Advies gevraagd

Cees33

Forumguru
Bij mijn O2 2.0TDI van 2005 (290.000km) gaat het motormanagement lampje branden. Diagnose dealer: EGR klep vervangen, gloeibougies vervangen en kabelgoot in de cilinderkop vervangen. Totale kosten 2100,-
Helaas is de auto dat niet meer waard. Maar het rare is dat hij rijdt als een zonnetje. Merk er totaal niets aan. Wat te doen? Ik zou deze auto nog meenemen op vakantie 4000km) want mijn nieuwe O3 wordt pas eind augustus geleverd.

Alle tips zijn welkom

Bedankt vast
 

rick76

Actief lid
Als je besluit om met deze auto op vakantie te gaan zou ik een goede reisverzekering/autoverzekering afsluiten. Verzekering waarbij je vervangend vervoer krijgt.
 

Zwapp

Forumguru
Zou de gok misschien ook wel nemen met goede verzekering, andere optie is om voor een paar honderd euro de egr eruit te laten halen.
Gloeibougies geven bij mijn auto ook storing maar het is starten/lopen dus rij er al een paar jaar mee rond, bekabeling is meer uit voorzorg, dus start ie goed? Lekker laten zo!

Succes met je keuze!
 

DJSmiley

Actief lid
Gloeibougies zijn niet zo duur. EGR zou ik niet vervangen, maar laten wegprogrammeren.
Kabelgoot in de cylinderkop? Geen idee wat ik daar bij moet voorstellen. Maar voor mijn gevoel zou ik dat lekker laten.

Neem zoals gezegd een goede wegenwacht en gaan.. De genoemde problemen zijn, zeker in de zomer, bijna niet boeiend voor jouw plannen. Gloeibougies heb je vnl nodig als het echt koud wordt. En de EGR... tja.

EGR afdoppen en bougies vervangen zal je 150-200 eur ofzo kosten (of iets meer, geen idee hoe makkelijk je eigenlijk bij de bougies kunt)

Overigens geeft mijn auto ook af en toe een melding over de gloeipluggen. Maar dat is incidenteel. Ik zit inmiddels 100k verder tov de eerste keer dat ik die melding zag en hij rijd/start nog altijd prima.
Is het niet de bekabeling/connector? Best kans dat er oxidatie optreed en daardoor onterecht een melding gemaakt wordt van de gloeiplug zelf
 

EdK

Forumguru
Wat te doen? Ik zou deze auto nog meenemen op vakantie 4000km) want mijn nieuwe O3 wordt pas eind augustus geleverd.
Tsja als je er niet lekker mee op vakantie gaat dan zou ik eens kijken wat er te huur is ?
Of wat er te regelen is met een familielid ...
 

Cordoba

Forumguru
Als het om een eigen auto gaat (en geen lease of iets dergelijks) zou ik er eens mee naar een echte deskundige gaan, zoals bijv. Vagtechniek en hun om een diagnose vragen.
 

Arreslee

Senior Member
Uit eigen ervaring :
Kabelboom onder de kleppendeksel zorgt voor de aansturing van de dieselinjectors.
Bij mij gaf 1 of 2 injectors storingsmeldingen door deze kabelboom.
Dit resulteerde in op 2 of 3 cilinders lopen van de motor. Voor een 4 cilinder motor is dat toch knap beroerd.
En dat kon ineens optreden. Ik heb het menigmaal benauwd gehad bij het inhalen.

Mijn auto is daarvoor naar JB geweest. Tensamen met de brandstof pomp was dit weer een aardige rekening.
Maar sindsdien geen problemen met het brandstofsysteem meer gehad.

Nog 140 km en dan ..........
 
Bovenaan Onderaan