Achteruitrijcamera Fabia II

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Van het weekend een achteruitrijcamera geinstalleerd in mijn Fabia. Was een beste klus, maar het resultaat is er naar.

Het werkt nog niet helemaal zoals het zou moeten. Zenec systeem staat ingesteld op camera, echter hij laat vrolijk het PDC scherm zien dus moet je handmatig naar de camera toe. Zoek nog even contact met de leverancier.

En gisteravond kwam ik erachter dat als de normale verlichting aangaat (dimlicht) er storing is op het scherm verschijnt. Stadslicht geeft geen storing. Naast de camera zit ledverlichting als vervanging van de originele kentekenplaatverlichting.

Nu krijgt de camera stroom van het achteruitrijlicht. Zowel de min als de plus. Zou de storing een massa probleem zijn?

Hierbij nog een paar foto's.

Scherm.JPG Camera.JPG

Een mooie klus... die nog niet helemaal klaar is.

Oja.. de camera kost nog geen vijftig euro... montagetijd zullen we het maar niet over hebben. Je leert zo wel de auto kennen.

wimv

Actief lid
@ Peter_Octavia: Ik heb op m'n Yeti dezelfde camera maar gekoppeld aan een Pioneer. De originele kentekenplaat verlichting is "verplaatst" naar de binnenkant van het kofferdeksel (met 2 zijdig tape achter de afdekplaat) en daarna gewoon doorverbonden naar het LED lampje van de camera. Hierdoor wordt het canbus systeem niet verstoord en het werkt perfect.

Peter_Octavia

Forumguru
@wimv,

Bedankt. Ga ik in ieder geval ook proberen.

Waar heb jij de voeding van de camera zelf dan aangesloten? Ook op het achteruitrijlicht?

Grt

wimv

Actief lid
@ Peter_Octavia: Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven aangezien ze het ding bij Hegeman (Arnhem) hebben ingebouwd. Ik weet dat ze daar heel veel problemen hebben gehad met een kapot stekkertje en dat ze uiteindelijk een 2e camera hebben moeten bestellen. Ik zie op jouw kentekenplaat ook Hegeman staan. Monteur Maurice van Hegeman Arnhem kan je er waarschijnlijk alles over vertellen. Ik zou zeggen, neem even met hem contact op en laat je informeren. Ik weet nog wel dat er in mijn Yeti een apart onderdeel (los van de camera e.d.) moest worden ingebouwd om alles goed te laten werken. Welk onderdeel weet ik niet maar het had iets met een stuurwielmodule te maken. Ik heb overigens geen multifunctioneel stuurwiel dus dat is niet het criterium. Mogelijk dat jouw "omschakelproblemen" hieraan gerelateerd kunnen zijn. Succes !

Peter_Octavia

Forumguru
@Wimv,

Bedankt voor de hulp tot dusver. Heb in ieder geval weer nieuwe aanknopingspunten die we kunnen proberen.

Heb ook de Zenec inbouwer een mailtje gestuurd. We wachten even af.

Grt.

wimv

Actief lid
@ Peter_Octavia: ik realiseer me opeens dat ik via de Pioneer mijn camera ook constant kan aanzetten om b.v. een caravan/aanhanger in de gaten te kunnen houden of als permanente "achteruitkijk spiegel". De stroom kan dus niet van de achteruitrij verlichting komen.

Ronnie

Forumguru
Misschien toch nog even naar de bedrading kijken? Ik heb op "onze" bedrijfswagens 6 keer een camera installatie gebouwd en deze werken (verschillende merken) allemaal met een constante plus (via contact) en een geschakelde plus via de achteruitrijlampen.
Wanneer je de camera continue wilt laten werken gaat dit via de constante plus, wil je het automatisch bij het achteruitrijden gaat dit via de achteruitrijlampen.
Er zitten op de camera dus 4 draden (met geluid 5 draden), 1x constante plus, 1x geschakelde plus (achteruitrijlampen) 1x video, 1x massa en eventueel 1x geluid.

piair1982

Forumguru
Eventueel alternatief is een led lampje plaatsen met canbus check.
Als een lampje de juiste spanning/ weerstand geeft, zal de lampcheck geen storing zien...

Succes!

remcee

Lid
Ik twijfel al een aanzienlijke tijd om ook zo'n camera-tje te installeren. Op Ebay staan er behoorlijk wat chinese/japanse fabrikanten op. Wat voor een camera-tje hebben jullie erin zitten? High-resolution, of gewoon de goedkoopste die te vinden was?

En hoe ging het kabeltrekken van de achterklep helemaal naar voren naar de Zenec/Pioneer? Daar zie ik zelf namelijk het meest tegen op....

Peter_Octavia

Forumguru
Inmiddels contact gehad met de dealer Hegeman.

De camera aansluiten op een geschakelde plus en die kan ik eenvoudig bij de trekhaak vandaan halen. Het Zenec systeem krijgt via Can-bus signaal voor de achteruitrij camera. Het werkt nu namelijk ook al met de PDC.

Helaas van het weekend weinig tijd om te knutselen.

@remcee,

Kabel trekken moet je gewoon de tijd voor nemen. rustig alles bekijken. Het is in de fabriek ook in elkaar gezet en kan het dus ook uit elkaar. Het meeste is wel allemaal klik systeem, maar verborgen schroeven komen ook voor. Mijn kabel naar het Zenec systeem loopt over het plafond naar voor toe en vervolgens via de A-stijl naar beneden.

Mijn camera was niet de duurste. Zit bijvoorbeeld geen nachtzicht op. Ik vind de beeld kwaliteit goed. Heb natuurlijk geen ervaring met andere.

Grt.

Peter

Peter_Octavia

Forumguru
Inmiddels weer tijd gehad om te knutselen.

Stroom nu van een geschakelde plus afgehaald bij de trekhaak. Massa op de carrosserie van de auto.
Nu heb ik geen storing meer in het beeldscherm bij ingeschakelde dimlicht. Tevens kan ik nu ook rijdend de camera inschakelen.

Morgenavond nog even naar de leverancier van het Zenec systeem. Wordt even de software opnieuw geïnstalleerd.

Grt

Peter

@Peter_Octavia

Hoi,

Ik zag dat u een Zenec ingebouwd hebt in u Fabia 2 hebt/had.

Ik heb ook een fabia combi van 2009, met een ESX navigatie systeem, maar er zijn wat zaken die ik niet opgelost krijg, zoals de MaxiDot waar ik niets van info meer op heb.

Wat habt u van optie? PDC zag ik al, heb je stuurbediening?

Mvg

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Inderdaad de Zenec zit er nog steeds in naar alle tevredenheid.

De auto ook voorzien van PDC en stuurbediening wat 100% functioneert.

Ook weergave maxidot werkt. Echter alleen al er een route loopt.

Grt.

Hoe oud is je wagen? Mijn is van 2009 ook met PDC en maxidot, maar heb niets van info in het bovenste deel van de maxidot.

Peter_Octavia

Forumguru
Auto is van maart 2011.

Jij hebt het model voor de facelift. Hier zal het probleem liggen.

Heb jij echt wel volledig maxidot? omdat je praat over bovenste deel.

Voeg even een foto erbij zoals de mijne eruit ziet.

Bijlagen

• weergave maxidot.JPG
    weergave maxidot.JPG
    254 KB · Weergaven: 32
@Peter_Octavia

Ik heb inderdaad iets anders, ik heb maxidot, zeker weten. Ik heb volgens mij een Fabia II, weet niet of het voor of na facelift is, wat zijn zoal de verschillen dan ?

Mvg

Bovenaan Onderaan