Actieve hoofdsteunen?

Potje

Actief lid
Ik heb ergens gelezen dat er actieve hoofdsteunen in de Octi II zitten.

Hoe werken die hoofdsteunen precies? Ik weet dat Volvo de complete rugleuning laat terugklappen bij een botsing van achteren en bij Saab schiet de hoofdsteun naar voren.

Zitten die trouwens standaard in (mijn) Combi?
 
Bij mijn weten zijn de actieve hoofdsteunen standaard op de Elegance en zijn ze in optie verkrijgbaar op de andere versies. Hoe ze werken weet ik echter niet ...
 

Droopy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Grappig dat je het vraagt, heb er nooit bij stilgestaan. Hopelijk weet iemand het.

[/ QUOTE ]
En laten we voor die persoon hopen dat dit niet uit ervaring is
 

Karstieman

Forumguru
Werken die niet icm. de gordelspanners ?
Dus als je auto een aanrijding constateert die hard genoeg is, dan worden je gordels aangetrokken en volgens mij worden de hoofdsteunen gewoon vergrendeld.
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Werken die niet icm. de gordelspanners ?
Dus als je auto een aanrijding constateert die hard genoeg is, dan worden je gordels aangetrokken en volgens mij worden de hoofdsteunen gewoon vergrendeld.

[/ QUOTE ]

Aha, vergrendeling... zou zo maar kunnen.
Kan iemand dit bevestigen?

Maar dan moet je de hoofdsteunen dus wel naar voren zetten om ze te kunnen laten 'werken'.
 

Karstieman

Forumguru
Nou, ik heb toch maar even geGoogled en ik vond dit: "Maar inmiddels zijn er betere stoelen en zogenaamde actieve hoofdsteunen die bij een botsing naar voren bewegen en de nek beter te beschermen"

Ook is dit wel handig om te weten:
Goed afstellen
Zelfs de beste hoofdsteun helpt weinig als hij verkeerd is ingesteld. Dagelijks is te zien hoeveel automobilisten dit fout doen. Met fatale gevolgen bij een botsing. Neem bij het wegrijden daarom een paar seconden de tijd om uw hoofdsteun goed af te stellen: de bovenkant van de hoofdsteun moet op gelijke hoogte staan met de bovenkant van het hoofd. Zet de hoofdsteun bovendien zo dicht mogelijk tegen het achterhoofd aan.
 

VEEJAY

Forumguru
Hmm een kleine man als ik heeft dus sowieso pech.

Volgens mij krijg staat de hoofdsteun al op de laagste stand. Ik kan alleen contact maken met mijn hoofd en de steun als ik de steun naar voren kantel.

Ik zal het morgen voor de zekerheid nog eens proberen.
 

smg

Lid
En uit ervaring kan ik melden: de hoofdsteun goed afstellen en de rugleuning goed rechtop zetten helpt echt! Met mijn vorige auto (Leon) op de snelweg flink van achteren aangereden, maar relatief weinig last gehad. Na 2 maanden toch klachten, bij behandeling bleek de fitnesszaal van de fysiotherapeut vol te zitten met 'whiplashjes'. Daar zaten echt kopstaartbotsingen bij die met lage snelheid voor het stoplicht waren gebeurd.
 
Ik heb mijn rugleuning niet echt rechtop, ik denk dat wanneer iemand bij mij achterop klapt dat ik onder de gordel doorschiet /forum/images/graemlins/2133.gif
 

Henny

Actief lid
De actieve hoofdsteunen zitten op alle versies (voorin), van Classic t/m 4x4.
Maar weet nu iemand (van Pon misschien?) hoe ze bij de Octavia werken?
(Van Saab is inderdaad bekend dat ze naar voren bewegen om whiplash te voorkomen of kans er op minimaliseren)
 
@Henny: ik vrees dat ik je moet tegenspreken. In België staan de actieve hoofdsteunen voor de classic en de ambiente op de optielijst ...
 

rickske

Actief lid
Ja dat is juist,maar in Nederland is de classic rijkelijker uitgerust dan hier in België.Welke extra's er zijn weet ik niet zo meer goed,heb het eens in een Nederlands autoblad gelezen.
 

Henny

Actief lid
@Snoopy Combi: ja klopt, ik was uitgegaan van de Nederlandse versie waarvan ik de folder ook hier heb. De Belgische folder heb ik niet. Zal voortaan inderdaad opletten bij het vermelden. /forum/images/graemlins/blush.gif
De Octavia I had trouwens in België wel een standaard wisser op de achterruit hè? In NL en Duitsland was dat een extra, net als bij de O II.
Ze moeten toch gek worden in de fabriek van al die verschillen?
In Engeland heeft de Elegance b.v. koplampsproeiers standaard en ook Vega velgen met een Vega reservewiel. Maar de coming home/leaving home functie zit er daar weer niet op! (wel op de L &amp; K versie) Er is daar trouwens ook een sportversie, onder de RS dus, met voor - en achterbumper van de RS, maar de "gewone" 2 liter FSI motor en wat diesels dacht ik.
 

Henny

Actief lid
/forum/images/graemlins/confused.gif ??
In GB is de 2 liter FSI precies hetzelfde hoor, alleen vermelden zij in hun folder 150 bhp en hier in NL staat er 110kW, maar dat komt dus overeen...
Misschien verwarring tussen een "Sport" en een RS?
In GB zitten de actieve hoofdsteunen overigens alleen in de L&amp;K uitvoering en als extra op de Elegance en 4x4 als je geheel leren bekleding neemt.

Maar even naar het onderwerp: weet iemand nu hoe ze werken bij de Octavia?
 

Henny

Actief lid
Oh, maar de 2 liter TDI heeft daar ook 140 pk, wat overeenkomt met 103 kW hier. /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Bovenaan Onderaan