Achterklep gedoe - opgelost

Rick Blaine

Actief lid
Net als vele anderen had ik wel eens last van een lampje dat onterecht aangaf dat de achterklep openstond. De laatste weken ging hij vaker aan, meestal bij het passeren van een verkeersdrempel. De kofferbakverliching ging dan natuurlijk ook aan, erg irritant met geopende "hoedenplank" in het donker. Ik vreesde een kapotte microswitch met alle kosten van dien, maar had het slot eerst maar eens ingespoten net Ballistol, voor de zekerheid. Helaas geen verbetering. Vanochtend bij daglicht nog maar eens een blik geworpen, en toen zag ik ineens dat de rechter torxbout gewoon los zat, ik kon hem er bij wijze van spreken zo uitdraaien. Even een bitje opgesnord en de schroeven goed vastgedraaid, ja ook de linker bleek niet helemaal vast te zitten. Proefritje en klaar, geen problemen meer! Eindelijk, na een paar weken ergernis. Tijdens het forenzen is het steeds donker dus toen had ik het niet gezien. Kortom: af en toe die bouten checken en zonodig vastdraaien! :)

Chatslet

Forumguru
Dat gaat aan de binnenkant niet zo hard hoor. Zit er uberthaubt wel lak op het slot? Anders even ontvetten en wat blanke lak over die bouten spuiten.

Rick Blaine

Actief lid
Op het slot zit geen lak, maar die bouten gaan in een gespoten deel van achterklep. Ik hou het voorlopig wel even in de gaten, misschien blijven ze nu wel weer tien jaar vastzitten :)

Chatslet

Forumguru
Dat loopt echt wel los als het aan de binnenkant zit. En das ook niet het deel waar je die ringetjes moet doen. Die doe je juist op het slot. Roest ontstaat voornamelijk aan de buitenkant vanwege pekel en nattigheid. In landen waar niet gestrooid wordt roesten auto's bijna niet.

Rick Blaine

Actief lid
Hmmm, iets te vroeg gejuichd, sinds een paar dagen is het weer terug. Het slot zit nog wel vast. Elke rit na het starten gaat het lampje weer aan, totdat ik de achterklep even open en sluit (met draaiende motor). Balen! Het lijkt wel alsof de klep niet goed sluit doordat de rubber stootdoppen hard zijn vanwege de kou. Deze zijn ook niet verder in te draaien. Ik hoop maar dat het overgaat als het weer boven 0 is binnenkort... Die microswitches zijn toch niet ideaal blijkbaar :(

Rick Blaine

Actief lid
Update: Het lampje ging dus na elke start weer branden na een seconde of 5 rijden, wel of geen drempels. Ik zag vanochtend wel dat bij het oprijden van een verkeersdrempel het lampje heel even uitging. Dus er was nog hoop! Ik heb met draaiende motor wat aan de achterklep geduwd en getrokken en zag dat het lampje bij het trekken aan de klep heel even uitging. Toen de rubber doppen maar eens een slag uitgedraaid en sindsdien lijkt het probleem opgelost (Voor zolang het duurt..).

Bovenaan Onderaan