Achterklep lekt inwendig van Fabia combi

Ted

Forumguru
Er loopt water binnen in mijn achterklep. Als ik hem open dan loopt om de onderste stootrubbers onder een straaltje water uit. Dit betekent dat er water in mijn klep (tussen de kleding en metaal) loopt, echter waar komt dat vandaan?
- rubber doorvoer bedrading: echter niets aangetroffen
- rem achterlicht: ??
- via het ruit:???
- of iets anders

Omdat deze lekkage mij nooit eerder is opgevallen en deze een vochtig klimaat schept, zou ik graag willen horen of jullie dit ook hebben of verholpen hebben.

PS: waterlekkage in mijn interieur is geen sprake!

Bij voorbaat dank.

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij is je slangetje van de achterruitsproeier los geschoten. Dat heb ik een keertje gehad met mijn Fabia I combi. De garage heeft het toen voor mij gemaakt en daarna is het nooit meer voorgekomen.

Monteurtje

Forumguru
Acherklepbekleding eraf halen in de kofferbak gaan zitten en iemand anders met een tuinslang de auto nat maken.

EdK

Forumguru
Acherklepbekleding eraf halen in de kofferbak gaan zitten en iemand anders met een tuinslang de auto nat maken.

Of in kofferbak gaan zitten en je vrouw / vriend(in) laten rijden naar de wasstraat en daar goedkoopste pakketje nemen en kijken waar water vandaan komt.
TIP: Niet halverwege de wasstraat de klep opendoen, ben je namelijk zelf ook nat !! :tongue:

corsaar

Senior Member
Of in kofferbak gaan zitten en je vrouw / vriend(in) laten rijden naar de wasstraat en daar goedkoopste pakketje nemen en kijken waar water vandaan komt.
Nee niet het goedkoopste pakketje onderkant reinigen er bij !
En je vrouw/vriendin in de kofferbak motor uit.

Ted

Forumguru
Opgelost!!!

Na een intense risico analyse bleken de twee centreerblokjes op de achterklep de boosdoener te zijn. Deze zijn naast de schroefverbinding voorzien van twee nokjes die in open uitsparingen van de klep vallen. Daarnaast hebben de zwarte kunststof blokjes aan de onderkant uitstekende onderdelen nummers hetgeen een capillair geeft van circa 0,01mm. Indien de auto een klein beetje dwars hellend staat dan kan een straaltjes water tegen het blokje aankomen, met gevolg dat deze langs capillaire weg zijn weg vindt binnen in de klep en daar verzamelt. Indien je de klep opent krijg je net een straaltje uit de stootrubber(s).

Correctiece actie:
Beide de kunststof centreerblokjes aan de onderkant voorzien van vloeibare pakking en voilá het probleem is opgelost!!

Dus een probleem enerzijds die op toevalliheid berust van de waterstroom en anderzijds een designfoutje, ofschoon de afwatering hiervoor dienst doet.

Dus in principe heeft ieder Fabia I dit probleem echter bij mij is het ook pas na 7 jaar pas storend opgevallen.

Bovenaan Onderaan