Achterremmen lopen warm.

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de temperatuur van de achterremmen.
Ik heb mijn remmen rondom vervangen nieuwe blokken en schijfen. Achter lopen de wielen vrij rond als ik deze een slinger geef maar je hoort nog wel de blokken tegen de schijfen schuren.
Als ik vervolgens een rondje rijd (15km) zijn de schijfen achter redelijk warm, ik schat ongeveer 50 tot 70 graden. Voor zijn de schijfen dan gewoon koud. Ik heb de handrem al terug gesteld zodat de kabel voldoende ruimte heeft met de stelmogelijkheid achter de asbak in het middenconsole. Dit had wel effect maar nog steeds zijn de shijfen warm, na een stukje rijden.
Door de constructie van de remklauwen achter worden deze niet echt van de schijf losgetrokken, er zit geen veer op die de blokken van de schijf trekt waardoor deze helemaal los komen. Dus het kan ook zijn dat dit zo hoort. Heeft iemand hier ervaring mee of is het normaal dat de schijfen warm zijn.

Bedankt alvast,
Alex,
 

Ronnie

Forumguru
Heb je bij inbouw van de achterremblokken wel de handrem in de remklauw teruggesteld?
Normaal hoef je n.l. aan de kabel niets af te stellen.
 
Hoi Ronnie,

Ja de achterremmen zijn volledig terugesteld dmv een haakse slijper sleutel en lijmklem. De blokken waren helemaal op er zat nog ongeveer 1 mm voering op. En dat is wel begrijpelijk na 160000km met dezelfde remmem.
Ik had de handrem teruggesteld omdat ik zag dat de arm op de remklauw niet helemaal terugkwam tegen zijn eindaanslag als de handrem er af was. Dit was ook te voelen omdat de wielen nog zwaar liepen als ik aan de handrem aantrok en weer loste. Als je vervolgens de arm de laaste mm terug duwde tegen de aanslag liep het wiel vrij. Nadat ik de handrem kabel had bijgesteld liep het wiel wel vrij.

Alex,
 

Noord26

Forumguru
Dat lijkt mij zeer stug. De remmen zijn vervangen en direct na de vervanging ontstaat het probleem. Dat zou erg toevallig zijn als dan een hoofdremcilinder op dat moment heel toevallig de geest aan het geven is.
 
Ik heb ook naagedach over de hoofdrem cylinder. Maar de remmen zijn gekruist. Als er een probleem zou zijn met beide achterremmen zouden ook beide voorremmen niet terug moeten komen aangezien links voor met rechts achter is verbonden en vica versa.
De remolie heb ik ook tegelijkertijd vervangen.
 

Zwapp

Forumguru
Kan het ook niet zo wezen dat door veroudering de cilinder zelf, die in de klauw zit, niet geheel terug veert?
 

jalex_h

Forumguru
Heb hetzelfde gedonder met mijn Touran gehad. Het begon ook na het vervangen van de achterste remblokken. Vooral als ik de handrem eraf gooide en dan eerst achteruit reed, was het bal. Eén keer sloeg de rook zelfs onder de auto uit.
Na eén keer afslepen, nog twee keer terug naar de garage en alles bij elkaar ruim 3 weken in vervangend vervoer gereden te hebben, is uiteindelijk alles wat ook maar iets met de achterremmen te maken had, vervangen. Waarna het probleem over was. De oorzaak heeft de garage niet echt kunnen achterhalen, maar ze vermoedden dat ze bij het vervangen van één van de blokken iets verbogen hebben, waardoor de blokken op het rechter achterwiel niet meer goed terug kwamen.
 

EdK

Forumguru
ga niet zeggen dat het het volgende isMaar in de tijd dat ik nog motorfiets reed en remvloeistof en blokken zelf vervingheb ik geleerd dat voor je de remzuigers die het blok aandrukken tegen de schijf moest schoonmaken van vuil voor je deze terug drukte de remklauw inHeb je dit wel of niet uitgevoerd ?Want kan best zijn dat door het vuil wat er is achtergebleven dat de zuiger na remmen nu niet volledig terug kan en dus blijft aanlopen zoals jij beschrijft !
 
Nou vanmorgen heb ik nog even snel de rechter remklauw vervangen. Dit maakte zeker verschil maar toch loopt de schijfen achter nog warm. De voorremmen hebben een constructie met een veer om de blokken los te trekken van de schijf zodat deze geen contact meer maken en dus ook niet warm lopen. Maar achter zit deze veer er niet op.
Vanmiddag heb ik 500 km gereden naar Bensheim in Duitsland, regelmatig gevoeld aan de as naafen maar deze liepen niet warm. Ik vermoed dan ook dat dit toch normaal is, achter zit namelijk niet een veer die de blokken los trekt van de schijf. De blokken zullen dus altijd contact houden met de schijf wat een klein beetje frictie geeft en dus warmte. Nu ik de remmen heb vervangen controleer ik dit natuurlijk, normaal hou ik de temperatuur niet in de gaten, vooral tijdens mijn vele ritten in Duitsland niet want dan zijn de remmen altijd heet als ik stil sta.

Mijn vader rijd een Golf + met dezelfde ophanging en remmen. Dit weekend als ik weer terug ben uit Duitsland zal ik eens een rondje met die auto rijden om te kijken of deze schijven ook warm worden en het achterwiel verwijderen om te kijken of alles exact hetzelfde zit.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Nou ik ben inmiddels weer terug gekomen uit Duitsland en vanavond moet ik alweer terug. Maar toch al 1200km met de nieuwe remmen gereden. De achter remmen liepen in duitsland wel warm uiteraard door de hogere snelheden. Maar voor werden de schijven niet warm, tenminste als ik niet vol in de remmen ging om de afslag te halen (ik las ergens dat skoda rijdes dezelfde rijstijl hebben als BMW rijders).

Ik heb Zaterdag even met mijn vaders auto gereden (golf 5 plus) die dezelfde remmen heeft als de O2. De remmen voor bleven koud maar achter liepen de schijven ook warm. Dit komt dus gewoon doordat de blokken altijd tegen de schijf aan liggen en niet dmv een veer los worden getrokken van de schijf zoals voor wordt gedaan. Het is voor mij dus onduidelijk waarom er achter geen veer zit. De warmte die in de schijven komt is toch energie verlies en kost brandstof. Bij mij waren achter en voor gelijktijdig versleten, meestal slijt voor sneller dan achter omdat voor harder remt. Doordat de remmen achter altijd een beetje aanlopen slijten ze nu dus gelijktijdig op, mischien is dat het idee er achter.

Alex,
 

Antera

Donateur
nee deze slijten zeker niet gelijktijdig. Dit omdat voor je 70 a 80% van je remvermogen hebt en achter de rest. Daarom slijt eht achter minder. Je wielen worden altijd wel iets warm hoor en nee dit komt niet door de blokken die zo zitten. Dat is al erg lang zo dat er geen plaatjes tussen zitten en dit heeft nooit problemen opgeleverd. Til je auto op en je moet het wiel kunnen draaien zonder dat dit veel weerstand bied. Iets mag wel maar nooit veel. je wiel moet dus ook rustig tot stilstand komen bij een zwier eraan en niet met een schok
 
Bovenaan Onderaan