Advies: 1.9 TDI of 2.0 TDI (beide DSG met roet)

jvd

Nieuw lid
Dames en Heren,

Als nieuweling en toekomstig Skoda rijder een vraag aan mijn forum collega's:

Momenteel ver in onderhandeling ivm aanschaf Octavia 2 HB Ellegance attractive Business.

Als particulier flinke aanschaf, marge was zeer beperkt maar ondanks alles ga ik er toch voor. Overigens heeft de komst van de niuewe opvolger van het nexus syteem (columbus?) me definitief overgehaald om te kiezen voor het actractive model ipv de Elegance.

Echter welke motor?? Momenteel rijd ik een 2.0 liter benzine aut. Megane. Gelet op de grotere afstanden ga ik over op diesel. Doe veel snelweg KM, rij graag vooral comfortabel. Ik wil niet slakkig rijden (ben blij met de prestaties van mijn huidige motor) maar hoge snelheidsovertredingen ga ik ook niet rijden.

Heb proefgereden met de 2.0. beviel prima, echter is er iemand die ervaringen heeft met beide motoren??
 

Steve

Senior Member
Ik heb zelf de 1.9 TDI afgelopen week besteld ivm de prijs.
Ik laat hem achteraf tunen dan word ie wat feller/sneller.
 

purk

Senior Member
het is maar net wat je wilt, rijdt beide goed.

2 liter gaat wel als de brandweer.
 

Oli4

Actief lid
Hi Purk,

ongeacht welke keuze je maakt, slecht zal deze niet zijn !

DSG is sowieso heerlijk.... ben zelf dagelijks op de A12 op tijden, waarin je het Efteling-gevoel krijgt (knus bumper-aan-bumper schuiven).

Eventueel als extra is wel aan te bevelen een trekhaak te monteren; niet op het optische, want het is gewoon minder mooi, maar puur als bescherming voor je gelakte achterbumper.
Vraag maar eens aan je dealer, wat de gemiddelde herstelkosten (breuk/lak schade) van een bumper zijn, die een ongewenst intiem contact heeft gehad met een achterligger......... die investering heb je er zooo uit.(Daarnaast de keuzemogelijkheid om 'm voor z'n eigenlijke doel te gebruiken..)

Qua motoren.... de 1.9 is - volgens div.threads hier op't forum - weliswaar zuiniger en is onmiskenbaar een goede aanschaf (zeker met de laatste prijsverhogingen van de brandstof),
de 2.0 echter is een stukje emotie en extra plezier, als je 't pedaal intrapt en je die push in je rug voelt. Door de 6e versnelling rijdt je lekker rustig (en blijkt hooguit de acoustische "120" tòch eerder "140" op de teller te zijn).

Ik heb een tijd geleden bij zowel div.dealers, alsook bij Pon beide types gereden, en ging uiteindelijk afgelopen juli voor de 2.0 . Inmiddels zo'n 7000 km verder heb ik nog geen enkele spijt van die beslissing gehad.

Mòcht je nog geen haast hebben met de aanschaf.... VAG is bezig de opvolger van de Pumpedüse in te voeren bij VW en Audi. Skoda en Seat zullen volgen. De Commonrail is moderner, gelijkmatiger in vermogens(lees koppel) afgifte, dus minder explosief als de huidige motoren,....wellicht ook zuiniger.
Verstandiger hoeft natuurlijk niet "leuker" te betekenen.... ;)

Als particulier doe je een aanschaf voor jaaaren, doe je voordeel met de ervaringen van de mede-forummers...

Veel plezier met piekeren en geniet van je toekomstige keuze!

PS: niet om te pushen, maar bespaar je geld op je inbouw-navi (koop een flexibele mobiele voor een fractie van dat geld) en investeer in de motor... ;)
 

Oli4

Actief lid
Hoe komt het dat ik deze reactie in dit topic niet snap? :smirk:
Of reageer ik nu zelf te snel?


Lees de reden maar voor de ''edit".... was het hele verhaal aan 't tikken, totdat onze Bracco-Italiano :923: van 43Kg op de laptop sprong.
Eerst hond beloond, dat ie zo lief om aandacht vroeg.... binnensmonds'm de huid verrot gescholden en een aantal los gesprongen toetsen terug gezet.. laptop gereboot en alles opnieuw ingetikt....


Eeuhh voor onze systemlord: kijk eens naar de klok op de webserver (staat dat ding ergens in de US ... GMT -9) ??:shocked:
 

Steve

Senior Member
Hoe komt het dat ik deze reactie in dit topic niet snap? :smirk:
Of reageer ik nu zelf te snel?
Laatst gewijzigd door Oli4 : Vandaag om 12:44. Reden: Total system-error door op de laptop springende idiote hond.

lol word mij nu ineens ook duidelijk :)
 

Tallguy

Forumguru
@JVD: Als je 'm wilt laten chippen is de 1.9 incl chip volgens mij uiteindelijk nog goedkoper dan een 2.0.

Echter, praktisch gezien, heeft de 2.0 een 6-bak. Je schrijft rustig te willen cruisen, ik neem aan dat daar ook onder valt rustig in de toeren met een lekker gangetje. Dat mist de 1.9 dan wel. Ik weet het..het is een simpel item, maar misschien wel belangrijk voor je?

Voor de rest...chippen van de 1.9 brengt 'm in de buurt van een 2.0 qua vermogen, maar dan kan je niet nog(!) hoger. Een 2.0 kan je uiteraard ook chippen en tsja...volgens wat mede-forumleden hier gaat dat als een F-16 :super:
 

SkodaMan

Actief lid
@JVD: Echter, praktisch gezien, heeft de 2.0 een 6-bak. Je schrijft rustig te willen cruisen, ik neem aan dat daar ook onder valt rustig in de toeren met een lekker gangetje. Dat mist de 1.9 dan wel. Ik weet het..het is een simpel item, maar misschien wel belangrijk voor je?
:super:

Is er dan een DSG met 5 versnellingen? Volgens mij niet.
 

hgoor

Lid
Dames en Heren,

Als nieuweling en toekomstig Skoda rijder een vraag aan mijn forum collega's:

Momenteel ver in onderhandeling ivm aanschaf Octavia 2 HB Ellegance attractive Business.

Als particulier flinke aanschaf, marge was zeer beperkt maar ondanks alles ga ik er toch voor. Overigens heeft de komst van de niuewe opvolger van het nexus syteem (columbus?) me definitief overgehaald om te kiezen voor het actractive model ipv de Elegance.

Echter welke motor?? Momenteel rijd ik een 2.0 liter benzine aut. Megane. Gelet op de grotere afstanden ga ik over op diesel. Doe veel snelweg KM, rij graag vooral comfortabel. Ik wil niet slakkig rijden (ben blij met de prestaties van mijn huidige motor) maar hoge snelheidsovertredingen ga ik ook niet rijden.

Heb proefgereden met de 2.0. beviel prima, echter is er iemand die ervaringen heeft met beide motoren??

Dit is natuurlijk een heel persoonlijke keuze, maar als je er dan toch om vraagt: ik heb zelf een benzine automaat, maar dat was vanwege lease beperkingen.

Nadat ik zelf een aantal jaren een mooie common-rail diesel heb gereden van de uitvinders van common-rail diesel (voor wie het niet wist: Fiat), zou ik absoluut zelf altijd weer voor een diesel kiezen.

Diesel (althans moderne) rijdt echt zalig. Bovendien heb je veel trekkracht onderin en loopt het als de brandweer.

Kortom: als ik vrije keuze had zou ik blind gaan voor diesel.

Ben het overigens eens dat ingebouwde navigatie absoluut geldverspilling is.

Als zakelijk rijder heb ik gewoon een TomTom; voordeel is dat je die ALTIJD mee kan nemen naar een vervangende auto of de 2e auto (als je die hebt). Bovendien - met alle respect voor die inbouw zooi - is TomTom 100x gebruikersvriendelijker.

Dat geld zou ik echt besparen en steken in een DSG bak (wat een mooi stuk techniek is dat toch!)...
 

O2B

Nieuw lid
Vermogen went!
Zelf eerst Megane gereden met 1.9 tdi (120pk, 300nm). Daarna tijdelijk GolfV met 1.9 motor. Rijd heerlijk, maar je mist dat stukje vermogen dan wel. Als ik niet meer gewent was, had ik denk ik geen enkle probleem gehad.
Maar... moet eerlijk bekennen dat ik wel erg blij ben dat ik nu weer de 2.0tdi rijdt.
Ik raadt in ieder geval aan om even een proefrit in de 19 te maken. 2.o bezine megane is stuk pittiger dan 1.9 tdi. Probeer in te schatten of je went aan minder vermogen. Succes met de keuze!

PS Ik denk dat het rijsverschil, zeker als particulier, de keuze behoorlijk kan beinvloeden. Is immers niet gering!
 
Neem gewoon de 2.0 Tdi... Ik heb daarin de Sport-stand nog nooit gebruikt omdat de gewone Drive-stand als de brandweer gaat.
Trouwens, let op met chippen van de DSG-bak. Niet alleen de motor moet getuned, ook de DSG-bak zelf met geherconfigureerd worden... Een DSG chippen is dus delicaat. Je moet diegene die het doet echt vertrouwen,

En anders, als je u die miserie wilt besparen, gewoon de 2.0 pakken...
 

Boet

Actief lid
Als je de 1.9 chipt, kom je (standaard chip) héél dicht bij de 2.0. Ga je voor een chip op maat, kun je nog een stukje verder komen. Ik had begrepen dat softwarematig 145-150 pk met iets van 320-330 nm mogelijk zou moeten zijn. Daar boven ga je over andere turbo's, verstuivers en weet ik wat praten.
 
Bovenaan Onderaan