeners gevonden: de 2 "slides" die aangeven of de achterbank al dan niet goed vergrendeld zit. Hierin zit een stangetje met een T-vormige uiteinde dat hier in hoort te vallen en dat door een uitstulping in het onderdeel op zijn plek zou moeten worden gehouden, maar bij beide is dit stukje afgebroken (zie foto) Weet iemand of, en zo ja, waar deze te bestellen zijn? Er staat niet veel op , enkel het VW logo en >PC/ASA<, geen idee dus van het partnummer oid....

Bijlagen

• 20220528_174058.jpg
    20220528_174058.jpg
    481,5 KB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Okki

RuudvH

Nieuw lid
Hoe heb je de achterbank leuning uiteindelijk los gekregen?
Ja, ik heb nu tiewraps over de T-vormige uiteinde gegaan en daarmee kan ik hem van de vergrendeling halen, maar dat hoort dus te gebeuren door deze rode onderdelen die omhoog gedrukt worden door de ontgrendelknop. Het werkt dus, maar cosmetisch ziet het er niet uit en zou ik ze gewoon willen vervangen door nieuwe, maar ik heb geen idee waar deze te verkrijgen zijn en dat is moeilijk uit te zoeken ook zonder partnummer....

EdK

Forumguru
En iemand die een 3D printer heeft en goed kan technisch tekenen in 3D ?
Of anders langs een demonteer bedrijf of sloperij en kijken of je daar wat kan scoren

RuudvH

Nieuw lid
En iemand die een 3D printer heeft en goed kan technisch tekenen in 3D ?
Of anders langs een demonteer bedrijf of sloperij en kijken of je daar wat kan scoren
de printer heb ik, maar technisch tekenen in Blender of soortgelijke software is (nog) niet aan mij besteed, maar als iemand hier al een STL file van heeft dan hou ik me natuurlijk van harte aanbevolen?!

Tees

Donateur
Als ik t zo zie in ETKA zou t een van deze nummers moeten zijn: 6R0885893 of 6R0885681A (of -682A voor de andere kant en B voor na dec 2011). Maar kweet t niet helemaal zeker, kan geen plaatjes hiervan vinden, maar dit is wat ETKA "(Paneel voor) rugleuningontgrendeling" noemt.

Wild Chocolate

Senior Member
Het is wat laat, dus wellicht al opgelost door TS (maar voor latere referentie kan het anders ook nooit kwaad...), maar ik kom deze 2 tegen wanneer ik op *Skoda Fabia Backrest Release* zoek:
6R0 885 681 B 47H Links
6R0 885 682 B 47H Rechts

Zijn niet heel duur (€6,40 per stuk), dus de dealer lijkt me geen rare plaats om het na te vragen. Als ze daar 2 keer zo duur zijn is dat ook nog te overzien. Bij bovenstaande site komt er €19,15 verzendkosten bij.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan