Adaptive Cruise Control

Barrokok

Actief lid
Hallo,

Ik had gisteren het genoegen een stuk te mogen rijden in een VW Passat GTE met Adaptive Cruise Control.

Ik was nogal onder de indruk van ACC vooral omdat deze het in mijn ogen in de file erg goed deed! Zelfs van 100 km/u tot filevorming naar 20 km.u gaat zonder ingrijpen en geheel automatisch. Lijkt me ideaal dus een absolute wannahave voor mijn volgende auto.

Wat ik niet heb kunnen testen is of de auto ook volledig tot stilstand komt (in de file) en ook weer zelfstandig meerijdt met het verkeer als de file weer op gang komt. Hebben mensen daar ervaring mee?

Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen van OIII bezitters (met DSG) die deze functie ook hebben en of de ervaring / het gebruik te vergelijken is met de Passat.
 

Chiel

Actief lid
Ik heb nu ruim 13.000 km gereden met mijn Octavia 3 hatchback 1.4 tsi dsg met Adaptive Cruise Control.

Ik geniet dagelijks van deze aandrijflijn met ACC en heb absoluut geen spijt van deze keuze. Vooral in de spits waarbij de snelheid sterk varieert, biedt deze combinatie veel comfort en rust achter het stuur en verkleint de kans op ongelukken.

In de eerste week moet je even wennen aan alle mogelijkheden die de ACC bediening biedt om de ingestelde snelheid in stappen van 1 of 10 kilometer te verhogen of verlagen, maar dan kun je ook heel snel de gewenste snelheid instellen.

Wanneer de auto tot stilstand komt, verschijnt een melding in maxidot en brandt een controle lampje dat je de voetrem moet gebruiken. Pas na een seconde of 3 schakelt ACC uit. Gaat het verkeer eerder rijden, dan blijft het systeem actief en versnelt de auto vanzelf. Je kunt ACC al activeren wanneer je net rijdt. Bij een handgeschakelde auto ligt de grens bij 30km per uur.

Mijn dsg bak is niet aangepast, maar heb wel de nieuwste versie die zo te lezen op het forum veel fijner reageert.

ACC werkt heel goed, maar is nog niet perfect. Anticiperen op sommige verkeerssituaties gaat soms anders dan gewenst.
Wanneer ik op de rechter rijstrook rij en een of meer auto's voor mij uitvoegen, dan versnelt de auto fors om daarna weer af te remmen om de ingestelde afstand te handhaven. Vooral bij file rijden leidt dat soms tot een aanzienlijk verschil in snelheid ten opzichte van de linker rijstrook.

Ik heb bewust gekozen voor de 1.4 tsi in plaats van de 1.6 diesel puur vanwege ACC en heb de extra bijtelling geaccepteerd. Ik heb absoluut geen spijt van deze keuze. ACC is voor mij echt een verbetering ten opzichte van cruise control.

Samenvatting: ik geniet iedere dag opnieuw van het rijden in mijn Octavia met dsg en ACC.:yeehaa:
 

Olavio

Senior Member
De suggestie van Chiel dat ACC 3 sec. na stilstand uitvalt kende ik niet en ga ik zeker nog eens uitproberen.
 

bonyuri

Actief lid
@Barrokok
Dat was schijnbaar een van de wijzigingen in MY2017 van de O3.
Ik heb het ook besteld op mijn nieuwe O3, die als het goed is begin september wordt geleverd.
De website van Skoda is op dit moment echt een drama. De "tour voordeel" aanbiedingen worden niet netjes doorgevoerd, laatste optielijsten kloppen niet, je kunt echt beter naar een dealer toe gaan...
 

Texas25

Actief lid
@Texas25, het wordt nog niet aangeboden op de site van Skoda, waar baseer je dat op?
Iemand was me al voor met een deel van een antwoord. Tijdens mijn bestel proces kwam ik er achter ACC niet verkrijgbaar was op de TDI 1.6 modellen. Door dat ik iets langer over de bestelling deed kwam ik er achter dat in productie week 22 of later deze optie wel beschikbaar was opeens. Het was voor mij een heel gewilde optie.
 

Barrokok

Actief lid
Voor mij ook, vandaar. Ik mag pas eind van het jaar bestellen, dus zal me tegen die tijd zeker bij de dealer melden. Was me nu online alvast aan het verlekkeren :-)

Dank voor jullie reacties!
 
Bovenaan Onderaan