achteruitrijlicht

Goedemiddag iedereen, ik ben hier nieuw, leuk dat dit bestaat, ik ben nog steeds heel blij met mijn feliciaatje lxi 1.3 uit '96. Ik zit met een probleempje, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn achteruitrijlichten doen het niet. De lampebolletjes zijn nog goed, en ik denk niet dat het de zekering is, want volgens het onderhoudsboek gaan de knipperlichten ook via die zekering, en die doen het gewoon. Ik denk dus dat de verlichting niet inschakelt op de versnellingsbak.
Kan iemand mij vertellen hoe en waar ik dat kan zien onder de motorkap en hoe ik dat misschien zelf zou kunnen fiksen?
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je onder de motorkap kijkt zie je aan de rechterkant de versnellingsbak aan de motor zitten. Ongeveer in het midden, aan de voorkant (rijrichting) zie je een soort bolletje met een stekker met 2 draden. Trek de stekker er eens af en verbind de draden in de stekker eens door (b.v. met een paperclip ofzo), dan de auto op contact, wanneer nu de achteruitrijlampen branden is de schakelaar defect. (komt vaak voor)
Mocht de schakelaar niet op die plek zitten heb je een ander type bak, de code hiervan staat voor in het instruktieboekje (3 letter/cijfer code "getriebe") geef deze even door dan kan ik het nakijken.
 
Hoi Ronnie, bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik dat bolletje met stekker inderdaad heb gevonden, alleen komt er volgens mij maar één draad uit dat stekkertje. Kan dat kloppen of zit ik dan toch verkeerd?
 

Ronnie

Forumguru
Als ik mij goed herinner zitten erboven nog een aantal stekkers....., de onderste is alleen een bolletje wat in de bak is geschroefd met daaraan een stekker. Deze stekker moet je tussen duim en wijsvinger een beetje inknijpen en dan eraf trekken.
Er moeten 2 draden uitkomen (misschien zijn ze als een draad gebundeld).
 
Nou, ik heb vandaag nog een keer gekeken, maar ik geloof dat ik het toch niet kan vinden. De code van de versnellingsbak is trouwens L829 volgens het boekje. Ik heb ff paar foto's bijgevoegd, op één van die foto's heb ik een rood cirkeltje gezet om wat ik dacht dat het zou moeten zijn, maar daar komt dus maar 1 draad uit en de aansluiting is hetzelfde als bij mijn achterspeakers.
Zie je kans om adhv deze fotootjes uit te leggen waar ik moet zijn?
 

Bijlagen

  • 160920101160.jpg
    160920101160.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 63
  • 160920101161.jpg
    160920101161.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 52
  • 160920101162.jpg
    160920101162.jpg
    22 KB · Weergaven: 51

Ronnie

Forumguru
Nee, dit is volgens mij de Lambdasonde... Je moet meer naar rechts, op het gladde, ronde gedeelte van de versnellingsbak en dan een beetje aan de onderkant. Het nr. wat je doorgaf is waarschijnlijk het kleurnummer van de auto, het baktypenr. heb ik opgezocht en is M98. Op mijn onderdeelprogramma komen er toch echt 2 draden van de schakelaar..... (de schakelaar verbindt deze door)
 
Gelukt! :cheer:
Als ik die 2 draden verbindt branden de lichten inderdaad.
Maarre, de zwarte draad zat ook helemaal nergens aan vast, die hing gewoon in de lucht. Dat klopt denk ik niet? Ik zag alleen niet echt iets aan dat bolletje waar die aan vast zou moeten.
 

Ronnie

Forumguru
Kijk aan.... Technische tante!! Draadje is waarschijnlijk uit de stekker geknapt/gebroken, dus de volgende uitdaging is het vastsolderen van het draadje!
Edit: het zou ook nog kunnen dat het lipje van de schakelaar is afgeroest, dan zit je aan een nieuwe schakelaar. Kost geloof ik zo'n 15 Euro en kun je er zo indraaien. Schakelaars zijn bij de betere automaterialenzaken te koop, deze zijn bij VW bijna allemaal hetzelfde.
 

EdK

Forumguru
ze houdt echt van der skoda, zo erg dat ze zelf al lekker er aan sleutelt.
Wel lieneke veel succes met het verder verhelpen van je opgeloste storing.
 
Okee, dit is even een typisch gevalletje van "door schade en schande wordt men wijs". Ik dacht slim te zijn door de schakelaar eruit te draaien om deze mee te nemen als voorbeeld naar de automaterialen zaak (want het lipje van het andere stekkertje was er inderdaad afgebroken). Toen liep de olie er dus uit. Dat ding er dus weer opgedraaid, en op google gevonden dat dit normaal is. Maar goed, ik ga zo dus even op zoek naar een nieuwe schakelaar.
Maar er is nu wel een liter olie uitgelopen denk ik. Dat moet dus denk ik wel even bijgevuld worden. Ik kan in het instructieboekje wel vinden welke versnellingsbakolie ik moet hebben, maar waar kan ik dat peil controleren en waar zit de vulopening?
 

Ronnie

Forumguru
Da's niet zo handig...., de vulopening zit aan de andere kant van de bak op ongeveer halve hoogte van de bak,tegen het differentieelhuis.
Het zal een grote inbusschroef zijn, deze opening is dan ook meteen het oliepeil. Als het er langzaam uitloopt zit er genoeg in.
Je kunt nog wel rijden zo, maar niet te ver. Misschien is het verstandiger om het bij te laten vullen want je hebt er speciaal gereedschap voor nodig.(plus een speciaal vulapparaat). Jammer........

Er zit ongeveer 2 ltr. olie in de bak.
 
Ik ga maandag naar m'n vaste monteur om die olie weer bij te laten vullen. Gelukkig heb ik ook een motor (suzuki gs500e), dus kan wel overal heen tot die tijd. Wel jammer dat het niet zelf is gelukt. Maar ach, anders was ik naar hem toegegaan voor de achteruitrijlichten, dus opzich niks verloren. En ik weet nu weer wat meer over m'n auto, dus al met al ben ik niet ontevreden.
In elk geval wel top dat je elke keer zo snel hebt gereageerd!
 

Skodatje

Nieuw lid
Mijn achteruitlichten doen het ook niet

Ik ben voor de A.P.K. geweest en afgekeurd op de acheruitrijlichten van mijn felicia, gelijk de lampjes en zekering gecontroleerd, die waren goed, toen kwam ik op dit bericht.

Ik heb de stekkers (2 stuks) met elkaar doorverbonden, eerst de stekkers en daarna de stekkers incl plug op de bak, maar er gaan nog steeds geen lampen branden.:ahum:

Alvast bedankt voor een reactie!
 

Skodatje

Nieuw lid
Het is een 1.3 50kw (1.3i glxi) van 12-1994 verder heb ik geen bak of motorcode, wel chassisnummer.
 

Ronnie

Forumguru
Helaas heb ik hier geen schema van, ik begin bij 1999......
Maar met een multimeter kom je bij dit soort zaken een heel eind. (meten is weten....)
Maar je moet niet zo maar her en der draden aan elkaar gaan knopen, krijg je geheid problemen van!
VW gebruikt meestal een schakeling, bij deze oudere types, waarbij de plus via de schakelaar aan de massa gelegd wordt.
Succes!
 

Skodatje

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie Ronnie.

Die plug van de achteruitschakeling heb ik denk ik gevonden, zit vanuit de voorkant van de auto rechts onder aan de bak, alleen daarvan heb ik de draden doorverbonden en geen lampen achter (met contact aan en de pook in achteruit)
Ik had in je vorige reacties gelezen over die paperclip.
 
Bovenaan Onderaan