Advies 1e kat leeghalen 2.0tfsi RS

Jasper-RS

Forumguru
Ik zit er sterk aan te denken om mijn 1e kat leeg te halen bij mijn Oc2 RS. Het gaat me niet zozeer om een paar PK extra maar heb gehoord en gelezen dat hij daarna mooier oppakt, een iets voller geluid geeft en dat het beter moet zijn voor de turbo.

Ik ben op mijn werk wel in bezit van een brug en gereedschap. Het enige wat me tegenhoud is dat ik er zeker van wil zijn dat ik hierna geen foutmelding krijg.

Wie heeft hiermee ervaring en kan me advies geven dit wel of beter niet te doen. En bovenal blijft mijn RS hierna storingsvrij? Problemen APK?

Alvast bedankt voor de reacties
 

Jasper-RS

Forumguru
@dirkkroneman. Heb je hierna nog foutmeldingen gehad of is er in jou software wat aangepast. En hoe bevalt het jou na aanpassing. Zowel positief als negatief. Ik heb geen zin in storingen en problemen nadien. Anders doe ik het liever niet
 

s-line

Forumguru
In principe krijg je geen fout melding als je hem leeg haalt het volgens mij een klein uurtje werk "als hij goed koud is natuurlijk" Zeker als je auto gechipt is is het een aanrader! Wel meteen een nieuwe pakking er tussen doen hoor!
 

CDK

Forumguru
als het goed is, krijg je bij de 1.8 en 2.0 TSI motoren juist geen foutcodes, helaas bij mijn 3.6 FSI wel :'( anders had ik het reeds lang geleden laten doen....
 

Joske

Forumguru
als het goed is, krijg je bij de 1.8 en 2.0 TSI motoren juist geen foutcodes, helaas bij mijn 3.6 FSI wel :'( anders had ik het reeds lang geleden laten doen....
omdat je er maar ééntje per uitlaatlijn hebt natuurlijk.. 2 in totaal als ik het mij nog goed voorheb.. maja, jij wou natuurlijk ook weeral 4 pijpjes naar achteren é :D :D
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb het laten doen bij Hans Sloot. Idd je krijgt geen foutmeldingen. De 2e blijft namelijk gewoon zitten. Om (alleen) het geluid zou ik het niet laten doen. Hij klinkt wel iétsje zwaarder, maar dat is echt minimaal.
Vooral spoelt de turbo sneller op en "krijgt de turbo meer adem". Dat scheelt wél een hele hoop. Ik vond het echt value for money ;)
 

Jasper-RS

Forumguru
@dirkkroneman. Bedankt voor je toelichting. Het leeghalen kan ik zelf wel. Het ging mij er echt om dat ik geen foutmelding kreeg, maar zo te horen hoef ik daar niet bang voor te zijn. Bedankt voor je info. Ik ga hem deze week maar eens leeghalen.
 

turboturbo

Forumguru
*googlet wat 'leeghalen' van katalysator precies is* :lezen:

Uitboren? Ik lees dat er een levendige inkoop van katalysatoren bestaat. Met denwelke opbrengst je een nieuw leeg stuk uitlaatpijp zou kunnen bekostigen? :geek:
 
Laatst bewerkt:

dirkkroneman

Forumguru
Ja dat ook, er zit er nog wel 1 onder dus (áls ze het al zouden controleren bij de APK) zullen ze die ene niet zo snel missen gok ik. Leegkloppen is net zo makkelijk, behoudt je gewoon de originele uitlaatlijn ;)
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad, @Joske , dat kan het probleem zijn. De meeste auto's van na '95 hebben af fabriek een kat en dan moet ie er ook op zitten idd. Ookal zou je nette resultaten boeken bij de gastest, als ik het goed begrijp.

Op het interwebs wordt een mega flow race kat geadviseerd, ter vervanging (de originele dan verkopen). Wél de voordelen van betere doorstroming van de uitlaatgassen, en dus vermogenswinst, en nog steeds zonder problemen door de keuring geraken (meting + visuele inspectie op aanwezigheid kat)
Maar dat gaat allemaal over de 2e kat I believe?

Hoewel het hier dus gaat om de 1e kat. De 2e zal z'n werk kortom kunnen blijven doen, en blijft dus ook zichtbaar zitten voor de APK.
 

Race Eend

Forumguru
Pas wel even heel erg op met deze mod zelf doen, zorg dat je de downpipe op zijn kop hebt staan. Anders valt al het gruis naar beneden en verstopt je 2e kat.

Zie hier de gevolgen:
https://www.facebook.com/JDEngineering.nl/posts/714690748577543

Die auto heeft dus een geheel andere downpipe (gebruikt) van ons moeten kopen en laten monteren. Na heel veel zoekwerk waarom hij toch maar cilinder overslag hield (ondanks vervangen bobines/bougies).
 

Jasper-RS

Forumguru
Erg bedankt voor de tip @Race Eend. Ik ga hem wel leeghalen maar wacht tot na de vakantie(over 3 weken). We gaan dan nl. ruim 3000km gebruik maken van de RS dus heb dan liever niet dat er dan toch problemen boven komen.
 

turboturbo

Forumguru
Wat ik me telkens afvraag; is dat melkopklopper-achtig zeefje wat ik daar zie, de 'actual' katalysator? Of is dat een voor-zeefje en zit de rest er nog verder achter/onder?

(ik bedoel zo-iets) :pardon:
melkklopper1.jpg
 
Bovenaan Onderaan