Achteruitrij camera installeren (Sedan)

Goedemorgen,

Wij zijn nieuw hier op het forum; wij hebben sinds zaterdag onze 1e Skoda gekocht. Een Superb Sedan uit begin 2009.
Hierin heb ik een aftermarket android autoradio ingebouwd met Apple CarPlay en ondersteuning voor een achteruitrijcamera.

Enkel heb ik nog geen camera en kan ik zo 123 ook niet iets online vinden, wel vind ik camera's voor de Superb III.
Hebben jullie ervaring met een camera of weten jullie waar ik deze kan aanschaffen of laten inbouwen?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :cool:

thumbnail_IMG_0509.jpg thumbnail_IMG_0510.jpg

Eltjo

Forumguru
Gebruik de zoekfunctie van het forum.

Helemaal lastig was het terugplaatsen van het onderste deel van de binnenbekleding van de klep. Dit zou je eigenlijk met 2 man moeten doen en als je niet bijna 2 meter bent zoals ik, op een opstapje om te zien of de clips weer in de gaten vallen.
De connectoren van de camera heb ik toegankelijk gemaakt via het linker lampje in de klep.

De rode draad die samen zit met de videoverbinding heb ik gebruikt als + voedingsdraad voor de camera. De spanning komt van de geschakelde rode radiodraad +, zodat de camera alleen op spanning staat als de radio aan is. De min is de mantel van de videodraad. De CAN bus zet de radio al in achteruitrijcamera modus en zo is het niet nodig van het achteruitrijlicht de spanning te pakken.

Een behoorlijk min-punt; de radio-ontvangst die ook met antenneversterker niet al te best is, wordt verstoord door het op spanning zetten van de camera. Ook toen ik deze testte vanaf de spanningsplug in de kofferbak, stoorde de radio.
@VAG-man: ik neem aan dat jij daar geen last van hebt met jouw Greenyi camera op de Radical?

Zelf heb ik een bedraadde ontgrendelgreep/camera van Aliexpress ingebouwd die prima beeld geeft. Het lastigste was door de klep, langs de dorpels en onder het stuur door naar de radio was makkelijker. Draadloos voegde voor mij dus niet veel toe.
Let er wel even op dat je een gewone camera besteld en niet een camera die op een Admudsen of Columbus radio aangesloten dient te worden. Die zijn sowieso minder te verkrijgen.
Lees ook even mijn opmerkingen in bovenstaand topic aangaande de spanningsvoorziening, misschien werkt dat bij jouw radio ook zo.

Bij een sedan is dat misschien anders, maar je hebt ook camera’s die met een kentekenlampje zijn gecombineerd.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
maar je hebt ook camera’s die met een kentekenlampje zijn gecombineerd.
En je hebt kentekenplaat houders met een ingebouwde camera

En kijk ook even in de meet en greet daar een bericht met wat over jezelf word zeer op prijs gesteld door velen hier.
En vaak word men dan ook hulpvaardiger....

Bovenaan Onderaan