achterremmen OCTAVIA combi 2005 1900 TDI

jakop

Nieuw lid
Ik ben bezig de remmen van mijn Octavia te vervangen maar dat levert wel wat vragen op.
Bij de geleverde remmen zitten er en ik kan dit het beste omschrijven als een soort geleidingsplaatjes bij, zijn deze noodzakelijk gezien ze zeer moeilijk tussen de remblokken en de houder gaan. Het tweede is het terugduwen van de piston in de remklauw, moet dit draaiend gebeuren, en zo, ja links- of rechtsom.
Indien het allemaal gelukt is moeten deze remmen dan afgesteld worden of gebeurt dit automatisch.
Is het eventueel mogelijk dat ik iemand telefonisch een paar vragen mag stellen, zoja dan zou ik graag met hem of haar in contact komen.

met vriendelijke groet, jacob
 

ertromp

Forumguru
Rechtsom draaiend de zuiger terug stellen.
Beste is een tool te gebruiken zoals de Hazet 4970/6 die ik zelf daarvoor gebruik. Kan best zwaar gaan overigens.
Plaatje gaat piepen tegen en zorgt dat de boel niet aan elkaar vast roest. Goed de bovenkant van de zuiger ontroesten en de binnenkant van de klauw.
Soms kan er nog folie op die plaatjes zitten en die moet je er af halen
Dan op de nodige plekken die contact maken wat keramisch vet smeren.
Klauw weer netjes monteren en nieuwe zelfborgende bouten monteren en op moment vastzetten.
Als je het wiel er op hebt en de andere kant hebt gedaan alvorens te rijden even een paar keer de rem intrappen en klaar
 

jakop

Nieuw lid
Ik heb geprobeerd deze plaatjeds ertussen te krijgen maar dat lukt absoluut niet.
Het andere wiel verwijderd en daar zitten ze ook niet tussen.
Zijn ze werkelijk noodzakelijk.
groeten, Jacob
 

ertromp

Forumguru
Wel ver genoeg terug gesteld? Plaatjes zijn m.i. nodig en niet voor niets. Heb je het pasvlak van zuiger en binnenkant remklauw echt goed schoon/roestvrij gemaakt?
Weet je zeker dat je de juiste remblokken hebt?. Er zijn ook remsystemen op de Octavia die met veren gaan dus je steekt de remblokken met veer in de houder. Dan werkt het dus zonder plaatje. Goed kijken op de klauw wat er op staat daar staat vaak het specifieke type op. Dat kan ook bepalend zijn of het met veertje of met plaatje gemonteerd moet worden.
ATE vind ik zelf altijd aanrader.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik heb eens terug gebladerd in je posts.
Je hebt een VRS uit 2006 en diesel.
Dat is toch een 2.0 TDI?
En je begint je remmenpost over een 1.9 TDI
Ik vraag me werkelijk af welk type remblokken je besteld hebt dus of voor een 1.9TDI of voor een 2.0TDI en voor welk type rem
Allemaal zaken die er toe.doen wil je veilig de weg op kunnen en monteren van zaken die passen bij jouw specifiek type Octavia
 

catch me

Forumguru
VRS kan een geventileerde schijf achter hebben. Dan passen standaard blokken sowieso niet, zijn te dik.
 

jakop

Nieuw lid
beste Ertromp,

Wij hebben twee Octavia combi's, een uit 2006 (2000tdi vrs) deze is van mijn vrouw en ik heb een 1900 tdi uit 2005 en dit is mijn werkauto met trekhaak voor onze situatie noodzakelijk. In Frankrijk betalen wij geen wegenbelasting je betaald voor de tolwegen en dat is het.
Een garage valt nu even buiten ons budget en is hier ook 60km vandaan.
Dus ik moet diet zelf proberen op te lossen. Ik heb een piston terugdraaiset gekocht (CLAS B.LINE OM 8153BL) maar ik krijg de zuiger niet teruggeduwt, is er een manier om de zuiger los te krijgen. Ik heb de oude remblokken vergeleken met de nieuwe en zijn identiek en zijn ook zonder deze plaatjes gemonteerd
 

ertromp

Forumguru
Nogmaals heb je er ook nieuwe veren en borgboutjes bij en heb je jezelf ervan overtuigd dat je de juiste type blokken hebt voor het type zadel wat op je O2 zit?
Je zult het echt met het terugsteltool moeten kunnen doen. Desnoods bij terugdraaien iets de ontluchtingsnippel opendraaien maar dan moet je zeker remvloeistof bijvullen en een slang op de nippel hebben om de remvloeistof iets op te vangen. Let wel dat je de nippel maar heel even iets open zet.
Wanneer zijn de blokken voor het laatst vervangen en wanneer is de remvloeistof ververst.
Heb je überhaupt zelf ooit auto onderhoud gedaan? Besparen op zulke zaken als remblokken of verse remolie is echt een verkeerde.
 

Tees

Donateur
Het remvloeistofreservoir open gezet? Is misschien wel beter dan de ontluchtingsnippel, dan verlies je namelijk geen remvloeistof. Maar de lucht moet wel ergens heen kunnen, en dat kan in een gesloten systeem niet.
 

ertromp

Forumguru
Je remcilinder en de lange leiding(en) zitten er tussen dus terugpersen zal zeer moeizaam gaan met alleen de dop van het reservoir
 

Tees

Donateur
Oh, had dat gelezen als de manier om t te doen. Volgens mij zelfs in Haynes. Was in mijn geval wel de voorremmen (iets kortere leidingen dus), maar terugstellen ging toen prima bij mij.
 

catch me

Forumguru
Met deze set CLAS B.LINE OM 8153BL moet die remzuiger goed terug te draaien zijn, het kan ook zijn dat de zuiger vast zit. Dan gaat 't niet lukken waarschijnlijk en zal je de remklauw moeten vervangen.
Lukt het terug draaien aan de andere kant wel? Wel zorgen dat aan de kant waar t niet lukt dat je die blokkeerd zodat de remzuiger eruit uit kan komen
 
Zijn de remblokken aan beide zijden van de auto evenredig versleten?

Kan best zijn dat de zuiger vast zit en dat dat ook de reden is dat je nu nieuwe remblokken nodig bent.
 
Bovenaan Onderaan