Advies Advies....!!

Winger

Lid
Beste mensen,
Ik moet helaas na 11 jaar en 314000Km. afscheid nemen van onze Octavia Combi 1.6 van 2001.
Op dit moment heb ik een Octavia 1.6 FSI Ambiente van 2005 op het oog met 186312 Km. op de teller.
Nu heb ik wat advies nodig.
De auto ziet er goed uit, alleen de achterremschijven zouden wat betreft mij wel vervangen mogen worden.
Alleen mijn vraag is, wanneer moet de riem en dus ook de waterpomp vervangen worden. Ik heb gelezen dat dit per motortype verschilt en dat het tussen de 90000 en 240000 Km. ligt.
Verder heb ik gehoord, dat het 1e type FSI motor nogal wat problemen met zich meebracht.
Gezien de kilometerstand zou dit opgelost kunnen zijn met andere software, maar dat weet ik niet.
In het begin van de nieuwe type motor hebben ze het "oude "type motor ook nog een tijd gebouwd, dus..

Alle onderhoud boekjes zijn erbij en volgens het RDW is de auto van de 1e eigenaar.

Graag advies wat te doen en waar ik nog meer op moet letten.

Groet.
 

Jasper-RS

Forumguru
1.6 fsi heeft een ketting en geen riem.

Probleem van deze motoren(ik heb een vw touran gehad met dit blok)
Ketting spanner+ ketting + nokkenasversteller is een zwak punt.
Nox sensor vaak storing of defect
Bobines
Tandwiel 6e versnelling. (Niet tevroeg naar de 6 overschakelen)

Op deze problemen na heb ik altijd met veel plezier gereden in de 1.6 fsi
 

Cordoba

Forumguru
@Winger Vooral voor zaken op motorgebied, is het handig om de motorcode te vermelden (kan je via kenteken terugvinden, ik geloof dat de RDW het niet meer vermeld bij een kentekencheck, maar bijvoorbeeld de site van Autoweek wel). Motoren lijken op papier soms identiek, maar hebben dan toch updates gehad, en krijgen dan ook een andere motorcode.
 

turboturbo

Forumguru
Als hij maar één eigenaar heeft gehad, zou ik even proberen te achterhalen wie dat is geweest.

Ik heb wel eens een garagist gebeld met deze vraag en ze wilden uit privacy oogpunt me niet de gegevens geven, maar wilden wel de vorige eigenaar bellen voor me met het verzoek mij te bellen.

De 1e eigenaar weet immers antwoord op je vraag over de software, of in elk geval kan hij of zij je vertellen waar de auto onderhouden is geweest en dan zou je vervolgens contact kunnen leggen met dat bedrijf met deze vragen.
 

Winger

Lid
1.6 fsi heeft een ketting en geen riem.

Probleem van deze motoren(ik heb een vw touran gehad met dit blok)
Ketting spanner+ ketting + nokkenasversteller is een zwak punt.
Nox sensor vaak storing of defect
Bobines
Tandwiel 6e versnelling. (Niet tevroeg naar de 6 overschakelen)

Op deze problemen na heb ik altijd met veel plezier gereden in de 1.6 fsi

Ik heb vandaag ook gehoord, dat de ketting e.d. voor problemen kunnen zorgen en dat er ook olieverbruik kan optreden. en dat zijn toch wel kostbare zaken. Bij welke kilometerstanden gebeurde dit?
 

Winger

Lid
@Winger Vooral voor zaken op motorgebied, is het handig om de motorcode te vermelden (kan je via kenteken terugvinden, ik geloof dat de RDW het niet meer vermeld bij een kentekencheck, maar bijvoorbeeld de site van Autoweek wel). Motoren lijken op papier soms identiek, maar hebben dan toch updates gehad, en krijgen dan ook een andere motorcode.

Inmiddels weet ik de motorcode, dus hier ga ik verder mee.
 

Jasper-RS

Forumguru
Olie verbruik had ik absoluut geen last van. Ik kocht deze vw touran 1.6 fsi met 175dkm. Met 6 maand bovag garantie gelukkig. Na 5 dagen merkte ik een ratel tijdens het starten. Het werdt steeds erger. Na wat aandringen hebben ze de ketting + nokkenasversteller onder garantie vervangen.
 

Winger

Lid
Als hij maar één eigenaar heeft gehad, zou ik even proberen te achterhalen wie dat is geweest.

Ik heb wel eens een garagist gebeld met deze vraag en ze wilden uit privacy oogpunt me niet de gegevens geven, maar wilden wel de vorige eigenaar bellen voor me met het verzoek mij te bellen.

De 1e eigenaar weet immers antwoord op je vraag over de software, of in elk geval kan hij of zij je vertellen waar de auto onderhouden is geweest en dan zou je vervolgens contact kunnen leggen met dat bedrijf met deze vragen.

Ik heb inmiddels de naam van de vorige eigenaar en ik heb naar de garagehouder gebeld, waar deze auto altijd in onderhoud geweest is. Zij vertelde mij, dat er buiten de normale onderhoudsbeurten, geen bijzonderheden plaatsgevonden hebben.
Een vriend van mij kan bij het RDW extra informatie opvragen wat betreft de historie van deze auto. dus dat ga ik even laten checken.
 

Jasper-RS

Forumguru
De opvolgende 2 jaar (20dkm) alleen 4 x bobine vervangen á 60,- per stuk, en en kapotte nox sensor ( kost 550,- bij de dealer nieuw) maar via marktplaats goed gebruikt gevonden voor 110,-. En en lekkende aandrijfas kering van de versnellingsbak. Verder geen problemen gehad.
 

Winger

Lid
Olie verbruik had ik absoluut geen last van. Ik kocht deze vw touran 1.6 fsi met 175dkm. Met 6 maand bovag garantie gelukkig. Na 5 dagen merkte ik een ratel tijdens het starten. Het werdt steeds erger. Na wat aandringen hebben ze de ketting + nokkenasversteller onder garantie vervangen.

Kijk, en dit verhaal kom ik meer tegen.
wat waren de onkosten?
 

Jasper-RS

Forumguru
€0,- bovag garantie. Maar normaal minimaal €1000,- aan onderdelen en manuren.

Een collega van mij heeft nu ook een 1.6 fsi touran en ook daar is de ketting al van vervangen vorig jaar. Komt erg vaak voor. Dus nog niet vervangen dan komt het hoogst waarschijnlijk
 

Winger

Lid
€0,- bovag garantie. Maar normaal minimaal €1000,- aan onderdelen en manuren.

Een collega van mij heeft nu ook een 1.6 fsi touran en ook daar is de ketting al van vervangen vorig jaar. Komt erg vaak voor. Dus nog niet vervangen dan komt het hoogst waarschijnlijk

Bedankt Jasper-RS, dit geeft bij 186312 Km. toch te denken....
 

Jasper-RS

Forumguru
Grote kans dat als die niet vervangen is dat dit eraan komt. Kun je geen garantie bedingen bij aankoop? Dan heb je in iedergeval de eerste maanden zekerheid en hoor je of het probleem nu aanwezig is. Vaak is 1 proefrit niet voldoende. Bij de proefrit hoorde ik dit ook niet. (Waarschijnlijk was toen mijn auto eerst gestart voor ik kwam rijden, ze wisten dat ik kwam. En als de motor even gedraaid heeft is de nokkenas versteller gevuld met olie en is de ratel niet hoorbaar)
 

Winger

Lid
Grote kans dat als die niet vervangen is dat dit eraan komt. Kun je geen garantie bedingen bij aankoop? Dan heb je in iedergeval de eerste maanden zekerheid en hoor je of het probleem nu aanwezig is. Vaak is 1 proefrit niet voldoende. Bij de proefrit hoorde ik dit ook niet. (Waarschijnlijk was toen mijn auto eerst gestart voor ik kwam rijden, ze wisten dat ik kwam. En als de motor even gedraaid heeft is de nokkenas versteller gevuld met olie en is de ratel niet hoorbaar)

Ik kan helaas geen garantie bedingen, maar kan altijd terugkomen als er zich problemen voordoen...
Nu moet ik zeggen, dat ik met de vorige aankopen altijd zeer netjes geholpen ban, als er zich problemen voordeden.
Ik heb de auto voor een proefrit flink aan de tand gevoeld en een kleine 50Km. mee gehad.
Weinig aan gemerkt en geen rammel waargenomen.
Toch moelijk..
 
Bovenaan Onderaan