Achterlicht werkt plots niet

Hoi Vraagje
Ik word er gister op gewezen dat bestuurders kant achterlicht het niet deet
Dus ik vanmorgen lampje vervangen doen deet nogaal niks dus ander lampje geprobeerd ook.zonder suc6
Lamp unit gewisseld met met bijrijders daarin deet ie het wel dus gok.ik.iets met de bedrading

Toen zag ik.dat er 1 stekkertje los hing geen idee waar deze op.moet ( foto voeg ik.bij)
Wie kan me advies geven waar ik het moet.zoeken??
Alvast dank

Bijlagen

• 20250328_121941.jpg
    20250328_121941.jpg
    852,3 KB · Weergaven: 17

EdK

Forumguru
Bij een stekker verbinding heb je in algemeen een inkomende draad en een uitgaande draad.
Dus is even kijken of je in stekker een ingaande of uitgaande mist met dan ook nog eens dezelfde kleur !?

• Leuk
Waarderingen: CDO
Stekker hangt al los sinds we de auto hebben (jaar) en lampen hebben het altijd goed gedaan dus vermoed niet iets met dat losse stekkertje

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb vóór 2007 ook een Fabia1 gereden en ik weet het dus niet meer zeker, maar waren die achterlichten niet apart van elkaar gezekerd? Dan zou er dus 1 zekering kapot kunnen zijn. Even in het manual kijken welke het is en deze doormeten (visuele check geeft onvoldoende zekerheid).

EdK

Forumguru
Tsja maar dat is allemaal visueel
Dus maw pak een universeel meter en ga meten !
Heb ik wel 12V op die lamp die binnen komt ?
Zo ja dan is de zekering heel en komt er dus wel 12V tot de lamp dus is er een slechte massadraad of de lampfitting is rot....
rotte massadraad kun je dan weer controleren door een draad aan massa punt te leggen en tegen de massa van de lamp te houden.
Gaat lamp dan wel branden dan weet je zeker dat je een rotte massa draad hebt

Maw meten is weten !!

Canon-Eye

Forumguru
Da's ook maar een naampje, hè...
"Parkeerlicht" betekent dat het stadslicht-voor en het achterlicht aan één kant samen branden, wordt ingeschakeld indien je bij contact-uit de richtingaanwijzerhendel op linksaf c.q. op rechtsaf zet. Dat achterlicht en het stads-/standlicht-voor hebben dus een dubbelfunctie. Zal ook de (een) achterliggende reden kunnen zijn om ze apart af te zekeren.

Tjah geen idee zal vast een reden hebben
Maargoed was dus die zekering waardoor dagrij en achterlicht links het niet dezen
Was al bang dat het in de bekabeling zat
Scheelt weer

Hakar

Donateur
Roept bij mij de vraag op of je kortgeleden net voor je er op gewezen werd een aanhanger stekker aangesloten hebt gehad op de contactdoos van je de auto.
Nog iets anders wat ik me afvraag, kreeg je geen melding in je dashboard van een kapot lampje?

Beide dingen kwamen bij mij wel eens (vaker dan me lief was) voor.
Aanhanger stekker aansluiten, links achter kapot met melding in dashboard.

Is uiteindelijk niet meer voorgekomen nadat ik het massapunt op de carrosserie in de auto op de juiste plek en de juiste manier heb aangesloten.
Heb hier ooit eens een topic van gemaakt.

Krijg er genoeg meldingen van auto is van 2005 heb die optie niet op de auto en nee geen aanhanger aan gekoppeld geweest laatste paar maanden

Hakar

Donateur
De onze is ook van 2005, en heeft die optie dus wel.
Reageert op achter en voor verlichting.
Defecte knipperlampjes doet ie nog ouderwets door een versneld klikgeluid van het relais te laten horen.

Bovenaan Onderaan