Advies gevraagd bij aanschaf banden & velgen

jullersma

Nieuw lid
Beste allemaal,

Ben nieuw op dit forum en ik heb geen idee waar ik een nieuw topic moet plaatsen.
Ik heb eigenlijk een vraag:

Zelf rij ik een skoda fabia 1.2 greenline (diesel) uit 2011.
Nu wil ik een set nieuwe velgen + banden aanschaffen maar weet ik niet zeker of deze set past.
De set heeft de volgende maten:

Steekmaat: 5 x 100
Et: 48
Bandenmaat: 215/40/17

Kan iemand aangeven of dit gaat passen of hoe ik erachter kom of dit wel of niet past?

Hoor graag jullie commentaar.

Alvast bedankt.

Groet,

Johan
 

hemi24

Forumguru
Volgens de lijst van de Duitse site:

Alleen voor de voertuigen vallende onder voertuiguitrusting Sport of Scout:

Bandenmaat : 205/40R17;
Velgmaat : 7Jx17 H2 ET41 Steek 5x100;

Sneeuwkettingen kun je dan wel vergeten.
 

Spierings

Forumguru
Beste allemaal,

Ben nieuw op dit forum en ik heb geen idee waar ik een nieuw topic moet plaatsen.
Ik heb eigenlijk een vraag:

Zelf rij ik een skoda fabia 1.2 greenline (diesel) uit 2011.
Nu wil ik een set nieuwe velgen + banden aanschaffen maar weet ik niet zeker of deze set past.
De set heeft de volgende maten:

Steekmaat: 5 x 100
Et: 48
Bandenmaat: 215/40/17

Kan iemand aangeven of dit gaat passen of hoe ik erachter kom of dit wel of niet past?

Hoor graag jullie commentaar.

Alvast bedankt.

Groet,

Johan
Et waarde is aan de hoge kant, kan zijn dat deze aan de binnenkant aanloopt..
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
@jullersma

De et waarde is de waarde hoever het hart van de velg uit het midden van de velg zit...

Origineel is een 17 inch velg voor de Fabia 7j breed en een et van 41, als de door jou aangegeven velgen dezelfde breedte heeft en een et waarde van 48 vallen deze 7mm verder naar binnen.

Als de velg breder is als origineel, dan wordt hij aan beide zijden van de velg nog iets breder. Dus komt hij aan de binnenkant nog verder naar binnen.
 

andrehj

Forumguru
De et waarde is de waarde hoever het hart van de velg uit het midden van de velg zit....
Dat is wel een erg cryptische omschrijving...
Wat @Spierings probeert uit te leggen is dat de ET-waarde de maat is vanaf het hart van de velg tot het montagevlak, zie dit plaatje. Maar dat had @jullersma natuurlijk ook zelf even kunnen googlen...
wheel_offset_diagram.jpg
 

Smeeuwis

Donateur
Oftewel, als je een bredere velg met dezelfde ET waarde monteert dan steekt deze iets naar buiten, maar ook iets naar binnen en loop je het risico op aanlopen bij sterk insturen. Meestal wordt er bij bredere velgen dus een iets lagere ET waarde gehanteerd zodat het gehele wiel wat verder naar buiten komt te staan. Bij jouw hogere ET waarde zal het wiel dus inderdaad naar binnen komen en eerder aanlopen. De banden- en wielenindustrie hanteert een richtlijn dat de ET waarde maximaal 5 mm mag afwijken van standaard, in jouw geval dus van 41 naar 36 (wiel komt naar buiten) of van 41 naar 46 (wiel staat meer naar binnen).

Omdat het krachtenspel op de ophanging en de wiellagers verandert bij van standaard afwijkende wielmaten is vanuit een autofabrikant meestal een beperkt aantal breedtes toegestaan. Grotere afwijkingen dan toegestaan kunnen leiden tot hogere slijtage van ophangingsdelen, lagers en banden mede omdat soms ook zelfs de geometrie van de ophanging mee verandert. Ook kan het weggedrag beïnvloed worden. Op http://www.etwaarde.nl/index.html kan je vrij simpel de standaard maten achterhalen, ook van naafdiameters, steekwaardes etc. Hier staat ook een heel duidelijke uitleg van de diverse banden- en velgenmaten.
 
Bovenaan Onderaan