Achteruitrijschakelaar Skoda Fabia Combi

Goedeavond,

Wie weet waar de Achteruitrijschakelaar zit bij een Skoda Fabia 1.4MPI 2002 combi?
Hoop op reacties en eventueel een foto,
had al onder motorkap gekeken en niet zo gauw kunnen vinden.
Lampen zijn niet defect maar toch doen ze het niet.
Alvast bedankt

Groeten Jan
 

Erik_NL

Forumguru
Dag Jan,

een forumlid heeft je al eens gesuggereerd je voor te stellen.
Dat versoepelt de communicatie en kan klik hier
Succes verder ...
 

Monteurtje

Forumguru
Achteruitrijlichtschakelaar zit voorop de bak. Ongeveer onder de accu. Maar even opletten met eruit draaien. Bij sommige versnellingsbakken zit de schakelaar net boven de versnellingsbakolie en sommige in de olie. Met eruit draaien kan er dus olie uitlopen. Oude eruit en nieuwe direct erin. Paar drupjes olie wat er eventueel uitloopt is niet erg. En niet te strak draaien. Want je breekt zo de nieuwe schakelaar af.
 

Joske

Forumguru
ik heb een willekeurige versnellingsbak en een willekeurig 1.4MPI genomen aangezien ik geen motorcode of versnellingsbakcode gekregen heb..

nummer 1 op de foto is de massakabel
nummer 2 op de foto is de schakelaar voor de achteruitrijlampen

S34-0402.png
 

Joske

Forumguru
schakelaar kost iets van een €32 bij je dealer maar zonder exacte motorcode kan ik dit alleen maar gissen natuurlijk ;)

(te vinden in je koffer waar het reservewiel al dan niet ligt, is een sticker te vinden, daar staat de motorcode op)
 

Cordoba

Forumguru
Overigens in aanvulling op Joske: behalve in de kofferbak, zit een identieke sticker ook voorin in het instructieboekje, en als je je kenteken invoert bij een kentekencheck (bijv. bij RDW-site, of de site van Autoweek) krijg je o.a. ook de motorcode te zien.
 

Joske

Forumguru
dan klopt de gegeven prijs en heb je volgens mij deze artikelnummer nodig:

002945415D

MAAR wel verifiëren bij je dealer voor het zekerste ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Ik vervang de schakelaar meestal vanaf de onderkant. Maar daar moet je ongeveer kijken. Nu weet je ongeveer waar die zit. Misschien kun je van bovenaf de schakelaar nu wel zien zitten.
 

Monteurtje

Forumguru
Het plaatje is vanaf de zijkant gemaakt. Vanaf het linker wiel bij wijze van spreken. Ik weet niet wat de grootste maat steeksleutel is die je in je hobbykist heb zitten. Het is maat 22 of 24. Is wel iets wat je zelf kan doen. Als je van bovenaf erbij kan. Anders op de grond liggen en eronder kruipen, linkerkant eventueel opkrikken zodat er wat meer ruimte is.
Ik ben iemand van het gemak. Ik ga niet voor een auto op mijn knieen. Dat is het voordeel van in een garage werken dan heb ik een brug tot mijn beschikking.
 
Heb een paar foto's van de eventuele achter uit rij stekker?
Hoop dat 1 van deze het is? haha
 

Bijlagen

  • 20140727_154623_resized.jpg
    20140727_154623_resized.jpg
    715,1 KB · Weergaven: 97
  • 20140727_154645_resized.jpg
    20140727_154645_resized.jpg
    1 MB · Weergaven: 91
  • 20140727_154713_resized.jpg
    20140727_154713_resized.jpg
    636 KB · Weergaven: 78

Monteurtje

Forumguru
De schakelaar staat op foto 1 en 2. Op foto 3 staan de oliedrukschakelaar en nokkenassensor.
Die grote inbusbout boven de sensor is de olievulplug van de versnellingsbak. Olie staat tot die plug. Als je de sensor eruit draait loopt er dus olie uit. SNEL wisselen dus.
Je kan nu ook testen of het echt de schakelaar is. Stekker losmaken en contacten even doorverbinden. Als je de lampen gaan branden is de schakelaar echt kapot. Moet de auto wel op contact staan.
 
Bedankt monteurtje,
Jahad net de stekker eraf gehaald en goed schoongespoten met wd 40 helaas geen effect achteraf dan.
Door verbinden hoe kan ik dat het makkelijkste doen dan?

Bedankt alvast
 
Bovenaan Onderaan