Achterklep ontgrendelt niet meer

Hoi allemaal! Al ruim 11 jaar ben ik met veel plezier eigenaar van mijn Fabia I combi uit 2007.

Al een tijdje vernam ik dat dit onderdeel minder werd (slechter sluiten), maar sinds vanmiddag ontgrendelt de kofferbakklep niet meer. Het linker heveltje gaat net niet ver genoeg door om de achterklep te ontgrendelen. Moet iopnu op zoek naar een heel nieuw/gebruikt ontgrendelingsmechaniek of kan ik dit nog (laten) repareren?

Alvast bedankt voor het meedenken

Groetjes,
Irene

Bijlagen

• 20240804_234105.jpg
    20240804_234105.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 15
Hi! Ah ja toch wel heh. Motortje doet het wel, maar blijkbaar niet krachtig genoeg meer. Is het een specifiek onderdeel of de hele unit?

Ik kwam al wel eens op dit forum en had ook al een account, waarvan ik het wachtwoord niet meer wist haha. Tot nu toe kon ik vinden wat ik zocht. Maar de frequentie valt mee, het is een super goede, fijne en betrouwbare auto!

Over mijn Faab:

Deze blauwe Faab in 2013 gekocht met 104000 op de teller. Inmiddels 229000 op de teller. Naast reguliere slijtage fietst hij elk jaar weer goed door de APK. Nog maar weinig aan vervangen en dus origineel. Nog nooit zo'n betrouwbare auto gehad.

Afgelopen april ben ik van achteren aangereden door een VW T5. Achterkant van de Faab behoorlijk kapot. Economisch totallos. Hij moest weer rechtgetrokken worden, nieuwe bumper, nieuwe achterklep en nieuwe trekhaak. Doordat ik zo zuinig op de Faab ben, kreeg ik genoeg uitgekeerd om de reparatie te laten doen. Eigen geld bijleggen had ik anders ook gedaan. Hij is weer als nieuw!

Hakar

Donateur
Aha, zie het nu al lang aangemeld, maar nu eerste post gedaan.
Wanneer je de 2 laatste alinea's plaatst in een topic in de categorie meet en greet ( zie groene link in mijn vorige bericht) weet een ieder dat je geen nieuw lid bent zoals onder je profiel wordt aangegeven.

Ik had vorig jaar volgens mij exact hetzelfde, zie de groene link hieronder
Link kofferklep wil niet open
Dat topic zit nog een link van filmpje in.

Update: nadat mijn man in de kofferbak lag en ik aan de buitenkant stond om naar de storing te kijken, ben ik zelf ook even in de kofferbak gekropen. Het heveltje dat het palletje van de achterklep zelf beweegt leek toch wat verbogen. Even wat recht getikt en hoppa, alles werkt weer naar behoren!

Hakar

Donateur
Kan, dat het beugeltje een beetje verbogen is.
Indien dit gebeurt is er een aanleiding, en datis dat er iets tegenaan gekomen is.
Beugeltje is af fabriek sowieso iets gebogen.
Let de komende tijd even op of je merkt dat de klep de ene keer iets hakerig ontgrendeld en de andere keer niet.
Mocht zich dit voordoen, is dit een voorbode dat het motortje toch op zijn einde is.

Ik heb na de aanrijding een nieuwe (z.g.a.n. gebruikte) achterklep gekregen. Wellicht zit daar een probleem. Ik hou het in de gaten. Een nieuw motortje cq nieuwe unit plaatsen kan altijd nog als het toch weer mis gaat.

Bedankt voor alle tips! Super bruikbaar!

Hakar

Donateur
Ik was even voorbijgegaan aan de aanrijding.
Is de reparatie door een bedrijf gedaan?
Het kan ook zijn dat de uitlijning van de slotplaat met beugel en het slot in de kofferklep niet helemaal okidoki is.
De uitlijning gebeurt met de slotplaat op de achterdorpel.

Bovenaan Onderaan