Actieradius elektrisch

Sinds een maand nu een steel grey PHEV sportline alleen is met volle accu mijn actieradius nooit hoger geweest als 94 km en dat vind ik best weinig, gezien Škoda zelf 123 km claimt. Ik laad de accu op 80% en alleen naar 100% als ik daarna direct weg kan. Weet niet hoeveel invloed dit heeft maar ik begreep dat een accu langere tijd op 100% wegzetten niet goed zou zijn. Maar ondanks dit dus toch maar max 94km. Ben vooral ook benieuwd naar de elektrische actieradius van anderen.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat lijk me best redelijk toch? Die 123 km is een wltp score. In mijn geval (oudere phev) slurpt de verwarming echt veel.
 
Op welke rijmodus rij je? En welke bandenmaat. De sportline heeft een lagere wltp waarde vanwege de grotere bandenmaat. En het maakt ook uit of je de regeneratie op hoog zet. En winter is natuurlijk door de kou minder actieradius dan in de zomer. Maar ik ga het ook bijhouden en zien wat het beste werkt.
 

VanRoyal

Forumguru
123 km haal je alleen in de meest optimale omstandigheden, dat ga je in de praktijk niet halen. Ik ben uitgegaan van zo'n 100 km op volledig EV stand. Het soort ritten (kort, lang) en temperatuur maakt echt enorm veel uit. Ik haal nu ook 'maar' zo'n 85 tot 90 km bij veel korte ritjes. Dit is bijvoorbeeld mijn eerste week:

Screenshot_20241207_170619_Mykoda.jpg

Als ik inzoom op dagen dat ik enkel in EV mode rijd dan zie ik dat het dan eerder 30 kWh/100 km is.
 
Korte ritten op elektrisch maar op een drukke dag wil je dan accu dan ook weer niet helemaal leeg rijden, en dat gaat dan best wel snel. Regeneratie op maximaal en dat vind ik top. De wielen zijn 20” voor de looks en geen idee wat effect hiervan zou zijn. Het is ook natuurlijk ook gewoon een kwestie van wennen en zeker tevreden over de auto. Maar dat was ik zeker ook met mijn vorige sportline.
 

johnboy

Donateur
Ik haalde met 18 inch in de zomer 110 km (100%), nu met koudere weer rond de 85-90 km bij 100% en dat is prima.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Wel zo belangrijk dat het nu een graad of 5-10 is buiten. Accus houden niet van lage temperaturen, en hebben dan beduidend minder capaciteit. Best kans dat je in de lente/zomer dichterbij of boven de 100 km kan halen.
 

EdK

Forumguru
Ik verbaas me elke keer weer dat mensen het vreemd vinden dat in de winter hun accu minder levert en dus de actieradius minder is dan zomers.
Met de brandstofmotor is het niet anders hoor, in zomer doe ik op een liter ook meer dan in de winter tijd...

En die WLTP waarde heeft nooit geklopt !! Bij brandstofmotoren niet en nu ook niet bij de EV voertuigen.
En de reden ? wel daar is genoeg over geschreven hier op forum maar ook verder op het interpret / kranten en auto tijdschriften
 

Captain Hook

Forumguru
Met dien verstande dat het bereik bij een EV, procentueel gezien, veel meer afneemt, bij lagere temperaturen, dan bij een ICE motor.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
En dat is omdat een liter benzine ongeveer 9 kWh aan energie bevat (een liter dieselolie zelfs ongeveer 10 kWh).
Dan is 10-20% inleveren bij een EV verhoudingsgewijs al minder dan bij een ICEV.
Bij zomerse temperatuur rij ik ongeveer 6-7 km op 1 kWh, bij de huidige temperatuur is dat 5-6 km/kWh gemiddeld, daar zit dan het verwarmen (en in de zomer koelen) van de cabine al bij in.
Een verbrandingsmotor 'gooit' al zoveel energie weg in de vorm van warmte, dat het meerverbruik veel minder invloed heeft op het gemiddelde, en die verwarmt de cabine dan ook al met die restwarmte.
 
Bovenaan Onderaan