Achterremmen Superb 1.6 tdi Greenline

Superpje

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met het volgende:
Ik heb het idee dat de remmen achter te weinig mee remmen.
De velgen achter blijven bijna volledig vrij van remstof.
Bijna alle Superbs die ik zie rijden hebben de velgen achter schoon, terwijl de voorzijde bijna zwart is.
In het rijgedrag merk ik verder niets.
Bij de dealer word ik teleurstellend afgescheept met een algemeen verhaal over 20% remwerking achter blabla.
En de monteur kon tijdens de proefrit geen afwijkingen voelen.

Iemand hier ervaring mee?
P.s.
Ja ik rijd door.
Zelfs na de vakantie, 3000 km met de caravan bergje op en bergje af, bijna geen remstof.

Noord26

Forumguru
Wat is het probleem precies? De auto remt goed, alleen worden de achterste velgen niet snel genoeg vuil? :rolleyes:

hemi24

Forumguru
Zelfs na de vakantie, 3000 km met de caravan bergje op en bergje af, bijna geen remstof.

Dan functioneert de oplooprem van je caravan blijkbaar prima...

Ik zie het probleem ook niet echt. Zal waarschijnlijk je eerste auto zijn met schijfremmen rondom? Ik ken het niet anders als dat de achtervelgen veel schoner blijven dan de velgen vóór. En dit komt zoals je garage al aan heeft gegeven: meest remkracht wordt aan de voorwielen ontwikkeld.
Misschien moet je een weekje rond gaan rijden met 500kg belading in de kofferbak, dan verneem je snel genoeg of de electronische remkrachtverdeler goed z'n werk doet en kun je ook kijken of de achervelgen vies willen worden.

Trouwens ookal remt de auto achter evenveel als voor, zullen de voorvelgen altijd vuiler worden dan achter!

Superpje

Nieuw lid
Dank voor jullie antwoorden.
Alle voorgaande auto's met schijfremmen achter remden achter beter mee.
Ik denk dat het bij deze Superb niet goed is dat de achterremmen zo weinig meeremmen.
En de enige indicatie die er is, is het weinige remstof.
Opvallend weinig.
En ik denk dat er hierdoor problemen kunnen ontstaan nl:
- Snellere remmenslijtage voorzijde.
- Vastzittende remklauwen achterzijde.
- Piepende remmen achterzijde, doen ze nu al 's morgens.
- Wellicht verglazing remblokken achterzijde.

Deze problemen kunnen voorkomen worden met een betere remwerking achter.

Noord26

Forumguru
De remkrachtverdeling wordt automatisch geregeld. Oftewel hoe de remweg het korste is met verdeling over de voor- en achterremmen.

Je wilt absoluut geen auto hebben die afgesteld is dat hij achter te hard (of in uw optiek, harder als nu) zou remmen als optimaal wordt berekend door de auto zelf. Dat zou namelijk betekenen wanneer er in een bocht stevig geremd moet worden je meteen overstuur of een uitbrekende achterzijde zou krijgen. Je kan wel allerlei argument proberen te verzinnen wat er zou kunnen ontstaan, maar dat is allemaal geoptimaliseerd. Een SuperB is ook relatief aan de voorzijde een stuk zwaarder (behoorlijk onderstuurd) tov menig andere auto. Dat zal er ook mee te maken hebben.

Je kunt je overal druk om maken, maar ik zie het probleem echt niet. Ervaringen hier op het forum en in feite overal laten weinig tot totaal mankementen zien (met hoge km-standen) met de 4tal problemen die op langere duur zouden kunnen optreden,zoals u ze nu aan neemt.

Druk maken zou ik meer doen, als het dan toch moet, over echt belangrijke dingen. Dagelijks sterven er 2 mensen in het verkeer. Stapt u daarom niet meer in de auto of op de fiets? Om maar een kanttekening aan te geven, tov: iets eerder remblokjes moeten laten vervangen omdat een SuperB gewoon voorin relatief zwaar is? Het blijft een geweldige auto, bekijkt u ook de ervaringen van andere die u reeds voor zijn gegaan maar eens. Daarin zal u weinig tot niets terug kunnen vinden qua overmatige slijtage aan de voorremmen of problemen met de achterremmen. ;)

Antera

Donateur
Dit is normaal. Achter mag nooit meer meer remmen dan (nu) nodig is. Dit zorgt voor een zeer instabiele auto en kans op uitbreken.

Ga maar eens motor rijden of brommer en gebruik alleen de achterrem dan zal je merken dat dat niet goed remt. Dit komt ook omdat bij remmen de achterkant lichter word en je achter dus ook niet maximaal kan remmen. Voor remt altijd voor +/- € 75 % van het complete remvermogen en achter remt maar wat bij. Ga je achter meer willen remmen ga je geheid problemen krijgen in bochten of op andere wegen met remmen.

ga motor rijden en je weet precies wat ik bedoel. Als je remt duikt de auto op de voorwielen waardoor deze meer grip krijgen en je dus nog harder kan remmen terwijl achter lichter word en dus minder grip krijgt

andrehj

Forumguru
Heeft iemand ervaring met het volgende:
Ik heb het idee dat de remmen achter te weinig mee remmen.
De velgen achter blijven bijna volledig vrij van remstof.
Bijna alle Superbs die ik zie rijden hebben de velgen achter schoon, terwijl de voorzijde bijna zwart is.
Mijn ervaring is compleet tegengesteld. Het kan er natuurlijk aan liggen dat ik nauwelijks rem (in de afgelopen meetperiode van 13.000 km heb ik geen meetbare slijtage aan remschijven en remblokken kunnen vaststellen), maar bij mij worden de achterwielen net zo zwart als de voorwielen. Ik heb soms zelfs het idee dat de achterste wielen zelfs zwarter worden. Ze blijven in ieder geval zeker niet schoner dan de voorwielen.

hemi24

Forumguru
Gezien de grootte van de installatie, zullen de velgen vóór per definitie vuiler moeten worden lijkt mij?!?

Antera

Donateur
Dat zou kunnen liggen aan de blokken die gebruikt zijn al lijken me deze wel gelijk omdat het een nieuwe auto betreft. Maar is nooit gelijk. weinig remmen zorgt er idd voor dat het gelijk vuil word door vuil op de weg.

Heb ik ook als ik naar duitsland ga dan maakt het ook geen evrschil. Snelweg kmters

paulDS

Nieuw lid
Na 120.000 km nog steeds de originele remblokken. (Ik heb de nieuwe al wel klaar liggen, maar zijn nog niet aan vervanging toe)
De remslijtage vooraan als achteraan is zeer gelijkmatig (wel zitter achteraan kleiner blokken als vooraan, dat is logisch)
De remkracht wordt electronisch gelijkmatig over de 4 wielen verdeeld.
De auto remt geruststellend goed.

Bovenaan Onderaan