Achteruitrijlicht defekt - niet lampje - what else

Mijn o3 combi FL heeft het achteruitrijlicht dat niet werkt.
Ik heb het lampje vervangen, gloeilamp p21w, no joy. Het vorige lampje was bij nazicht ook niet defect.
Heeft deze 2 achteruitrijlichten, want ik zie aan de andere kant ook een lampje zitten?

Wat anders kan ikzelf makkelijk nakijken? In het instructieboek vind ik geen specifieke zekering voor dit lampje, al de rest werkt, ook geen melding op bord computer.

Cordoba

Forumguru
Het zou de schakelaar in de versnellingsbak (voor de achteruitrijverlichting kunnen zijn). Als je parkeert in de achteruitversnelling, en auto op contact staat, kun je toch zo kijken of er aan de andere kant wel een achteruitrijlamp brandt? Anders meten of er wel spanning op de fitting voor de achteruitrijlamp staat (ook weer op contact en versnelling in 'R'). Als het de massa zou zijn, zouden er meer lampen aan die kant het niet moeten doen.

Thijs4motion

Forumguru
heb je parkeersensoren, werken deze. zitten nl op dezelfde schakelaar
zitten alle draden nog vast in de stekker van je achterlicht, draadbreuk?
voor de zerkerheid even de stekker van je achterlicht afhalen en kijken of alle contacten nog heel zijn.
zijn de contacten nog schoon

Cordoba

Forumguru
Motor moet draaien, juist?
Met draaiende motor en de versnelling in 'R' moet je behoorlijk hard lopen om te kunnen zien of er een achteruitrijlicht brandt. ;)
En dan maar hopen dat je de auto weer op tijd tot stilstand kunt brengen voor ie ergens tegenaan rijdt. Dat is ook precies de reden dat ik het over 'op contact staan' had, dan heb je geen 2e persoon nodig om te checken.

Parkeersensor en werken.
Kijk later de contacten na, nu is het te warm...
Heb ik normal achteruitrijlicht links en rechts? Momenteel enkel passagierskant lampje vervangen.

Cordoba

Forumguru
Durf ik niet te zeggen, maar ik dacht dat Skoda nog steeds 2 achteruitrijlampen heeft, waar bijvoorbeeld Seat al bij de vorige generatie Leon heeft bezuinigd naar 1 achteruitrijlamp. Als er 1 achteruitrijlamp (linksachter, dus achter bestuurder) brandt, weet je in elk geval zeker dat het probleem in de rechter lampunit zit (contacten, lampje of draadbreuk) maar dat het stuk dat ze delen (zekering, schakelaar enz.) in orde is.

HarrieSkoda

Forumguru
100% twee achteruitrijlichten, namelijk de witte blokjes in jouw armaturen.

Doen ze het allebei (links en rechts) dus niet?!

Dan zou ik inderdaad eerder een sensor verdenken dan een slecht contact.

EdK

Forumguru
Zou hem eens in zijn achteruit zetten en dan eens meten of je wel of geen spanning bij de lamp krijgt....
En ook de zekeringen meten met een universeelmeter.
Visueel controleren zijn er vele al de boot mee ingegaan, lijkt heel maar is stuk

Geen spanning bij de lamp.
Zekeringen zal voor morgen zijn maar zonet aan gedacht dat er nog even garantie opzit, dus morgen afspraak vastleggen.

EdK

Forumguru
Ohhhh je hebt nog garantie, wel dan is het niet zo moeilijk om het op te laten lossen.......

Cordoba

Forumguru
Is ook heel simpel, dit is APK-afkeur dus moet in orde zijn. Zal voor de garage snel opgelost zijn (als een eventueel kapotte achteruitrijschakelaar bij de versnellingsbak tenminste goed toegankelijk is.

Snel opgelost ...
Ter plaatse geweest na telefonisch contact bij een zeer grote Skoda dealer.
Pijnlijke zaak.
Werd eerst naar een andere dealer (concurrent) gestuurd, 10 km verderop, omdat ze geen afspraak vast konden leggen voor september, en daar veel sneller want ze hadden niet veel werk daar, hij had onlangs met hen gesproken...
Ter plaatse : dealer al maanden dicht.
Terug bij dezelfde persoon, afspraak vastgelegd voor September...
Gezien het personnage had ik geen zin om uit te leggen dat ik wist dat het het lampje niet is.
Vraag hem naar een document, want tegen september misschien geen garantie meer (2 jaar met verlenging tot 100.000 km, maar niet zeker of ik niet voorbij de 100.000 km zal zijn).
Kan geen document geven want lampjes zijn geen garantie. Uiteindelijk uitgelegd dat ik gewoon een document wil waar op staat dat ik vandaag een afspraak genomen heb voor achteruitrijlicht dat niet werkt...

Tees

Donateur
Belachelijk dat ze je 3 maanden rond laten rijden met een probleem dat APK afkeur is! Gaan zij ook de boete betalen als je bij een verkeerskeuring eruitgepikt wordt?

Welkom in België. Ben gewoon op de verkeerde persoon gevallen denk ik.
Anderzijds is dit hier geen afkeur.
Het staat op het keuringsbewijs als zijnde zo snel mogelijk te herstellen.
Dus als politie mijn boorddocumenten vraagt zien ze het onmiddelijk ...

Intussen alle zekeringen nagekeken, allemaal OK.
Ga ook eens lampje links vervangen (tot nu toe enkel rechts vervangen), wie weet heb ik rechts bvb. draadbreuk en links lampje stuk ...

hemi24

Forumguru
of wissel de lampjes van links en rechts eens om en kijk of het probleem dan mee verhuist..?

Bovenaan Onderaan