Advies inruil Octavia?

Redcap

Lid
Onze huidige Octavia 1.2 TSI (handgeschakeld) uit 2010 heeft inmiddels ongeveer 240.000 km op de teller staan en we vragen ons af of het nu tijd wordt om hem om te ruilen voor één met minder km's op de teller.

Weet iemand of er vanaf nu meer kans is op hogere onderhoudskosten of dat de waarde nu nog erg achteruit gaat?

Volgens de ANWB koerslijst zou de auto nu nog € 3750 waard zijn bij inruil en ik zag net bijvoorbeeld een zelfde soort Octavia uit 2011 met bijna 130.000 km op de teller voor iets minder dan € 9000. Dan zouden we 110.000 km kopen voor ongeveer € 5000. Is dat slim?
 

brepus13

Forumguru
Bovendien is een dure reparatie altijd vervelend maar als je hem door rekent alsnog vaak goedkoper dan de afschrijving op een nieuwere auto. Als de auto verder goed bevalt en altijd netjes bereden is....
 

Jooo...

Forumguru
Het feit is dat je nu een betrouwbare wagen hebt, weliswaar al wat van leeftijd. Hem zomaar inruilen voor een exemplaar die maar een jaar jonger is waarvan je niet weet hoe hij ervoor behandeld is en waarvan je de echte reden van verkoop waarschijnlijk nooit zult te weten komen. Ik zou hem volledig oprijden en daarna een jongere occasie aankopen.
 

Redcap

Lid
1 jaar jonger is inderdaad erg weinig. We hebben de auto nu bijna 4 jaar en hebben wat meer gereden dan ik had verwacht (bij aanschaf stond de auto op 152.000km, dus bijna 90.000 in nog net geen 4 jaar). Als ik nu weer een auto van dezelfde leeftijd (2014) zou willen kopen ben ik ongeveer € 10.000 kwijt ipv € 5.000. Hebben we wel een nieuwer model, maar wat zegt die leeftijd dan t.o.v. het aantal gereden kilometers?
 

Hakar

Donateur
Wij (ik) hebben hier in huis de kilometerstanden overboord gegooid bij het rondkijken naar een andere auto.
Natuurlijk is een lage kilometerstand een mooi gegeven en voor de verkopende partij ALTIJD een pluspunt.
Diezelfde lage kilometerstand zijn ze vergeten wanneer jij diezelfde wagen wilt inruilen, want dan zegt een lage kilometerstand in één keer helemaal niets meer.

Wat wij inmiddels belangrijker vinden is de algehele staat van de auto, en het onderhoud.
Geen aantoonbare onderhoudsgeschiedenis is bij ons nu een no go.

Verder sluit ik me aan bij de opmerkingen van @Peter-036 @brepus13 en @Jooo... aan.
 

Jewepe

Forumguru
Los van alle goede adviezen boven zou ik voor de zekerheid ook even een raming maken van de op korte termijn te verwachten onderhoudskosten. Ik meen dat de beurt bij 240.000 km een vrij kostbare is. Laat ook een betrouwbare garage of monteur in de directe kennissenkring naar je auto kijken. Wie weet wat je te wachten staat. En tenslotte ......................... we zijn allemaal na vier jaar wel toe aan een andere voiture, maar meestal kosten die emoties wel geld ;)
 

Jessedew

Senior Member
Onze huidige Octavia 1.2 TSI (handgeschakeld) uit 2010 heeft inmiddels ongeveer 240.000 km op de teller staan en we vragen ons af of het nu tijd wordt om hem om te ruilen voor één met minder km's op de teller.

Weet iemand of er vanaf nu meer kans is op hogere onderhoudskosten of dat de waarde nu nog erg achteruit gaat?

Volgens de ANWB koerslijst zou de auto nu nog € 3750 waard zijn bij inruil en ik zag net bijvoorbeeld een zelfde soort Octavia uit 2011 met bijna 130.000 km op de teller voor iets minder dan € 9000. Dan zouden we 110.000 km kopen voor ongeveer € 5000. Is dat slim?

De vraagprijs van soortgelijke auto's als de jouwe is nog zo rond de € 5.000.
Als je zou willen verkopen is particulier wellicht een optie.

Ik heb het nieuwere model uit 2013 met 136k gekocht voor € 14.000. Wel een 1.4 TSI, meest luxe uitvoering. Wellicht idd voordelig nog even door te rijden en dan over 1 a 2 jaar voor een 2013 model te gaan.
 

Redcap

Lid
Wel jammer dat de prijzen nu veel hoger lijken te liggen dan 4 jaar geleden. Toen kon ik voor rond de 10.000 een 5 jaar oude Octavia kopen en nu moet ik daar zeker 14.000 voor betalen. Dit zijn trouwens wel prijzen uit het noorden, ik zag in Zuid Nederland wel lagere prijzen ☹️. Ik denk dat we nog maar even door gaan rijden. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
 

Jessedew

Senior Member
Als je goed zoekt, of een beetje geduld hebt dan zijn ze er wel rond de 10 a 11.000 euro, maar dan heb je een 1.2 of 1.0 met handbediende airco en geen navigatie en stoelverwarming en alle andere luxe zoals xenon, chroompakket en 18 inch velgen. Ook prima natuurlijk, net hoeveel geld je er aan uit wil of kunt geven. Ik rij relatief weinig km maar hou wel van een mooi aangeklede auto op de oprit, dus een voormalige leaseauto met alle opties en een iets hogere km stand is dan voor mij het mooist.
 
Bovenaan Onderaan