Achteruitkijkspiegels en vorst??

AdB

Senior Member
Misschien een domme vraag maar ik vraag me het volgende al een tijdje af: Na een rit klappen de achteruitkijkspiegels automatisch naar binnen en na het starten naar buiten. Maar hoe gaat dat straks als het winter is met al die sneeuw en ijs in en tussen het draaimechanisme?? Eerst flink bespuiten met de fles ruitontdooier?

Herman Janssens

Senior Member
Bij mijn fiesta zet ik die optie uit zodra het begint te vriezen. Zal ook wel mogelijk zijn via Columbus en Amundsen, veronderdtel ik?

apacot

Lid
je bedoeld de buitenspiegels toch?
zo ja, die klappen in en uit al 4 jaar lang zonder problemen, zomer en winter.
optie in de o2 is uit te ztten dus zal in de 03 ook zo zijn

Herman Janssens

Senior Member
Uit de handleiding:"Het inklappen van de buitenspiegels kan in het infotainment worden geactiveerd resp. gedeactiveerd Instructieboekje infotainment, hoofdstuk Wageninstellingen (toets CAR)."

ertromp

Forumguru
Bij wintersport omstandigheden, overdag zon en een een opwarmende auto bij lichte vorst, zal er smeltwater ontstaan. In de nacht als het streng vriest -25 graden wordt dan zo gehaald gaat alles vast zitten. Ieder jaar zie ik weer mensen met defecte spiegelmotoren staan. Ik zeg onder extreme omstandigheden zoals veel sneeuw en strenge vorst niet gebruiken.

AdB

Senior Member
Dank voor de reacties! Ik zal kijken bij de instellingen van het infotainment! Gewoon uitzetten dus. :)

CoesDoes

Forumguru
Is inderdaad een hele goeie!
Hoewel ik verwacht dat het in onze kikkerlandjes normaal wel mee zal vallen (uitzonderlijke nachtvorst daar gelaten) is het zeker aan te raden om hier op zijn minst met de wintersport rekening mee te houden!

Gieliovd

Forumguru
Die auto's zijn ontwikkeld voor en door Tsjechen. Daar heb je heel wat meer winter hoor!

Bij mij kan t niet uit. Dan rijden ze ze eraf!

Cordoba

Forumguru
Bij wintersport omstandigheden, overdag zon en een een opwarmende auto bij lichte vorst, zal er smeltwater ontstaan. In de nacht als het streng vriest -25 graden wordt dan zo gehaald gaat alles vast zitten. Ieder jaar zie ik weer mensen met defecte spiegelmotoren staan. Ik zeg onder extreme omstandigheden zoals veel sneeuw en strenge vorst niet gebruiken.

Voor het in-/uitklappen worden bijna altijd de ruitmotoren gebruikt, en niet de normale spiegelverstellingsmotoren. Bij vastgevroren ruiten, schakelen de ruitmotoren ook uit om verbranding van de motor te voorkomen (en na aantal seconden/minuten schakelt ie automatisch weer in). Ik denk (maar weet het niet zeker) dat deze beveiliging ook bij in/uitklappen van de spiegels actief is, dus kapotte motoren zou het niet op moeten leveren, maar spiegels die je niet uit kunt klappen, betekent ook dat je niet mag rijden, dus uitzetten en uitgeklapt laten, is dan wel de juiste optie.

Gieliovd

Forumguru
Er zit speling op de montagepunten. Geef een tikje of duwtje tegen de spiegel, doorbreek het ijslaagje als dat door ijzel zou bestaan, en alles werkt weer. Pak een ruitenontdooier pompflesje.

Beetje vindingrijk mensen. Het kan niet altijd uit.

Barrokok

Actief lid
Ik heb al ruim 4 jaar een auto waarvan de spiegels automatisch inklappen, nog nooit problemen gehad en er in mijn directe omgeving ook nog nooit van gehoord.

Noord26

Forumguru
Diverse gevallen gehad in de garage met defecte spiegels en pano daken tijdens temperaturen onder nul. Sterke afrader om het dan ook te gebruiken.

Fijnste instelling vind ik toch wel als je de AB even in houdt dat het pas geactiveerd wordt. Hierdoor houdt je controle.

Bovenaan Onderaan