Achterruitwisser heeft eigen mening

Kawatheu

Nieuw lid
Heren en dames,

Ik kom op dit forum terecht omdat ik een storing probeer te verhelpen voor een kennis van mij.
Deze man rijd in een Fabia 2 1.2 diesel station uit 2010.
En hij heeft de volgende storing; bij contact aanzetten gaat de wisser van de achterruit spontaan wissen soms snel, maar dit doet hij niet altijd. Lekker makkelijk zoeken. Als de motor is gestart functioneert het allemaal weer zoals het hoort. Ter verduidelijking de schakelaar staat dan op "uit" of "0".
De zekering is er nu tijdelijk uit om verdere problemen te voorkomen.
Ik heb alle +1200 topics van de Fabia 2 door geworsteld maar ben het probleem niet tegen gekomen.
Is dit toch iets wat iemand hier is tegengekomen of heeft meegemaakt? Wellicht in een andere Skoda?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Theu.

Joske

Forumguru
Staat de versnellingsbak in achteruit op dat moment?
Werkt de kofferbakverlichting naar behoren?

Kawatheu

Nieuw lid
Die versnelling vraag had ik verwacht, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Maar denk niet dat dat het probleem is. Hij is nl. erg consequent in zijn ruitenwissers uitzetten bij contact uit.
Zodat ze niet kunnen gaan wissen bij vorst.
Kofferbakverlichting ga ik navragen, maar wat is de mogelijke relatie met dit probleem?

Kawatheu

Nieuw lid
Ik heb het nagevraagd en dit is zijn antwoord: Hij geeft niet 1 slag maar gaat continu heen en weer tot dat je start dan stopt hij weer.
De kofferbak verlichting functioneert normaal. En het maakt niet uit in welke versnelling hij staat of niet.
Als iemand nog ideeën heeft dan hoor ik dat graag.

Cordoba

Forumguru
Continue wissen, lijkt er op te wijzen dat ie niet wist vanwege het 'wissen', maar dat de achterruitensproeier is ingeschakeld (en dan wist ie wel even continue).
Mijn indruk is dat er óf wat fout gaat bij het uitzetten van de achterwisser (mogelijk per ongeluk de sproeifunctie geactiveerd), of dat bij het op contact zetten mogelijk per ongeluk de sproeifunctie achter wordt geactiveerd.

Mijn indruk uit je beschrijving is in elk geval dat het hoogstwaarschijnlijk een bedieningsfout is, en dat er technisch gezien niets fout/kapot is. Het kan natuurlijk dat er een probleem is met de schakelaar voor de achterste wis-was installatie, maar omdat alles verder normaal functioneert (tijdens het rijden) lijkt me dat niet waarschijnlijk.

Joske

Forumguru
Idd, een achterruitenwisser wist niet continu, althans toch niet bij een F1. Maar wel zoals @Cordoba aangeeft bij het sproeien.

Indien dit toch geen bedieningsfout is, zou ik de oorzaak in een slecht contact in de hendel zelf zoeken.
Kan trouwens nadien alles op een normale manier bediend worden? Na het starten van de wagen?

Kawatheu

Nieuw lid
Dank voor de reacties zover.
Ja als de auto is gestart doet alles het verder normaal.
Bij sproeien wist hij toch ook maar 3 of 4 X?
Mijn eigen gedachten gingen ook al naar de schakelaar. Maar ik hoop nog op concrete tips. Maar jullie denken fijn mee en brengen mij ook weer op ideeën.

Antera

Donateur
Ik denk een euvel idd in de schakelaar. Het kan ook zijn dat het motortje niet helemaal lekker is en zijn bein/eindstand niet meer weet maar al met al vind ik het vreemd dat hij het alleen doet bij aanzetten contact en niet bij lopende motor

Kawatheu

Nieuw lid
Ik denk een euvel idd in de schakelaar. Het kan ook zijn dat het motortje niet helemaal lekker is en zijn bein/eindstand niet meer weet maar al met al vind ik het vreemd dat hij het alleen doet bij aanzetten contact en niet bij lopende motor
Dat is ook het probleem wat ik ermee heb. Ik ga binnenkort maar eens zoeken.
Hebben jullie nog leuke (lees; goedkope) adressen waar jullie onderdelen vandaan halen?

Kawatheu

Nieuw lid
Gisteren aan het zoeken geweest. Waarschijnlijk zit er een sluiting in de ruitenwissermotor.
Als er alleen een plus en een massa op de motor worden aangesloten dan gaat hij al wissen.
Van mij mag er een op.

SkodaCriz

Nieuw lid
Heb het zelfde af en toe ... alleen als ik em in zun achteruit zet.. Ook brand er een geel lampje dat er een lampje stuk is van de verlichting o.i.d. Maar kan alleen nog niet vinden welke :tongue:

Bovenaan Onderaan