Achteruitrij-Camera

Trucker

Actief lid
Toen ik mijn nissan kocht kon ik kiezen tussen achteruitrij camera en
park distance control ,ik heb een paar keer proef gereden met achteruitrij
camera en ik vond het vrij lastig te zien en je moet voor je kijken terwijl je
achteruitrijd.Ik heb toen gekozen voor de pdc.

OuweHippie

Senior Member
Ik had in een Nissan Tino een camera (zw/w display) en dat beviel me uitstekend. Ik kon daardoor tot op de millimeter precies parkeren.

Het grote voordeel is sowieso dat je het irritante gepiep van een PDC niet hebt en vooral dat er alleen sprake kan zijn van "menselijk falen". Ik hoor nl. nog weleens verhalen van niet goed functionerende PDC's.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, bekend probleem, hoe geavanceerder de techniek, hoe meer menselijk falen. Ken het als "human error" van het vliegongevallen-onderzoek waarmee ik mij ooit bezighield.

Erkens

Lid
Ik hoor nl. nog weleens verhalen van niet goed functionerende PDC's.
Dan nog blijft het "menselijk falen", want je moet altijd je spiegels nog blijven gebruiken. (staat ook op het display dat je de weg moet controleren).

corsaar

Senior Member
Pdc is visueel het gepiep kan je uitzetten als het je stoort.
Camera is ook visueel, dan zie je mooie bumpers.
Wel in een plat vlak.
De vraag heeft iemand ervaring= nee die ene keer dat ik erachter gezeten heb is geen ervaring. Of het mijn voorkeur heeft? nee.

Trucker

Actief lid
Het voordeel van pdc is dat je in je spiegels kijkt en over je schouders kijkt
bij het achteruitrijden , met camera moet je op het kleine scherm kijken
en inschatten hoeveel ruimte er nog is en de zon of regen en vuil op de camera
heeft ook invloed op je zicht op het scherm.

CaseyBasey

Actief lid
Ik heb geen ervaring met pdc, ook niet met achteruitrijcamera, en kijk nooit achterom bij (in)parkeren. Bij mij volstaan m'n spiegels. Heb ik geleerd tijdens de vrachtwagen opleiding en ben ik altijd zo blijven doen.

wimv

Actief lid
@jvdzwet: ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar hoor uit mijn directe omgeving positieve berichten van gebruikers. Op mijn nieuwe Yeti komt er een te zitten (op de plaats van de kentekenplaat verlichting) en ik verwacht er veel van.
Wim

Constant

Erelid
Ik ben ook wel geinteresseerd in een achteruitrijd camera, want nabij een sloot of greppel heb je niet veel aan goedafgestelde spiegels of pdc (ookal vind ik pdc helemaal top bij parkeren in alle andere situaties).

wimv

Actief lid
@constant: kleine tip: kijk even bij www.carelectro.nl onder het kopje "achteruitrij camera's. Onder custom-fit vind je o.a. voor Skoda een aantal versies. Overigens zijn sommige VW modellen probleemloos in de Skoda in te passen (o.a. Yeti) Succes. Wim.

OuweHippie

Senior Member
Het voordeel van pdc is dat je in je spiegels kijkt en over je schouders kijkt
bij het achteruitrijden , met camera moet je op het kleine scherm kijken
en inschatten hoeveel ruimte er nog is en de zon of regen en vuil op de camera
heeft ook invloed op je zicht op het scherm.
Nou, deze ervaring kan ik helemaal niet onderschrijven met mijn ervaring met een Nissan Tino.

Je hebt bij een goede afstelling een duidelijk beeld wat er achter je auto zit en het manoevreert makkelijker, zon en/of regen of vuil hadden echt geen invloed omdat de camera op goed beschermende plek zit.

Met mijn brakke nek was het ideaal en je kijkt nauwelijks nog over je schouder. Een wedstrijdje schuurparkeren is ook leuk. Wie rijdt het dichtst tegen de schuurmuur. Nou, ik dus. Wel gediskwalificeerd wegens valsspelen omdat ze niet wisten dat ik een camera achterop had. :)

Trucker

Actief lid
Mijn ervaring is ook met een nissan almera tino ,zo zie je maar dat elke
ervaring persoonlijk is en voor iedereen verschillend is.
Ik hou het bij pdc.

Rosinfield

† In Memoriam
Heb nooit zoiets overwogen en vertrouw maar op mijn ogen en coordinatie. Gaat me ook redelijk goed af al zeg ik het zelf. Menig klein gaatje (Amsterdam), waarvan men denkt dat lukt je nooit van zijn leven, kreeg ik hem keurig tussen (zonder iets te raken). Wel heb ik ooit de fout gemaakt te denken dat vliegen me dan ook wel makkelijk af zou gaan (moest vliegcursus doen voor mijn werk). Dat was dus bepaald niet zo, die ene dimensie erbij bleek voor mij funest.

Rene de Wit

Actief lid
Ik heb met beide systemen ervaring met PDC veel en met achteruitrijcamera wel maar 4-5 keer geparkeerd, maar toch.

Mijn ervaring is dat je bij een achteruitrijcamera naar het scherm moet kijken en dat je dan niks meer om je heen ziet.
Dit terwijl PDC een aanvulling is op je visuele waarneming, je kan nl. tegelijkertijd in je spiegels kijken (of achterom) en luisteren naar de signalen van het pdc.

Daarom zou ik dus niet voor een achteruitrijcamera alleen kiezen, omdat deze geen aanvulling is maar een vervanging van het spiegelwerk!

Zelf kon ik al fatsoenlijk file parkeren (jarenlang centrum Maastricht gewoond) en zou zelf niet voor PDC gekozen hebben als extra, maar op mijn huidige wagen die ik van mijn werkgever "gekregen" heb zat het op, en het went heel snel.

Gisteren had ik een leenwagen mee (ook O1 combi) die het niet had en ik reed achteruit en toen miste ik het direct, maw mijn automatische piloot heeft zich dus al ingesteld op deze extra input.

Ik verwacht trouwens straks hetzelfde effect in de S2 met de cornerlights je mist het niet totdat je het hebt gehad ;)

Rosinfield

† In Memoriam
Uiteraard, onze soort beschikt over een enorm adaptatie-vermogen. Nadeel is dan idd als je ineens iets mist waar je inmiddels aan gewend was geraakt. Als je F-16 vliegers die jarenlang alleen dat type hebben gevlogen, ineens weer in een Cessna-tje zet, missen ze ook ineens van alles........

Br3cht

Actief lid
ik verkies een camera.
Als je met een aanhanger zit, kan je alleen tot onder de haak rijden, aanhanger laten zakken en weg.
(een zware aanhanger dat je moeilijk alleen kan verrijden)

voor de rest mensen, leer op je spiegels rijden, ik zie zat mensen die niet kunnen achteruit rijden omdat ze de hoeken van hun auto niet zien
als je in de spiegels rijd zie je deze wel en kan je veel rapper/ makkelijker achterruit rijden
PDC en camera dient enkel om nauwkeurig te rijden/ parkeren.

Bovenaan Onderaan