Achterruitenwisser doet niets meer...

Zwapp

Forumguru
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen werkt de achterruitenwisser niet meer.
In de winter ging ie soms hakkelend en stotterend en daarna ging het weer normaal, dacht toen dat ie gewoon wat stroef liep, maar nu gebeurd er niks meer.
Ik hoor het relais schakelen en ook de zekering is nog goed, deze verwisseld met een andere voor de zekerheid.

Aangezien ik nu op vakantie ben in het safaripark (apies kijken) kan ik er nog niet veel mee maar ik wil graag van jullie horen of men denkt dat de motor is overleden of dat ik nog wat anders kan doen om hem werkend te krijgen.

Is al met al niet een spoedprobleem maar lastig als de ruit vuil is...

guitar_billy

Senior Member
met een beetje beleid is de hard plastic bekleding van de kofferbak zo los te halen (vergeet niet het dicht-trek-handvat-lijkt-op-hondebot losschroeven en let op dat je geen veerclips verliest), dan kun je de boel eens inspecteren en nameten.

Misschien is een contact gecorrodeerd door lekkage of het kan zijn dat de wissermotor met een sleepcontact is uitgerust, Deze zijn open en willen nog wel eens oxideren en gaan dan hakken en stoten.
Beide zijn schoon te maken.

En dan kan ook nog een draad in de kabelboom van de klep naar de auto stuk gaan (daar waar die scharniert), maar die kans is volgens mij erg klein.

Zwapp

Forumguru
Bedankt voor de tips, bekleding heb ik er al af gehad maar zo op het eerste oog niets raars. Ben nu op vakantie en heb mijn multimeter niet ingepakt dus dat moet thuis gebeuren. Ik had alleen de hoop dat ik met een goude tip nog wat kan met wat mcgyver gereedschap ;)

EdK

Forumguru
lampje en wat draad en eventueel batterij en je hebt een vakantie multimeter

Zwapp

Forumguru
Verstopt? Ff doorprikken, meestal zit er een naaldje bij de lifehammer voor het doorprikken van de sproeiers... of er is een slangetje losgesprongen en loop je je motorruimte te sproeien ;)

Ik zal eens kijken of ik die sproeier kan vinden, volgens mij zit hij in de ruitenwisserarm zelf net zoals voor. lekkage heb ik niet.

Zwapp

Forumguru
Net de brut open getrokken (ben inmiddels weer thuis) en de motor doorgemeten, deze geeft weerstand dus die is nog goed. Toen het mechanisme los gehaald van de motor en deze loos laten draaien, dat werkt!!
Toen heb ik alle delen opnieuw gesmeerd en gangbaar gemaakt. Toen het mechanisme weer in elkaar gezet en waarempel hij draait weer als een zonnetje. Alles weer gemonteerd en dicht gemaakt en de wisser werkt weer als het zou moeten, ben weer een blije hobbiest :-) !!!

Allen bedankt voor het meedenken!

Zwapp

Forumguru
Ben ik ook blij om, nu alleen nog mijn speaker rechtsachter checken want die doet niks meer en geeft een storing in vcds... maar das off topic...

Blackokkie2

Forumguru
Haha, zo heb ik vroeger eens mijn walkman(ding dat cassettebandjes kan afspelen, google voor cassettebandjes a.u.b.) gerepareerd. Het ding speelde te langzaam, uit elkaar gehaald, in elkaar gezet, klein schroefje over(?) en het ding speelde weer als nieuw.

Bovenaan Onderaan