Achterruit combi spontaan (?) gesprongen

Wijnand850

Forumguru
Dag forummers,

De afgelopen twee weken was ik op vakantie in Zwitserland, waar me iets merkwaardigs is overkomen. Na het doen van wat boodschappen vond ik de Octavia terug met een volledig verbrijzelde achterruit. Geen inslagpunt, of sporen van inbraak (alles lag ook nog in de auto, en ook de rolhoes was nog uitgetrokken). De ruit zat nog volledig op z'n plek, maar er naar wijzen was voldoende om de eerste stukjes glas op de rolhoes te laten vallen. Opvallend was dat op de vier hoekpunten wel een deel van het glas ontbrak. Ik heb werkelijk geen idee wat hier is gebeurd. Komt het vaker voor dat een achterruit van een O2 Combi spontaan verbrijzeld?

Zo zag 'ie eruit, nadat ik de glasscherven eruit had gehaald (gelukkig was het droog):

ruitschade.jpg

Het verhelpen van de schade is overigens keurig gegaan. Na bellen met de schadelijn van de autoverzekering, werd ik doorgeschakeld met Carglass Nederland, die me weer doorverbond met Carglass Zwitserland. Ondanks dat het zaterdagmiddag was, en ze daar geen 24 uurs service kennen, is er wel direct een afspraak gemaakt voor de maandagochtend. Er zou dan een noodruit worden geplaatst, zodat ze ook meteen de goede ruit konden bestellen.

De noodruit:
noodruit.jpg

De definitieve ruit was er op dinsdag en is er keurig ingezet.

nieuweruit.jpg

Echter, op de foto's is het te zien: de wisser zit er nu verkeerd om op. In plaats van de achterruit wordt nu de kentekenplaat schoon gehouden... Toen ik daar achter kwam had ik geen tijd meer om naar Carglass Sion terug te gaan, dus ik er ben er maar mee naar huis gereden. Is het eenvoudig om die wisser om te zetten, en zo ja, hoe?

Overigens ben ik blij dat ik tegen glasschade ben verzekerd...ik heb m'n jaarpremie riant terug verdiend! Het ruitje koste 899CHF, ofwel zo'n 600 euro! Ik hoefde gelukkig geen cent te betalen :xyxthumbs:

Groet,
Wijnand.

LenK

Forumguru
Dat er nog een rand zit komt door de lijm die er onder zit. Maar wel zeer raar dat voorbij de lijm het glas ook versplinterd is. Had men bij de reparateur geen verklaring.

De ruitewisserarm is er misschien eenvoudig af te halen door hem rechtop te zetten en dan van de as trekken. Als dat niet lukt even onder het kapje kijken, dan zou er ook een bout kunnen zitten die je dan los moet draaien.

Wijnand850

Forumguru
Ik heb bij Carglass Sion niet gevraagd om een verklaring. Die jongens spraken alleen Frans, en die taal beheers ik onvoldoende om een gesprek aan te gaan over ruitbreuk. Toen de ruit er nog helemaal in zat, heb ik 'm goed bekeken op een mogelijk inslagpunt, maar dat was er niet. De ruit is volledig egaal gesprongen, voor zover je daar van kan spreken. Er was ook geen sprake van een "deuk" in de ruit, hij lag er eigenlijk nog keurig in. Behalve dan dat 'ie verbrijzeld was...

Onder het kapje van de wisser zit een moer, die ik er af heb gedraaid. Dan zit de wisser echter nog zo vast, dat ik er niet harder aan durf te trekken. Vermoedelijk zit 'ie nog ergens anders vast.

balen zeg!

maar als je de moer los hebt moet je de wisserarm voorzichtig heen en weer halen, dan komt hij wel los, het asje en de wisserarm zijn conisch, zodra dit aangedraait is geweest en je draait de moer los, dan blijft het armpje op het asje hangen.

succes groeten martijn

Wijnand850

Forumguru
@Martijnmarchal: dank voor de tip! Met wat wrikken schoot 'ie inderdaad los. De wisserarm zit weer zoals 'ie hoort te zitten!

Groet,
Wijnand.

Tachi

Actief lid
Misschien is bij de productie iets niet goed gegaan of je had al lange tijd een minuscule beschadiging. Dan wil gehard glas na verloop van tijd spontaan springen. Kun je niets aan doen.

blokj

Nieuw lid
Wijnand,

Ik zie dat de auto op grind/kiezels staat. Misschien is het mogelijk geweest dat er via een passerende auto een steentje gesprongen is tegen jouw achterruit. Door de kleine steen zal je geen impact zien op je ruit, zeker niet omdat deze door de druk in duizenden stukjes springt.

mvg,
Joost

Br3cht

Actief lid
dan zouden er ook puntjes op het kofferdeksel moeten zijn
(weet niet of de ts dit al heeft vermeld)

Wijnand850

Forumguru
@Blokj en Br3cht:

de foto is weliswaar op grind gemaakt (terrein voor Carglass Sion), maar daar is de schade niet ontstaan. Dat was in een parkeergarage in Sion, maar het was daar zo donker dat ik geen goede foto's kon maken. De achterklep zelf is onbeschadigd.

Groet,
Wijnand.

Wijnand850

Forumguru
Ja, maar het openen van de achterklep ging wel altijd "met beleid". En ook op de plaats waar de ruit de box raakt was geen beschadiging zichtbaar. Overigens heb ik afgelopen zomer drie weken rondgereden in Karinthie met die box op het dak en toen is het ook goed gegaan. Waarom het nu dan ineens mis gaat begrijp ik niet. Maar eerlijk gezegd heb ik zelf ook het vermoeden dat die box wel eens een oorzaak zou kunnen zijn. Ik krijg 'm echter met geen mogelijkheid verder naar voren.

Groet,
Wijnand.

LenK

Forumguru
Het raakvlak als de ruit tegen de box komt is toch groot genoeg om geen schade te veroorzaken.

Sarrod

Lid
Een achterruit is van gehard (of beter thermisch voorgespannen) glas. Bij het harden wordt glas in een oven verhit en daarna in zeer korte tijd afgekoeld. Hierdoor worden als het ware spanningen in het glas ingevroren. Dit heeft een aantal voordelen; ten eerste wordt de weerstand tegen buigbelasting sterk vergroot (het glas wordt dus niet harder, derhalve is de term gehard glas misleidend). Daarnaast valt gehard glas bij breuk in duizenden 'brokjes' uiteen, in plaats van in grote scherven (vandaar dat gehard glas tot veiligheidsglas gerekend wordt).

Keerzijde van dit alles is echter dat gehard glas soms door de ingebrachte spanningen spontaan breekt. Inherent aan het productieproces helaas. Het kan natuurlijk ook je dakkoffer geweest zijn, maar een spontane breuk is helemaal niet zo ondenkbaar als het misschien lijkt.

Jee13

Forumguru
bij een aantal passats is dit een bekend probleem geweest

werden toen op kosten van pon vervangen

BlondeLeffe

Nieuw lid
Euhm... kan het misschien ook niet gewoon vandalisme zijn, of een "ongelukje" van spelende kinderen? Lijkt me ook een aannemelijke oorzaak.

Wijnand850

Forumguru
Niets is onmogelijk, maar ik vind het dan vreemd vinden dat er geen enkel inslagpunt of deukje in de ruit te zien was. De eerste foto is gemaakt toen ik de ruit er al uit "geschept" had, toen ik 'm aantrof zat de ruit er nog in zijn geheel in.

Constant

Erelid
Kunnen temperatuurverschillen nog een rol hebben gespeeld? 2 weken terug was het 's nachts nog aardig beneden nul in de alpenregio en overdag richting de 15 graden. Kan de fatale breuk geven als er al een zwakheid in de ruit zit.

Wijnand850

Forumguru
Nee, in het dorp (1200m) was het ongeveer een graad of 8, en daar stond de auto in een gesloten garage geparkeerd. Bij de ruitbreuk stond de auto in een parkeergarage (800m) waar het een graad of 15-16 was. Vorst hebben we er niet gehad, alleen op de piste, maar op die hoogte is de auto niet geweest.

MarijntjeTDI

Actief lid
Vandaag onder het rijden gebeurde het bij mijn vrouw ook dat de ruit kapot sprong, er waren geen passerende auto's of vrachtauto.
Ze reed om en nabij dat moment onder een viaduct door (door de schrik wist ze het niet zeker), hoorde een klap en de ruit was kapot.
Er wordt een noodruit ingezet en maandag of dinsdag komt de nieuwe ruit erin.

Voor alle zekerheid wel aan de politie doorgegeven, je weet nooit of die al meer meldingen binnenhebben.

Wijnand850

Forumguru
Ze zal wel geschrokken zijn! Ben benieuwd of te achterhalen is of er sprake was van spontane ruitbreuk of toch een voorwerp van buitenaf.

Bovenaan Onderaan