Actie na het stilleggen van de motor

Gege001

Actief lid
Hallo,

Ik ben niet zo technisch onderlegt in de automaterie en heb onderstaande vraag:

als ik de motor stilleg gebeurt het random dat die dan vervolgens een hele tijd staat te “ronken” en te “blazen” en er een nogal brandachtige geur vanonder de auto vandaan komt.

Wat is dat precies ?

Kan je dit vermijden, want is heel vervelend als je de wagen de garage inrijdt en hij dit begint te doen ...?

Kan iemand dit duiden ?
Btw het betreft een Kodiaq RS, diesel dus...

Thx.

G.
 

SkodaJosh

Senior Member
Dit is de regeneratie van de roetfilter. Als je de motor stillegt terwijl die regeneratie bezig is dan blijft die afkoelen een hele tijd na het stilleggen van de wagen.

Bij de volgende rit, als die lang genoeg is, zal deze weer hervatten.

Je kan het ook merken aan je toerenteller, de motor draait wat sneller bij regeneratie (bij mij net boven 1000 terwijl die normaal net onder 1000 staat)
 
Ja beste is de cyclus niet te onderbreken.. je kunt het idd bij stilstaan horen en zien aan het toerental.. wachten totdat hij zakt (dan is het klaar) of gewoon als in een nette buurt woont de motor gewoon laten draaien en naar binnen gaan ;)

of gewoon een lang stuk rijden.. EGR, roetfilter etc.. ja. Lang leven Diesel :lezen:
 

SkodaJosh

Senior Member
Je kan het verkorten door gewoon stationair de gas onder te houden tot een bepaald toerental. Dat doe ik soms als ik de regeneratie niet wil onderbreken hou ik hem onder tot 2500 toeren voor een minuut ofzo en dan stopt die meestal wel.

Die verbrande geur is soms echt wel niet te harden, zeker in de zomer niet.
 

BigCheese

Forumguru
Toch mooie techniek. Eerst alles netjes opvangen om vervolgens de boel af te fakkelen en alsnog uit te stoten :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan