Achterruitverwarming werkt slecht

Sparkie

Forumguru
Vanmorgen na het krabben van de zij- en achterruit (voor lag een doek over) deed ik de achterruitverwarming bij het wegrijden aan. Toen ik een minuut of 10 onderweg was bleek dat er pas een miniem stukje ontdooid was. De verwarming werkt overal wel, alleen veel te langzaam.

Na verloop van tijd gaat het lampje van het knopje waarmee je de verwarming uit. Je zou zeggen dat dat voldoende zou moeten zijn om de hele ruit te ontdooien. Niets is minder waar. Minder dan de helft was ontdooid. Bij aankomst, na ongeveer 40 minuten, was de ruit nog steeds niet geheel doorzichtbaar.

Is dit een probleem die meer mensen herkennen?

Het systeem is volgens mij een grote weerstand waarbij de vrijkomende warmte ervoor zorgt dat de ruit ontdooit. Zou het mogelijk zijn om met een multimeter het systeem door te meten? Zo ja, op welke waarde zou ik dan uit moeten komen?

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik de achterruitverwarming tijdens het krabben van de zijruiten al - tegen dat ik eraan toe ben gaat het dan een stuk makkelijker.

Een complete ijs- of rijplaag wegdooien gaat doorgaans niet in tien minuten - en sowieso wil ik niet met een ondoorzichtige achterruit (of welke andere ruit dan ook) vertrekken...

van_der_P

Senior Member
In deze periode van het jaar gebruiken we wel erg veel stroomverbruikers in de auto en dan kan ik mij voorstellen dat het allemaal iets langzamer gaat.

Antera

Donateur
de achterruit is zo snel inderdaad niet schoon. Deze is ontzettende koud nu met dit weer en de koude wind die er langs gaat met rijden voorspoedigt het niet. Gewoon veel geduld hebben of ruim van te voren al aanzetten

Sparkie

Forumguru
Sorry hoor, maar de verwarming moet toch in staat zijn om de achterruit binnen 10 a 15 minuten schoon te krijgen?

Ik rij al jaren combi's en zo slecht heb ik het nog niet meegemaakt.

Noord26

Forumguru
Als ik in 4 a 5 minuten onze Alto gekrabt heb (die zijruiten zijn niet zo groot..), hoef ik de achterruit niet mee te krabben. Die laat ik aan de achterruitverwarming over en wil ik na 4 a 5 minuten weg rijden hoef ik alleen nog maar 1 keer de achterwisser te gebruiken en schoon. Als het niet in 5 minuten kan (wellicht 10 minuten als het echt koud is), klopt het niet.

Cordoba

Forumguru
De ruit moet na 40 minuten ruimschoots ontdooit zijn, maar onder bepaalde omstandigheden misschien nog wel beslagen. Ik krijg het idee, dat er ergens een overgangsweerstand zit in een stekkeraansluiting of iets dergelijks waardoor er effectief geen 12 Volt, maar bijvoorbeeld maar 8 Volt over de achterruitverwarming staat.

Bij mij is me achterruit met 5~10 min afhankelijk van de kou helemaal ontdooid en dit is gewoon bij een combi.

Wilko

Senior Member
Yep, hier nog een O2 combi waarbij die achterruit binnen de 5 tot 10 minuten helemaal ontdooid is.
De hond moet wel heel erg nat zijn geworden wil de achterruit dan nog van binnen beslagen zijn.

Cordoba

Forumguru
Als een ruit van binnen én van buiten is bevroren heb je sowieso al meer tijd nodig om de boel te ontdooien, als er tijdens het rijden dan sneeuw of hagel valt, dan raakt de ruit daardoor ook veel warmte kwijt, en kan het dus even duren voor de boel echt helder is.

Neptukker

Forumguru
Had dat ook met mijn eerste auto........ je geeft eerst de schuld aan de kou en uiteindelijk (na een paar weken) sta je stil langs de weg omdat de autoverlichting dooft. Wat bleek: dynamo stuk. Gelukkig toen een slooponderdeel kunnen scoren voor 75 gulden maar het zijn dure krengen. Dit zou ook zomaar de oorzaak van jouw probleem kunnen zijn.

MarcoO2

Forumguru
Als ik in 4 a 5 minuten onze Alto gekrabt heb (die zijruiten zijn niet zo groot..), hoef ik de achterruit niet mee te krabben. Die laat ik aan de achterruitverwarming over en wil ik na 4 a 5 minuten weg rijden hoef ik alleen nog maar 1 keer de achterwisser te gebruiken en schoon. Als het niet in 5 minuten kan (wellicht 10 minuten als het echt koud is), klopt het niet.
Exact mijn ervaring bij mijn O2 Combi.

Sparkie

Forumguru
Even gebeld met de dealer. Zij gaan op 20 december kijken wat er aan de hand is, want zij vinden het ook niet normaal.

The bone collector

Senior Member
Ik ervaar hetzelfde probleem (wel met een Felicia), duurt ongeveer ook een half uur alvorens de ruit volledig vrij is. Probleem is dat ik niet weet of het altijd zo was, of niet, heb er verder niet stil bij gestaan. Bij mij zit er een goede accu in, en nog niets gemerkt van een alternator die begint te falen. Terwijl het probleem er toch al wat langer is, dus daar ligt het misschien bij jou ook niet direct aan. Ik ben wel geïnteresseerd in de oplossing.

Cyrus

Actief lid
Zowel bij mijn ex-OII combi als bij mijn huidige OII HB is de achterruit binnen een minuut of 5 ontdooid. Er is ongetwijfeld iets mis met de achterruitverwarming van TS.

Sparkie

Forumguru
Vanmorgen heb ik de achterruitverwarming weer aangezet en jullie snappen het zeker wel; na 5 minuten een geheel ontdooide achterruit.

Helaas wordt het de komende dagen warmer en zal ik de verwarming waarschijnlijk niet meer nodig hebben. Misschien moet ik de afspraak bij de dealer maar even op hold zetten.

Cyrus

Actief lid
Dat zul je altijd zien... Toch zou ik wel even langs de dealer gaan; als er toch iets mis is, kan dat worden verholpen voordat je de verwarming weer echt nodig hebt.

Chatslet

Forumguru
Bij mijn Fabia Greenline is het 's ochtends een kwestie van motor starten, knopje in drukken en tegen de tijd dat ik de voorruit met ruitontdooier heb ingespoten is de achterruit ijsvrij. Pak sneeuw glijd er doorgaans ook zo van af. 5 minuten of meer is dus niet normaal.

Bovenaan Onderaan