Achterluidsprekers monteren

R.Heikamp

Forumguru
Goedendag,

Ik wil graag achterluidsprekers monteren in mijn fabia sedan heeft iemand een handleiding hoe ik de bekleding in de kofferbak weg moet halen ? het is een sedan dus geen combi of hatchbak

elephtera

Forumguru
Bij toeval heb ik gister voor onze F1C gekeken, want ook wij willen boxjes achter.
We hebben een deel van de bekleding los gehaald. In de combi was dat een paar schroeven en een klik vast/breek los systeem.
Ik denk dat ik het zonder handleiding nog wel zou kunnen plaatsen, ik zag niet echt moeilijkheden.

EdK

Forumguru
Wel als jullie over standaard speakers praten in de ovalen gaten bij achterbank / kofferbank dan zou ik je aanraden er mee te stoppen.
Effect is nihil nada nul komma nul.
Heb verleden ook een Fabia 1 gereden en ook die speakers ingebouwd en achteraf was het gewoon zonde van den tijd omdat de speakers die er al in kunnen kwalitatief zo tegenvallen dat het meer tweaters zijn dan speakers

Bakkertje

Forumguru
Heeft een Fabia Sedan geen hoedenplank? Daar zou ik eerder iets in maken.
Zoals edk al schrijft, verwacht geen wonderen van de kleine ovaaltjes aan de zijkant. Vroeger in mijn Golf II dergelijke kleine ovale speakers ingebouwd van RCF en dat was leuk voor de ruimtelijke vulling maar meer ook niet. Daar heb ik destijds het laag ook nog eens van weggefilterd anders raakte de boel direct overstuurt.
Het is best wel wat werk om kabels te trekken en de boel aan te sluiten, je zou dan beter iets op je hoedenplank kunnen monteren. Of in de achterportieren? (daar gaan toch gewoon 16,5 cm speakers in?)

Kiswum

Forumguru
Ik snap de negativiteit van achterspeakers nooit echt goed, ik zie dat wel vaker ;)
Welk merk hebben jullie gekozen voor de speakers achterin? Vaak worden standaard speakers van Sony of Pioneer gebruikt en dat zijn niet de beste merken voor autospeakers.

Ik weet niet waar de speakers zitten van de sedan, maar bij de hb kon je ze in de portieren, maar ook achterin naast de hoedenplank monteren, de bekleding boven de ophanging zaten vast met klipjes die je zeer makkelijk kan verwijderen, het kan helpen om de achterbank naar voren te kantelen.
De 2 weg Focal speakers die ik achterin heb geplaatst, pastte precies (op 1 van de 4 schroeven na), volgens mij waren toen 7cm speakers. Door speakers achterin te plaatsen hoef je het geluid niet zo hard te zetten om passagiers te laten mee genieten van de muziek. Als je de faders goed afstelt dan krijg je ook een lekker vol geluid (= is niet perse hard).
Voor zo'n 125 euro heb je goede speakers voor achterin de auto, als je geluk hebt, dan liggen er al kabels, zo niet dan wordt het wellicht wel een klus om kabels van voor naar achteren te trekken). Dit zou kunnen betekenen dat je een kleine versterker moet gebruiken en dan ben je wel even zoet.
Stroomkabel van de accu naar de versterker en een massa kabel van de versterker naar het frame van de auto. Verder zou je 2 kabels moeten doorvoeren van de versterker naar de 2 speakers. Hierbij moet je voor een kleine Focal versterker + bekabeling denken aan zo'n 200 euro.

Bakkertje

Forumguru
@kiswum, ik geloof niet dat Edk en ikzelf negatief zijn over luidsprekers achterin, het is meer de afweging tussen het benodigde werk en de opbrengst waarvoor we willen waarschuwen.
Verder begrijp ik de relatie tussen het aanleggen van kabels en het plaatsen van een versterker niet zo goed. Ik neem aan dat de TS momenteel geen luidsprekers achter heeft, dus kabels naar voren trekken en aansluiten op de radio zou afdoende moeten zijn. Om nu te gaan adviseren om een complete versterker + bijbehorende bekabeling aan te leggen lijkt me een beetje het doel voorbij te schieten. Je vergeet bijvoorbeeld ook dat de radio in kwestie (we weten niet eens wat voor een dat is) wel in staat is om een versteker aan te sturen. Anders zou de TS ook nog moeten kijken naar een high - low converter, of op zoek moeten naar een versterker met hoog ingang.

Focal maakt inderdaad mooie spullen, ik weet alleen niet of dat aansluit bij de smaak van de TS en het budget (129 euro kan best een aardig bedrag zijn als je alleen maar wat vulling wilt achterin).

Kortom beste R.Heikamp wat wil je precies bereiken met het plaatsen van de luidsprekers achterin en wat is het budget waarbinnen je aan het zoeken bent?

• Leuk
Waarderingen: EdK

turboturbo

Forumguru
Ik weet niet waar de speakers zitten van de sedan, maar bij de hb kon je ze in de portieren, maar ook achterin naast de hoedenplank monteren, de bekleding boven de ophanging zaten vast met klipjes die je zeer makkelijk kan verwijderen, het kan helpen om de achterbank naar voren te kantelen.
Niet helemaal correct, volgens mij!

Bij de combi kun je achterin speakers in de deuren plaatsen, bij de hatchback niet. Daar is alleen ruimte voor 2 tweeters. Er is idd wel naast de hoedenplank ruimte voor 2 kleine speakers bij een hatchback. Zou me niet verbazen dat het bij een sedan hetzelfde is.

Bij mijn hatchback heeft een vorige eigenaar een plank direcht onderaan de hoedenplank gemaakt, daarin 2 gaten gefreesd waar 2 ovale speakers zitten en 2 frequentiefilters. Beide zitten direct aangesloten op de eindversterker die ook in de kofferbak gemonteerd zit (tegen de zitting van de achterbank aan) Al met al 'zonde' van de ruimte in de kofferbak die ik er nu aan kwijt ben, maar het geeft wel een lekker geluidje.
En je ziet er van buitenaf niets van (bij gesloten klep) omdat de bekleding op de hoedenplank gewoon 'over' die gaten met speakers zit. Best netjes dus.:jaja:

Kiswum

Forumguru
@Bakkertje, uiteraard kun je er inderdaad ook voor kiezen om extra kabels vanaf de radio/iso stekker naar de achter speakers te trekken. Deze optie was ik inderdaad vergeten te noemen, my bad ;)
@turboturbo, je hebt gelijk, er passen in de hb alleen tweeters achterin, maar dat is denk ik niet aan te raden omdat deze te dicht bij het gehoor van de bestuurder/bijrijder zitten. De kosten om een dergelijk composetje aan te schaffen was dan wellicht echt zonde geweest.
Hoedenplank speakers vind ik altijd zonde, voooral als je regelmatig spullen moet vervoeren (Ikea stuff). Bij ons ging de hond weleens achterin de auto en dan moest de hoedenplank er uit en dus ook de evt. speakers. Bij een Sedan zal dat probleem minder groot zijn doordat je toch niet snel de hoogte in kan.
Dat de vorige bestuurder het netjes heeft afgewerkt is zeker een pluspunt.

R.Heikamp

Forumguru
ik wil speakers monteren op de de originele plaats omdat ik het simpelweg niet handig lijkt in de hoedenplank die ik overigens wel heb maar met een stalen plaat eronder (sedan he) en het liefst zo goedkoop mogelijk met een beetje goed geluid liefst standaard speakers wat voor type zijn dat?

als radio heb ik geen originele maar een aftermarket Pioneer klik!

Bekabeling ligt er overigens niet althans bij het aansluiten van de radio zag ik dat er in de connector alleen kabels zaten voor de voor speakers.

Bakkertje

Forumguru
De standaard speakers voor een Fabia Sedan staan in de accessoirelijst onder artikelnummer ABT 310 001. In die lijst wordt onderscheid gemaakt tussen de Hatchback en de Sedan, wat me doet vermoeden dat er afwijkende luidsprekers gemonteerd kunnen/moeten worden voor de verschillende carrosserievarianten.

Daarvan kan ik verder weinig terugvinden, weet je wel of er een ronde of een ovale luidspreker zit?
Op http://www.pioneer.eu/eur/products/car_accessories/Skoda/Fabia/09_1999/speakers.html kun je de luidsprekers vinden die passen (even bovenin in het pulldown menu-tje de juiste plek kiezen. Maarrrrrr volgens mij is dat voor de hatchback/combi en dus niet voor de sedan.

Bovenaan Onderaan