Advies gevraagd mbt AQW blok

Thokozanoah

Forumguru
Graag jullie advies......
Mijn moeder heeft een zeer nette Faab I 1.4 uit 2002....Ruim een jaar geleden gekocht met km stand 56000, een complete uitvoering met o.a. airco en een schuif/kanteldak. Ondertussen staat de teller op ongeveer 62000 km, maar helaas heeft het blokje het begeven. De klepstoters zijn vastgelopen in de geleiders :bloos:
Nu vraagt mijn moeder mij wat nu slim is......de auto laten repareren met kosten tussen de 2000 en 2500 euro, een sloop motor laten plaatsen die misschien wel dezelfde kuren krijgt, of de auto defect wegdoen en een ander tweedehands autootje aanschaffen.
Graag jullie tips.....
 

peterrapid

Forumguru
Een auto met die leeftijd gaat altijd wel iets aan kapot, voor 2500€ hier in België vindt je vrij nette tweedehands met een jaar garantie ...
 

Edition2015

Forumguru
Ik denk niet dat het verstandig is om €2500 te investeren in een auto van deze leeftijd.
Bij onverhoopte schade krijg je de dagwaarde, en verlies je behoorlijk.
 

Spierings

Forumguru
Repareren is onverstandig, de wagen is misschien na reparatie net iets meer waard als de reparatie...

Mogelijk zitten er na reparatie nog extra kosten aan ivm het onbekende sloopblok.

Beter iets dieper in de buidel tasten en er zelf ook iets beter van worden.
 

Thokozanoah

Forumguru
weg doen is een optie, maar zal weinig meer opleveren. Het garagebedrijf kan evt een sloopmotor (met nieuwe ketting en de kop van het oude blok en nieuwe pakking) voor onder de 1000 euro repareren....stof om over na te denken!
 
Nou ik heb een aqw-blok op de kop getikt met weinig kilometers voor 300€ en het er inlaten bouwen voor 300 bij de beun.
Nou brengt hij tenminste weer 1250 op. Dus dat is ook te overwegen. Aqw-blok is langzamerhand schaars bij een lage
Km-stand dat wel
 

Spierings

Forumguru
weg doen is een optie, maar zal weinig meer opleveren. Het garagebedrijf kan evt een sloopmotor (met nieuwe ketting en de kop van het oude blok en nieuwe pakking) voor onder de 1000 euro repareren....stof om over na te denken!
Een knap bedrijf die dat voor dit geld wilt doen...

-1.5 dag werk a €50 per uur(wat al weinig is) €600
-Koppakking set met bouten en overige pakkingen €100
-Kettingset incl spanner (ook iets van €100)
-Olie en filter €50
-mogelijk nog een waterpomp of zoiets....


En dan moeten ze nog een blok hebben, wat niet gaat lukken a €150...

Een beunhaas is dan een betere optie..

Die 2000/2500 is al met gebruik van een sloopblok als ik het zo lees.
 

Thokozanoah

Forumguru
Dat garagebedrijf is een relatie van mijn broer, mijn broer is Porsche specialist in Steenwijk en zijn buurman zal de reparatie uitvoeren, tegen betaalbaar tarief.
 
Nee je redt het nooit bij de garage, daar wordt het een dure grap.
De beun is de beste weg. En op zoek naar een blok is ook wel leuk.
En blok op de kop tikken van 150000 is best te doen. Niets aan veranderen
Slechts de km-stand noteren en ergens inruilen of via marktplaats van de hand doen
Je hoeft niemand een poot uit te trekken of op te lichten.
Als je vermeldt dat er een ander blok in licht.
Je krijgt gewoon meer geld voor de rest want die zal vast nog puik zijn.
Bij mijn blok was de onderhoudshistorie bekend.
 

Cordoba

Forumguru
Net als @Spierings heb ik het idee dat het óf niet voor 1000 euro te fixen is, óf dat er veel minder aan de hand is, en het dus makkelijk voor die 1000 euro kan.

Alle opties hebben zo hun eigen risico's/nadelen:
  • kiezen voor een AQW sloopblok: hoe goed/slecht is dat blok, voordeel is dat je voor de RDW verder niets hoeft te doen, maar je weet niet wat je nog aan extra kosten krijgt (zowel het blok, als andere onderdelen van de auto).
  • kiezen voor een 1.4 16V sloopblok (bijv. een BBY, BKY ofzo), ik denk (maar ben niet zeker) dat je dat ook zonder RDW-keuring mag doen, voordeel is dat je uit iets jongere blokken kunt kiezen, die ook een pietsje minder brandstof verbruiken dan het originele AQW-blok.
  • je kunt ook een ander(potenter) blok kiezen dat origineel in de Fabia I is geleverd, maar dan moet je ook aantonen dat alle andere zaken zoals bijv. de remmen ook aangepast zijn, zoals het origineel dat heeft volgens de typekeuring. Je moet dan met de auto naar de RDW om te keuren en te wegen, en dat betekent dat ie op kenteken een stuk zwaarder wordt, waardoor je meer motorrijtuigenbelasting gaat betalen, en mogelijk ook meer verzekeringspremie.
 

Erik_NL

Forumguru
hoe is het te verklaren dat de klepstoters zijn vastgelopen in de geleiders?
Lang stilgestaan? Een Duits spreekwoord luidt: ein rollender Stein setzt kein Moos an.

@Thokozanoah: complete uitvoering met o.a. schuif/kanteldak klinkt als een Elegance.
De Elegance heeft dat in het begin standaard gehad (en bevalt ons uitstekend, alles werkt nog perfect. Ik kan me de belangstelling van Ronnie daarom goed indenken). Succes!
 

Thokozanoah

Forumguru
De auto heeft al langere tijd last gehad van koelvloeistof verlies. Meerdere malen bij een universeel bedrijf laten controleren, maar nooit wat gevonden. Het advies wat ik mijn moeder gaf om de auto naar de dealer te brengen, heeft ze in de wind geslagen. Waarschijnlijk heeft oxidatie een rol gespeeld.....
 
Hoi allemaal,
Ik heb voor een aqw motor de volgende onderdelen in de garage liggen:
Inlaat spruitstuk en uitlaat spruitstuk
Injectoren kompleet met elektrische bedrading,
Waterpomp, koppelingsplaat
Dynamo, drukvat en goede thermostaat en drukvat.
Ik doe ze weg omdat ik overgestapt ben van fab1 uit 2001 naar een filmster.
Dus iemand die ze kan gebruiken doe een bod...
 
Bovenaan Onderaan